Volvo V70 2.4D R-Design (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.4D R-Design |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 0 km |
Volvo V70 D5 R-Design, Reus met sportschoenen.
Na 7 jaar en 350.000 kilometer kwam er door een onoplettende medeweggebruiker een abrupt einde aan mijn Audi A4 Avant S-Line. Verzekering: meneer, de auto is economisch total loss en zal niet meer worden gemaakt…de dagwaarde is €5000,- en bedankt!
Omdat ik gemiddeld 1000 kilometer per week maak moest er op korte termijn een vervanger voor de A4 komen. Tijdelijk in een VW Up gereden, wat op zich een prima autootje is maar niet geschikt voor deze afstanden, 3 maal per week tanken is ook niet handig en laten de stoelen te wensen over, oké dus daarom is het ook een stadsauto.
Eisen:
Omdat ik dus veel kilometers maak had ik een lijst met eisen, deze waren:
• Premiummerk, het liefst Duits of?
• 170 pk of meer.
• Trekvermogen minimaal 1600 kg.
• Laag verbruik 1:17 of zuiniger.
• Comfortabel.
• Normale onderhoudskosten, met een lage afschrijving.
• Fijne stoelen met stoelverwarming.
• Open dak.
• Sound Systeem.
• Ruimte voor vakanties en hobby’s.
• Sportief tintje.
• Waardevast.
• Niet ouder dan 5 jaar, maar niet te jong i.v.m. afschrijving i.c.m. de jaarlijkse kilometers.
Zoektocht:
Na een aantal dagen verschillende test gelezen te hebben bleven er vier auto’s over:
• Audi A4 Avant
• Volvo V70
• Volvo V60
• BMW 3 serie Touring
• BMW 5 serie Touring
De V60 en de BMW’s vielen al snel af, de V60 (nog te duur) en de BMW door ruimte of prijs. Een mooie A4 was eigenlijk niet te vinden binnen mijn budget dus viel deze af, en wilde ik wel eens een ander merk proberen, dus bleef de V70 over en was ik er snel uit dat het een Summum of R-Design moest worden met een D5 motor. (de D3 en D4 motoren hebben nog wel eens problemen met de cilinderbussen) Ik twijfelde nog over een automaat of handbak, maar om het verbruik binnen de perken te houden toch maar een H6 gekozen.
Stoelverwarming, H6, i.c.m. een open dak was lastig te vinden, dus de optie open dak viel af.
Bij de Volvo dealer in Arnhem stond een mooie D5 R-Design V70 met 205.000 km, eerste eigenaar, dealer onderhouden en precies binnen mijn budget. De auto zag er als nieuw uit en werd geleverd met 6 maand dealer garantie. Het was een 2.4D 175 pk uitvoering wat eigenlijk een terug getunede D5 is (bijtelling) Normaal gesproken heeft dit blok 185,205 of 215 pk. De laatste twee met een andere turbo, 205.000 km leek veel maar dit bleek dit voor een Volvo helemaal geen probleem te zijn kilometerstanden van 400.000 tot 500.000 km zijn meer regel dan uitzondering voor een V70 D5.
Na een uitgebreide proefrit was de keus snel gemaakt, het R-Design interieur, de zwarte kleur, achterspoiler, dubbele uitlaten en 18 inch velgen spraken mij erg aan, ook de blauwe wijzerplaten zagen er gelikt uit. De ideale gezinsauto met een sportief randje en goede stoelen (want daar staat Volvo om bekend)
Opties:
• R-Design pakket, leren stoelen en 18 inch velgen en andere sportieve accessoires.
• Sportonderstel
• D5 5 cilinder motor.
• Ruitenwissers met regensensor.
• Parkeersensoren voor en achter (geen overbodige luxe!)
• Lederen bekleding met R-Design logo’s in de voorstoelen.
• Meedraaiende Xenon lampen.
• Electrische achterklep.
• Sportstoelen met stoelverwarming.
• Sound systeem.
• Volvo navigatie.
• Automatische dimmende binnenspiegel.
• Afneembare trekhaak.
• En nog andere zaken die ik vergeten ben.
Over Volvo dealer Henk Scholten kan ik kort zijn: perfecte service en aftersales, ik zou hier zo weer een auto kopen, het kost wat maar dan heb je ook wat. Ook leuk: ze organiseren ieder jaar voor de sportieve klanten een mountainbike Nightride in Nijmegen met een BBQ. TOP, voor herhaling vatbaar!
Een jaar en 50.000 km verder:
De V70 blijkt toch niet de auto te zijn wat ik gedacht had, kortom het is geen Audi of BMW…maar dat wist ik van te voren. Wat bedoel ik daar dan mee? Het stuk “beleving”” wat auto rijden zo leuk maakt heeft de V70 niet. Alles is goed dit maakt de auto waarschijnlijk ook zo gewild, want wat rijden er veel V70 rond in Nederland als je er op gaat letten.
