Volvo V70 2.4D Kinetic (2009)

autoreview

Volvo V70
Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70

Signalement

UitvoeringV70 2.4D Kinetic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf287.000 km
KM-stand laatst332.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen na de eerste 500km.

  • 287.500 km

Eindelijk is de kogel door de spreekwoordelijke kerk! Ik mag mezelf eigenaar noemen van een volvo V70 2.4d uit 2009.
De Volvo heb ik begin van de week geleverd gekregen en de eerste 500km staan er weer op. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat ik 1 a 1,5 (niet heel actief) aan het zoeken ben geweest.

Voor de V70 reed ik in een Seat Ibiza ST 1.2TDI milieuwonder. in 3 jaar tijd heb ik 130.000km op de Seat gezet. Het grote voordeel van de Seat is vooral de zuinigheid. Een heel groot nadeel van de Ibiza was het comfort en de ruimte op de achterbank met kinderzitjes, waardoor je als bestuurder weer met de knien in de nek zat.
In de nieuwe auto wilde ik vooral ruimte en comfort, ook met oog op de toekomst.

Heel lang heb ik daarom zitten kijken naar zowel de Volkswagen Touran als de Volvo V70. Met de toekomstige aankoop van een ander huis was het budget beperkt. Om die reden viel, ondanks dat ik altijd VW rijder ben geweest, de Volkswagen Touran af. Een beperkt budget forceerde mij in een Touran met teveel kilometers. Bij een Volvo had ik ditzelfde "probleem", maar met de bekende Volvo 5-cilinder ben ik niet zo bang voor hoge kilometerstanden. De zoektocht bij de Volvo lag eerst in de bouwjaren 2005 - 2007, de latere exemplaren van dat model. Bij bezichtiging van deze Volvo's sloeg de vonk telkens niet over. Na uitbreiding van mijn zoekfuncties (lees bouwjaren en iets ophogen van het budget) kwam ik uit in de nieuwere modellen.

Bij een Volvo "specialist" in Drente kwam ik deze V70 tegen. Kilometerstand acceptabel en een uitdaging om aan te vullen met 40.000 tot 45.000 per jaar. De kosten zullen ongetwijfeld een stuk hoger worden dan de Ibiza, maar wat een comfort krijg ik daarvoor terug. De eerste kilometers die ik nu gemaakt heb, voel ik me de koning te rijk. Iets wat ik veel eerder had moeten doen. 2 keer per dag gebroken uit de auto komen, begint op een gegeven moment aardig op topsport te lijken. De V70 is voorzien van Family line, Estate line en Driver support line. Als eerste werd ik door de Driver support line (Adaptive Cruise, Blis, Lane assist, Accident Avoid system) naar de auto getrokken. Een stukje assistentie in de veiligheid in het verkeer vind ik erg plezierig. De combinatie van Family line en Estate line vind ik ook erg plezierig. Bijvoorbeeld de zittingen op de achterbank die je kan verhogen, automatische niveau regeling, Telefoon voorbereiding, 6 CD wisselaar en ga zo maar door. Het interieur is voorzien van lichtgrijs lederen bekleding. Bij een koets in de champagne kleur, vind ik dit mooi om te zien.

Technische ervaringen in de eerste 500km.
De aflevering van de auto ging boven verwachting. Er waren enkele beschadigingen aan de buitenzijde, deze waren zijn vakkundig gespoten. Bij aflevering bleek de rechterkoplamp nog gekrast te zijn. Deze is direct uitgewisseld met een andere auto. Een klusje van 5 minuten, wat een geweldig systeem deze "tent haring" bevestiging. Ik wist in vedergeval niet wat ik zag. Verder had de auto nog een kleine beurt met APK gehad en zijn achter de remblokken nog vervangen.
Al rijdende krijg ik van het BLIS (dode hoek) systeem af en toe de melding "Beperkte werking BLIS". De garage gebeld en dit zou te maken hebben met vuil op de sensor. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Verder werkt de hendel van de achterklep niet goed. Deze veert niet meer terug nadat je hem ingedrukt hebt om de klep te openen. Resultaat is dat je hem met een sleutel of schroevendraaier weer terug staat te duwen voor je de klep weer sluit. Met een snelle blik zag ik dat het asje waar het hendeltje op zit zwaar verroest is. Maar eens kijken of ik hier makkelijk bij kom om te repareren. Verder hoorde ik telkens gerammel als ik de achterklep sloot. Bij toeval viel het me op dat op de plek van de kentekenverlichting kiezelsteentjes zaten. Als ik een momentje van tijd heb, zal ik deze eens losschroeven. Ik ben benieuwd of er dan überhaupt lampjes in zitten. Verder nog geen gekkigheden meegemaakt. Deze technische "dingetjes" zijn voor mij niet echt noemenswaardig. De achterklep zal wel komen door de leeftijd van de auto. Aangezien ik nog niet veel kilometers heb gemaakt, zijn mijn waarderingen voorlopig op deze waarden gezet.
Op naar de 300.000km en een nieuwe review. Ik wil de olie dan een extra keertje vervangen, puur voor mijn eigen gevoel en de auto wat liefde te geven.

