Volvo V70 2.4D Kinetic (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.4D Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 179.000 km |
KM-stand laatst | 302.000 km |
Een andere klasse!
- 187.000 km
Ik heb vier jaren gereden met een Ford Focus 1.6 tdci wagon. Een fijne auto, geen klachten. Maar na een paar jaar kreeg ik toch de kriebels voor wat anders. Autojeuk. Meer comfort en power lonkte...
En dan ga je zoeken. Mijn shortlist was erg short. Een BMW 3-serie (E91) of een 5-serie (E61)van 2007 of later. Liefst met een 6-cylinder i.c.m. automaat. Als je dan wat wil, dan moet je het ook goed doen! We hebben een aantal van deze wagens bekeken, maar tot mijn grote spijt was de lage zit niet te 'verkopen' aan mijn echtgenote. En dan is de shortlist weg... Op een gegeven moment ga je op de weg om je heen kijken. 'Wat vind je van die?' en 'Hoe vind je zoiets?' En toen kwam de V70 in beeld. Dikke motoren en veel comfort, degelijke uitstraling, etc. Toch maar eens zo'n ding bekijken. Uiteindelijk een nette bekeken in Beilen (Huisman). Een 2.4d Geartronic met 163pk met 18" wielen en na een proefrit was ik helemaal enthousiast! Wat een fijne comfortabele ride! En wat een monsterachtig mooi geluid uit de 5-pitter. Binnen een week was de koop gesloten.
De rijkarakteristiek is totaal anders dan de Focus: daarmee kon je nog wel flink een potje sportief sturen. Dat is met de volvo wel iets anders. Beheerst en rustig is het sleutelwoord. Maar als je eenmaal een snelweg hebt, dan is de Volvo helemaal in zijn element. Een fijne cruiser.
Aanpassingen:
Ik heb de auto vrij gauw laten chippen. Het 163pk blok is een gedowntunede D5 en ik vind het geen prettige gedachte om telkens 'geknepen' te moeten rondrijden. Dankzij Rica-tuning is er nu 205pk/450Nm beschikbaar en pakt de geartronic iets vlugger op. De beloofde verbetering van het brandstofverbruik merk ik niet zo sterk, maar ik rij vooral kortere ritten. Het verbruik van deze V70 ligt tussen de 1:12 en 1:13, terwijl de oudere D5-modellen stukken gunstiger zijn qua verbruik. Ik ga daar niet over zeuren. Ik wist dat van tevoren en heb daar bewust voor gekozen. Het is een grote, dikke auto en dat kost gewoon wat meer. Ik rij gemiddeld iets van 17.000 per jaar dus het is te overzien.
Verder heb ik nog een nieuwe set velgen voor de winter aangeschaft (17") met Michelin winterbanden.
Sunblinds voor de achterportieren en laadruimte (geeft mooi geblindeerd effect)
Parkeersensoren: die zijn echt nodig! Het is een groooote auto.
Trekhaak (direct bij aflevering)
Ik ben tot nu toe erg tevreden. Ik moest wel erg wennen aan het formaat van de auto. Een iets krapper parkeerplekje sla ik nu over. Maar zo vaak komt dat ook niet voor.
Ik hoop nog veel probleemloze kilometers te maken en mijn ervaring hou ik hier bij.
Lange rit
- 189.000 km
Afgelopen weekend voor het eerst een echt lange rit gemaakt met de V70. Vanuit Nederland naar Zwitserland voor een week wintersport.
Wat ben ik deze wagen gruwelijk gaan waarderen. Op de Autobahn voelt hij zich echt thuis. Ik stap (relatief) ontspannen uit na zo'n lange rit. Dat is met vorige wagens wel eens totaal anders geweest, toen was het eerste waar ik bij aankomst aan dacht: "Waar zit hier ergens een chiropractor!". Niets van dit alles met de Volvo. Ik hou het met mijn semi-bourgondische bouw prima uit in de stoelen en de power die de vijfpitter heeft: heerlijk! Even het gas erop en je zit in een zucht op een dikke 200kmpu.
Het bergrijden in combinatie met de geartronic op besneeuwde wegen moest wel even wennen. Ik heb veel zelf geschakeld omdat ik dan toch het gevoel heb meer controle te hebben in de sneeuw. Bij bergop vind ik af en toe dat de bak te snel opschakelt. Je rijdt dan met 1500 rpm een bergop. Tsja, misschien kan dat prima, maar ik heb dan liever even een tandje lichter met wat meer toeren. Dat doe ik dan ook zelf. Verder totaal geen klagen. Ik wil niet anders.
Het verbruik: het is bekend dat dit type 2.4d geen zuinigheidswonder is, maar ik heb op zo'n lange snelwegrit inclusief langere uitschieters rond de 200 en behoorlijke belading toch een verbruik van 1/13,5 en dat vind ik netjes.
