Volvo V70 2.4D Momentum (2007)

autoreview

Volvo V70
Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70

Signalement

UitvoeringV70 2.4D Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst108.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 35.000 km

Als een van de eersten (in Belgie) het nieuwe model V70 gekregen. Helaas een diesel maar grote benzine wagens zijn en Belgie onbetaalbaar qua lease-tarieven (iets met CO2 tax).

Wat me gelijk opviel is dat deze hele zware wagen toch een merkbaar betere wegligging heeft dan het vorig model V70 (en S60). Het snelheids afhankelijke stuur (optie) is zelfs in de zwaarste stand nog iets te sterk bekrachtigd.
De motor doet het zeker niet slecht voor een diesel maar ik zou volgende keer toch voor de D5 kiezen. Deze 1800kg zware wagen kan het extra koppel zeker gebruiken. De motor draait lekker soepel en is redelijk stil. Trekkracht onder de 1500 is wat matig en helaas boven de 4000 is er ook niet veel. Geef mij maar een benzinemotor. De hernemingen in 4e, 5e en zelfs 6e versnelling zijn dan weer goed, ideaal dus voor op de snelweg.
Het verbruik is opvallend hoog, woon/werk verkeer doe ik nu zo’n 1 op 11. Amper zuiniger dan de 1 op 10 die ik in mijn S60 met benzine motor deed. Lange stukken op de snelweg zijn wel zuiniger maar reken dan toch op 1 op 13.
In de stad merk je zeker z’n afmetingen, dit is een grote auto. Sommige parkeergarages (zeker in NL) zijn eigenlijk niet toegankelijk. De draaicirkel is nogal immens (duidelijk groter dan bij de S60).

Afwerking is perfect. De mogelijkheden van de gigantische achterbak legio. Stel je alleen niet teveel voor van de extra opbergruimte onder de koffervloer. De elektrische kofferklep is een leuk gimmick.
Ruimte voor en achter is er meer dan genoeg. Perfecte stoelen (maar die heeft Volvo altijd). De speciale twee-traps ingebouwde kinderzitjes zijn heel gemakkelijk. Hopelijk kom ik er nooit achter of ze echt zo goed werken bij een aanrijding. De los verkrijgbare bekleding ervoor is te duur voor wat je krijgt. En zorgen er eigenlijk niet voor dat de kinderen niet in de riemen gaan hangen als ze in slaap vallen. Die bekleding doet dus niet wat het zou moeten doen.
Goede radio/cd maar was beter in de S60. Idem voor boordcomputer. Goed werkende airco met nu iets meer instelmogelijkheden via de computer. Regensensor werkt veel beter dan in S60. Mooi strak dashboard en middenconsole maar glimt te veel.


Conclusie na bijna een half jaar: tevreden. Neem indien mogelijk de D5 en zeker niet de 2.0D. Neem zeker geen brushed aluminium inleg maar kies hout of dark fineline.

Update November 2008
--------------------
Nu zo\'n 35000km gereden. De motor is veel soepeler geworden en trekt ook onder de 1500 toeren duidelijk beter. Of dit komt omdat de motor nu goed los gereden is of door de update van de motor-management software door Volvo is me niet helemaal duidelijk.

Het verbruik is ook wat beter geworden. Woon-werk verkeer lukt nu meestal aan zo\'n 1 op 12, mits niet te idioot druk en vaak met de airco uit. Op de snelweg is 1 op 13 a 14 haalbaar. Ik rijd wel behoorlijk door. Tijdens de vakantie op de rustige Franse tolwegen 1 op 14 gehaald terwijl we hele stukken 150km/u gereden hebben.
Trouwens een ideale wagen om mee op vakantie te gaan: alles kan makkelijk mee, de kinderen (en ook de ouders) hebben ruimte zat, de stoelen zitten ook na 10 uur nog perfect. Cruise-control op en heel relaxed en stil (op K3 en Mega Mindy na) over de mooie, lege wegen glijden.

De versnellingspook (de pook, niet de bak dus) heeft een tijdje erg gekraakt bij het inleggen van de voorste versnellingen. Is na een tijdje vanzelf weer over gegaan.

Eerste onderhoud bij 30.000km gehad. Niets over te melden. Geen idee van de kosten, is voor de lease-maatschappij. Voorbanden zijn bijna aan vervanging toe. Normaal dus voor dit soort wagen.

PROBLEMEN

  • 35.000 km

Het enige probleem dat ik heb met deze wagen is met het dashboard of eigenlijk met de versiering ervan. Er zitten aluminium sierstrips over de hele breedte (van de middenconsole tot helemaal rechts). En deze spiegelen verschrikkelijk. Als de zon verkeerd staat, schijnt deze via de voor- of zijruiten naar binnen op deze strips met een minutenlange verblinding tot gevolg. Volvo (zowel de dealer als de importeur) vindt eigenlijk dat ik me aanstel. Het zou getest zijn en dus veilig. Ze hebben me aangeboden om deze strips voor 600 Euro te laten vervangen. Ik heb er dus zelf maar wat overheen geplakt. Slechte service van Volvo, zeker voor zo’n dure auto.