De eerste 20.000km achter de rug.

  • 305.000 km

Wat een rij genot, eigenlijk dekt dit meteen de lading van mijn verslag. Ik heb geen moment spijt gehad dat ik de overstap van de Ibiza naar de v70 heb gemaakt. De eerste (bijna) 20.000km zijn in 4 maanden voorbij gevlogen in alle comfort. Hieronder een kleine beschrijving van deze periode.

Comfort.
Er zijn ondertussen aardig wat kilometers onder de banden van de v70 doorgevlogen. Met een woon-werk verkeer van 100km enkele reis wil dit ook wel aardig. Daarnaast heb ik nog wat zakelijke en privé uitjes gemaakt naar Frankrijk en Duitsland. Op de firma kan gebruik gemaakt worden van een (vw Golf) pool auto's, Op korte stukken, zeg circa 1 uur is dat prima te doen. Maar op de lange stukken zit het niet zoals ik nu gewend (verpest) ben en mis ik het comfort van de v70. De keuze is dan snel gemaakt met welk vervoersmiddel ik rij als ik op 1 dag 1100km retour maak inclusief een afspraak in het buitenland. Na zo een lange dag in de auto stap ik 's avonds weer fris uit de auto. Iets wat me met de Ibiza nooit is gelukt. Nu doe ik rijden weer voor mijn plezier. Op de ritten naar Duitsland en Frankrijk is de v70 helemaal in zijn element. Met een snelheid van 135 (Frankrijk) en 135/150 Duitsland op de (adaptieve) cruise, is het rijden erg ontspannend te noemen. Mede door de stilte (motorgeluid en rij wind) in de auto. De Ibiza liet wel merken dat er wat gebeurde onder de motorkap. Het onderstel van de v70 strijkt de weg nog gladder als dat hij was. De heerlijke 5 cilinder roffel uit het vooronder is dan elke keer weer een genot als je even in moet houden wanneer je ingehaald wordt en daarna gaat versnellen om weer in te halen. Hele andere koek als de Ibiza. Laatst in Duitsland zat ik blijkbaar al te lang achter het stuur waardoor de cruise control niet meer beschikbaar was. Na een ingelaste pauze was de cruise control weer inzetbaar.
In eerdere reviews van anderen is het eerder geschreven, de v70
wil vooral rechtuit. Bochtenwerk is niet aan hem besteed. Rotondes, wegversmallingen e.d. laat hij graag over voor de vw Up. Dat merk ik dan weer als ik de auto (Up) van mijn vrouw rijd.

Kritische punten:
In de afgelopen 20.000km heb ik de Volvo redelijk leren kennen, hieronder een overzicht van mijn plussen en minnen.