Trekkracht& verbruik:
Nadat de garantie voorbij was heb ik een behandeling bij Rica Engineering in Wateringen laten doen. De auto heeft nu 240 pk en 500NM koppel, het hele eco (bijtelling) verhaal is eraf, de auto loopt veel harder door. Je krijgt echt een hele andere auto terug, echt een aanrader!
maar een 5 cilinder blijft minder dynamisch dan een 4 cilinder. Het lijkt net of het even duurt voordat alles op gang komt, dit heeft natuurlijk alles met het gewicht en karakter van de auto te maken, en met de enkele turbo, de nieuwe types hebben een dubbele turbo, en rijden volgens Rica nog beter. Zelf rijden ze in een V70 met 255 pk...
Het grootste voordeel en hoofreden is het verbruik, dit is aanzienlijk gedaald naar 5.9L op 100km.
Pluspunten:
• Onderhoud, er is afgelopen 50.000 km eigenlijk niets kapot gegaan in of aan de auto op een turboslang van €50,- na. De auto rijdt nog steeds als nieuw na 255.000 km.
• Ruimte, wat kan je veel meenemen met deze auto
• Het trekken van onze caravan gaat super, 1:10 met caravan is keurig.
• Uitstraling en rijcomfort. (op de stoelen na)
• Geluid binnen in de auto, echt superstil
• Verbruik gemiddeld 1:17 is op zich netjes voor een auto van 1650 kg, op de weegbrug zelfs 1800 kg.
Minpunten:
•Stoelen: de stoelen zijn niet fijn, onder garantie heb ik er een nieuw binnenwerk gekregen maar dit lost niet veel op. Ik heb nooit last van mijn rug gehad maar nu wel. Het ligt waarschijnlijk aan de leren naden en het korte niet instelbare zitgedeelte. Nu was ik natuurlijk verwend met de S-Line stoelen. Het schijnt dat de summum stoelen van de V70 wel goed zitten. De V40 Summum van mijn zwager zit wel goed. (retour Oostenrijk)
• Zithouding: het lijkt net of je niet helemaal recht achter het stuur zit. (niet fijn)
• Draaicirkel: het lijkt wel een tank vooral met parkeren is het echt een hele grote auto.
• Materiaalkeuze: op zich voelt alles goed maar een beetje plastic aan, niet het niveau van andere premium merken, te veel Ford? Past Volvo wel in het rijtje van de andere premium merken? Let wel: er zit natuurlijk ook een flink prijsverschil tussen een V70 en een 5 serie of A6… dit komt ergens in terug.
• Soundsysteem: voldoet maar niet bijzonder,het is zeker geen Bose systeem zoals in mijn vorige auto wel had, maar dit was ook een optie van een paar duizend euro..
• Stuurgedrag: het is een zware niet sportieve auto, prima als je maar rechtdoor blijft rijden en geen sportieve ambities hebt.
• 18 inch velgen i.c.m. het sportonderstel passen niet bij deze auto, met de 17 inch winterwielen rijdt de auto veel fijner en zuiniger! De auto maakt veel lawaai met de 245/18 inch Michelin banden. (met nieuwe banden is dit wel beter) Staat wel mooi.
• Navigatiesysteem: zwaar verouderd ik gebruik het niet. (niet meer van deze tijd)
Conclusie: De V70 is een fijne maar zware auto met een goed onverwoestbaar D5 motorblok, waarbij de onderhoudskosten (tot nu toe) laag zijn.
Voorlopig stuur ik nog door maar dit is meer i.v.m. de afschrijving, het gevoel wat ik met andere auto’s wel heb is er met deze auto niet. Jammer genoeg is de V70 niet mijn auto…
Ben je kritisch, premium gewend en sportief ingesteld dan is het misschien slim om niet voor een V70 te gaan. Maar dit is natuurlijk erg persoonlijk, ga in ieder geval een lange proefrit maken.
Tip: Ben je in de markt voor een V70: kies de automaat en neem de extra brandstofkosten op de koop toe, de automaat past veel beter bij het comfortabele karakter van de V70. Het is geen sportieve auto en zal het met de handbak ook niet worden. Wil je Volvo maar sportiever? ga dan voor de V60 met de nieuwe 8 trap automaat of de handbak.
Als je alles van tevoren wist, dan kwam je met een dubbeltje de wereld rond.
Ik hoop dat deze review er aan bij kan dragen om nieuwe kopers een juiste keuze te laten maken. In ieder geval wens iedereen veilige en plezierige kilometers toe!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (6) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.