Update November 2008
--------------------
Ben er nu achter dat die irritante sierstrips eigenlijk hoofdzakelijk in september en oktober spiegelen. Zal wel iets met de stand van de zon op mijn standaard routes te maken hebben.
In de loop van het jaar wat kleinigheden gevonden die los zaten. Bij eerste onderhoud door Volvo vastgezet.
Terug-roep-actie van Volvo gehad, de software van de airbags moest vernieuwd worden. Hebben die dingen software?!? Is gelijk ook de software van het motor-management systeem vervangen. Gaf (volgens mijn niet objectieve mening) meer trekkracht in de lage toeren. Dit soort terug-roep-acties zie ik trouwens niet als een probleem maar als extra service.

Heerlijke auto - roetfilter problemen

  • 77.777 km

Bij deze opmerkelijke km stand maar weer eens een update.

Nog steeds tevreden met de wagen. De motor is wat soepeler geworden en het verbruik is ietsjes gedaald. Nu gemiddeld 1 op 12. Het schijnt dat de garage de weergave van het verbruik kan veranderen. Dat Belgische 8l per 100km ipv 1l op 12,5km vind ik helemaal niets.

De auto heeft een heel goed en veilig weggedrag in de sneeuw, welliswaar op winterbanden. Veel beter dan de BMWs waar enkele collega's mee rijden. Achterwiel aandrijving heeft dan duidelijk nadelen.

Tot nu twee keer de melding van de computer gekregen dat het roetfilter aan het verstoppen was. Minder dan 100km in korte ritjes bij koud weer kan blijkbaar al problemen geven. Gelukkig was een stukje van 50km uit de snelweg genoeg om het filter weer schoon te branden. Normaal rijd ik elke dag 80km, dus dan heb ik geen problemen. Je kan trouwens duidelijk aan het verbruik zien wanneer het roetfilter wordt schoon gebrand. Stijgt dan ruim 10% gedurende 20 minuten.

Het roetfilter heeft ook voor een terug-roep-actie van Volvo gezorgd. Blijkbaar kan er diesel bij de motorolie komen tijdens het schoonbranden van het filter?!? Bij mij stond het 1,5l boven het max peil. Garage heeft de olie weer op peil gebracht en weeral een software update gedaan. De motor draaide daarna merkbaar beter.

Bij de vorige beurt (sep 2009) aan de garage gemeld dat motor af en toe "hikte" bij het warm stationair draaien. Ze konden niets vinden. Maar na de beurt draaide de motor zeer onregelmatig en sloeg constant af bij het gas los laten. Niet meer mee te rijden. Garage heeft er weer een uur naar gekeken (terwijl ik in de receptie zat te wachten) maar kon niets vinden. Maar wonder boven wonder was het probleem daarna wel opgelost. Of mijn Volvo had een wonderbaarlijke genezing of ze kunnen bij Volvo Bxl hun fouten niet toegeven.

Mijn V70 heeft ook nog even de garage (een andere) gezien omdat de aandrijving van de airco steeds meer herrie ging maken. Ik piepte 's-ochtends de hele buurt wakker na het starten. Buiten garantie maar toch gratis verholpen.

Een extreme hagelbui heeft het koetswerk wat pokdadig gemaakt maar daar kan Volvo niets aan doen. Ik was al blij dat mijn (gelaagde) ruiten er onbeschadigd uit kwamen.

Bumpers in koetswerk kleur zijn heel mooi maar bij een auto van deze afmetingen ook een nadeel. Bij het parkeren in de stad of bij een supermarkt loopt je een behoorlijk risico dat iemand de breedte/lengte van mijn wagen verkeerd inschat. De verf op de hoeken is al behoorlijk beschadigd. En voor maar 1 hoek was ik zelf de verantwoordelijke. Ook de zij-portieren vertonen wat kleine deukjes omdat een V70 veel ruimte in een parkeervak inneemt en men er dan maar z'n portier tegen aan smijt.

Conclusie:
Ik vind het nog steeds een heerlijke auto om vooral lange afstanden mee te rijden. De ruimte binnen is fantastisch. Het interieur is piep en kraak vrij. Stoelen zijn top. Helaas hebben niet alle Volvo garages klant vriendelijkheid en -tevredenheid even hoog in het vaandel staan.

Afscheid

  • 108.000 km

Het laatste jaar met deze wagen zit er al weer op. Hij is terug naar de leaseboer.

Het hele jaar geen problemen gehad tot de laatste maand. Wagen moest (voor mij) onverwachts gekeurd worden 3 weken voor het einde van de lease. Afgekeurd op een slechte schokdemper voor. Volvo dealer heeft een dergelijk standaard onderdeel blijkbaar niet op voorraad en kon pas na 5 dagen de vervanging uitvoeren (voor €570,-!!). Met als uiteindelijk gevolg dat ik met een Peugeot 508 SW op vakantie ben geweest. Die Peug is trouwens 100% meegevallen.

Verder begon de stuurbekrachtiging af en toe raar te doen de laatste paar weken. Bekrachtiging bij lage snelheden was af en toe "schokkerig".

Motor nu helemaal los. Gebruikt nog een beetje minder en lijkt nog wat soepeler. Half litertje olie moeten bijvullen, komt waarschijnlijk omdat oliepeil laag gehouden wordt vanwege eerdere problemen met roetfilter. Geen piepjes of kraakjes.

Conclusie na 4 jaar en 108000km. Hele fijne auto. Vrij weinig problemen. Volvo dealer in Brussel niet klantvriendelijk en incompetent. Maar dat laatste schijnt algemeen te zijn voor garages in Brussel.

Volgende wagen is weer een V70.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.