+ Verbruik. Ondanks dat het een zware auto is, valt het verbruik me enorm mee en rijd ik veelal boven fabrieksopgave. Daarbij wel opgemerkt dat ik een rustige rijder ben in woon/werk verkeer en veel snelweg rijd.
+ Carkit. Heerlijk om een goed werkende carkit te hebben. Geen gevaarlijke situaties meer met oortjes of aftermarket carkits. Volume van de carkit is mooi te regelen vanaf het stuur. Het gevaar is dat je steeds meer (zakelijk) gaat bellen vanuit de auto.
+ De laadruimte. Al meerdere keren gebruik gemaakt van de laadruimte en laadlengte van de v70 en ook het skiluik/middendeel wat naar beneden kan. Bij de tuincentra palen en planken van 2 meter en het gezin mee, geen probleem. De lading kan door het neergeklapte middendeel gestoken worden. Onlangs ook nog een speelhuisje voor de kinderen opgehaald uit de opslag. In mijn hoofd was ik al bezig om een aanhanger te huren, maar... Het hele huisje paste er (na demonteren) volledig in. Inclusief kinderen en vrouw :-).
+/- Adaptieve cruise control. Over de adaptieve cruise control ben ik nog verdeeld. Aan de ene kant is het heerlijk om opdelfde snelheid te zitten als je voorgangen zonder hiervoor de hele tijd de snelheid te regelen. Een nadeel is (wanneer je een rustige rijder bent zoals ik) je vrij vroeg een baan naar links moet om in te halen om ervoor te zorgen dat de CC niet gaat inhouden op de voorganger. Wat vaak resulteert in mensen met onbegrip achter me die sneller rijden.
+2.4d 5 cilinder. Wat een geweld en rij genot. Zeker als je uit een 1.2TDI 3 cilinder komt. Verbruik ligt zeker hoger, maar zeker acceptabel voor een wagen die bijna 500kg zwaarder is.
- Stuurgedrag in bochten. Zoals eerder al even aangemerkt kan ik het zware sturen op rotondes melden. Omdat ik veel op de snelweg zit heb ik hier niet veel "last" van. Mensen die veel binnenwegen rijden zullen spierballen moeten kweken.
+ Automatisch nivelerende schokdempers. Wat een ongekende luxe. Schokbrekers die je auto weer compenseren als je iets zwaars hebt in de achterbak.
- Volvo navigatie. Wat een on ding die standaard Volvo (RTI) navigatie. Op zicht de locatie en het niet hebben van nog een los component tegen het voorruit vind ik erg fijn. Maar ik kan er helaas niet mee overweg. De tomtom hangt nog steeds in de auto en is vele malen gebruiken vriendelijker.
- Storing Dode hoek controle. De dode hoek controle (blis) geeft af en toe storing waardoor deze niet actief is. Nog geen actie op ondernomen.
- Storing parkeer sensoren achter. Om onbekende reden storing aan de achteruit rij sensoren. Display in de auto meld ook service vereist. Ik wil hier eerst zelf nog eens naar kijken voordat ik hiermee naar een garage ga. Misschien is het iets simpels. Met zo een lange auto wel fijn als ze het weer doen.

Ik had mijzelf voorgenomen om op 300.000km de v70 een oliewisselbeurtje te geven. De reden.. Ik was er niet van overtuigd dat dit bij aflevering was gedaan. Dit viel uiteindelijk net voor een reis naar Frankrijk. Op de weg naar huis krijg ik een melding op het display "motorstoring service vereist", de motor liep verder nog steeds goed. Dat zijn storingen waar je niet op zit te wachten net voor een weekendje weg. 's Avonds de wegenwacht er nog bij, maar die konden na uitlezen niets vinden en adviseerde me om 's ochtends eerst even naar de dealer te gaan. Uiteindelijk toch naar Frankrijk vertrokken met de storing op het display. De auto heeft de reis goed doorstaan zonder een vorm van uitvallen oid. Bij terugkomst eens langs mijn garage gereden. Uiteindelijk bleek dat ze er teveel olie in hadden gedaan. Er schijnt ooit een terugroep actie geweest te zijn. Het olie niveau mag maar voor 3/4 gevuld worden. En inderdaad er zit een sticker op het chassis onder de motorkop. Het zou mooi zijn als volvo een aangepaste peilstok levert in een terugroepactie...

Buiten de kleine minpuntjes dik tevreden met de v70.
Op naar de zomer, de vakantie in Oostenrijk is geboekt.
Ik ben benieuwd hoe de v70 zich houd met volle belading en vouwwagen. De verwachtingen zijn in vedergeval hoog :-).

1 jaar en 43.000km verder

  • 332.000 km

Zoals de titel het al zegt ben ik inmiddels 1 jaar en 43.000km met de V70 onderweg.
In deze review wil ik terugblikken op mijn ervaringen het afgelopen jaar.

Laat ik beginnen met mijn rij-ervaringen.
Het afgelopen jaar heb ik met veel plezier in de V70 gereden enerzijds door zijn comfort, anderzijds door de ruimte tijdens ritjes met de familie. Zo kan werkelijk alles mee. tijdens familie ritjes. Kinderwagen+ Buggy + 2 (niet opvouwbare) kinderstoelen, nog wat weekendtassen en nog kan je gewoon door je achteruitkijkspiegel kijken. In het dagelijkse woonwerk verkeer stap je nagenoeg weer fris uit de auto. In mijn vorige auto had ik vaak al zo veel " pijn" geleden op de terugweg door de stoelen dat ik bij thuiskomst niet erg gezellig meer was na een dag werken. Daarnaast ben ik nog elke dag blij met de carkit, het lage rij geluid en de slimme opties in deze auto.
De slimme opties zitten hem onder andere in de geintegreerde stoelzit verhogers (family line optie). Ideaal bij ritten die je maakt voor school of wanneer vriendjes of vriendinnentjes komen spelen of nichtjes en neefjes mee gaan.
Een van de andere geweldige opties blijft ik de zelf nivellerende schokbrekers (Estate line optie) vinden. Het maakt niet uit hoe vol je de achterbak gooi, de achterkant komt omhoog en je rijd "recht", wel zo veilig en comfortabel. Dit is ook geweldig om te zien op campings. Alle vol gepakte auto's komen af en aan met de uitlaat op de grond en jezelf als enige niet.
De adaptieve cruise control ben ik nog steeds erg verdeelt over. Als je veel op 1 baans (80km/uur) wegen rijd, dan is het een geweldig uitkomst, niet telkens opnieuw de CC afstellen. Echter bij veel op de snelweg, met inhalen en ingehaald worden, vind ik het geen prettig systeem. Zodra je je voorganger teveel nadert begint de CC al in te houden. Je gaat dan te vroeg naar links waardoor je onnodig achteropkomend verkeer hindert dat sneller wil. Zelf ben ik gewend om iets dichterop de voorliggen te rijden (geen bumperkleven) en dan naar rechts om in te halen. Als je sneller gaat rijden, dan wordt de detectie afstand naar de voorganger vanzelf groter waardoor je nog eerder naar links moet om in te halen of de CC begint nog vroeger in te houden. Een andere is ingehaald worden door andere auto's en die na hun inhaal actie weer van het gas af gaan of plots gaan remmen(?) waardoor je gelijk in je gordel hangt.. Voor een toekomstige auto zou ik hier niet snel meer voor open staan.

Afgelopen zomer zijn we met vol bepakte V70 naar Oostenrijk geweest. Vol bepakt betekend in ons geval, 4 personen, achterbak vol, dakkoffer erop en vouwwagen erachter. Tijdens zowel de heen als terugreis, alleen maar lof voor de auto. De 2.4 5 cilinder diesel komt ook heerlijk tot zijn recht dan en is helemaal in zijn element. Werken en kilometers maken is wat hij wil. Slechts in een enkel extreem geval zakt de motor iets terug in toeren. En het verbruik vind ik met circa 1 op 12 dan ook niet tegen vallen. Zeker als je toch een kruissnelheid van circa 110-115km/u aanhoud. Bij de Ibiza kon je deze snelheid ook niet eens halen omdat de combinatie dan instabiel werd. Ik heb geprobeerd om te kijken wanneer deze combinatie instabiel werd, echter bij 120 nog steeds niet en sneller ga ik niet. Blijkbaar doet dat ledig gewicht van ruim 1600KG hiermee aardig zijn voordeel als trekkend voertuig.
Tijdens onze vakantie in Oostenrijk hebben we helaas ook een storing te verwerken gehad met de auto. Door een kortsluiting in de positiesensor van het koppelingspedaal raakte de motor in noodloop. Op zich was hier nog redelijk mee te rijden, het koppelen ging wat lastig omdat de positie van het koppelingspedaal niet meer gezien werd. Het nadeel van de noodloop was het roetfilter wat dan niet meer regenereerd en dus vervuilt met alle gevolgen van dien. Om een lang verhaal kort te maken. Diagnose stellen en reparatie bij de plaatselijke dealer 685 euro, dat deed even pijn.

Om dan toch maar even de cijfers onder elkaar te zetten van het afgelopen jaar:
-Totaal maar 1 storing gehad, maar gelijk een dure van 685 euro.
-Kleine onderhoudsbeurt 141 euro
- Uitgebreide aircoservice 45 euro
-Setje ruitenwisserbladen 49 euro
-Kleine onderhoudsbeurt 142 euro
-Aanschaf Winterbanden 340 euro
-Setje remschijven + blokken 240 euro
- Verbruik heb ik bijgehouden in de verbruiksmonitor

Uit liefde voor de 5 cilinder probeer ik elke keer op maximaal 20.000km een oliewissel te plannen. Ik denk op 340.000km nog een keer een oliewissel en op 360.000km dan een grote beurt.
Ik heb het idee dat ik wat achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar sta op te knappen. Zo waren de remschijven met blokken erg slecht, deze vielen gelijk met een paar kale zomerbanden. Na lang wikken en wegen toch gekozen voor winterbanden ipv all seasons. In het voorjaar ben ik weer aan de beurt van een set nieuwe zomerbanden en binnen 30.000km zal de distributie ook aandacht gaan vragen. Al met al aardig wat onderhoudskosten.
Als je geen doel hebt voor je geld, dan weet de V70 daar wel raad mee.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.