Het verveelt nog niet
- 227.000 km
Sinds de laatste update heb ik alweer meer dan anderhalf jaar en bijna 40.000 kilometers erbij gereden. Ik moet zeggen: het verveelt nog steeds niet. Het is en blijft een heerlijke wagen om lekker vlot lange afstanden af te leggen.
Ik ben dus nog steeds erg tevreden. Nu is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, er zijn ook wel een paar dingetjes waar ik me aan stoor. De auto is namelijk niet helemaal vrij van rammeltjes/kraakjes in het dashboard. De console is van hard plastic en dat zit kennelijk niet overal lekker. Ik heb hier en daar stukjes vilt geplakt, maar krijg het er nog niet 100% uit. Dat zou toch nog beter moeten kunnen.
Daarnaast geven de 18 inch wielen soms erg veel informatie door (hard!) en zijn deze erg gevoelig voor spoorvorming. Bij de wintervelgen van 17inch heb ik daar amper last van. Maar goed: dat is mijn eigen keuze. Ik vind hem die 18 inchers waanzinnig goed staan. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Amerikanen noemen dit 'Cooltax'. Wel zal ik bij de vervanging van de banden kijken of er een iets smallere maat onder kan.
Qua onderhoud heeft deze auto mij nog niet verrast. Dat de remmen iets vaker aan de beurt zijn had ik wel verwacht bij een zwaardere auto icm automaat. Dit jaar moet hij zijn beurt trouwens nog hebben, dus dat zou nog spannend kunnen worden. Ik ben van plan om ook dit jaar de automaatbak te laten flushen. Heb er geen directe aanleiding toe, maar het lijkt mij zeker een goede preventieve actie. Ik wil er echt nog wel een tijd mee rijden. Daarnaast moet ik op korte termijn nog een keertje langs Rica. De dealer heeft namelijk de software van de automaatbak geupdated. De chiptuning op de bak lijkt er nu af te zijn: de bak reageert namelijk iets minder alert dan na de tuning. De pk's zijn er nog wel :-)!
Het verbruik is gemiddeld 1:12,2 volgens de BC en iedere 10.000-15.000 vraagt het blok een half litertje olie. Dat is dus geen enkel probleem! Ik kan niet in de toekomst kijken, maar als de Volvo zich goed houdt, gaat hij nog heel wat kilometers maken.
Still going strong
- 251.000 km
Hij is er nog steeds. Afgelopen zomer met een caravan aan de trekhaak de Alpen in geweest. Dat ging ontzettend soepel! De V70 heeft echt geen enkele moeite om met een caravan op pad te gaan. Bergen zijn geen uitdaging meer. Wat een heerlijke cruiser is dit toch.
Afgelopen vakantierit kwam de kilometerstand op 250.000 te staan. Ik had een paar jaar geleden verwacht dat ik tegen die tijd wel toe zou zijn aan wat anders. Tuurlijk kijk ik wel eens om me heen, maar waarom vervangen als het nog zo goed bevalt? Gaan we dus niet doen.
Afgelopen jaar wel wat groter onderhoud gedaan. De automaat is geflushed (preventief, merk niet heel veel verschil), er zijn vier nieuwe Michelins (Pilot Sport 3) gemonteerd (resultaat: stiller, strakker en amper last van spoorvorming!) en een grote beurt. Op de agenda staat nog het vervangen van de wervelklep. Dit een een kwaaltje van de D5-motoren. Onderhoudskosten vallen mij mee. Toevallig zit er een Volvo-specialist op de hoek en die doet prima werk voor eerlijk geld.
Gewoon doorgaan
- 285.000 km
Alweer een flink eind gereden sinds de vorige update. De Volvo blijft maar doorgaan. Ik geniet nog steeds van iedere rit. Ook na langere ritten stap ik gewoon relaxed uit. Hij verveelt mij nog steeds niet. Ik had niet verwacht dat ik zo lang tevreden zou blijven met deze Volvo. Daarnaast zou ik echtelijke problemen krijgen wanneer ik overweeg de V70 de deur te wijzen ;-).
Afgelopen jaar heeft de Volvo wat meer onderhoudskosten gehad dan andere jaren. Zo ging er een achterlager stuk (dure jongen) en moest er een grote beurt inclusief remschijven en -blokken rondom worden uitgevoerd. Moet gewoon gebeuren. Ook het geplande wervelhuis was aan de beurt omdat de McGyver-oplossing niet meer hield ;-). Ook dat moest.
Verder merk ik dat de zomerbanden heel snel slijten, terwijl de winterbanden een stuk minder snel gaan. Mogelijk ligt dit aan het type band in combinatie met de velgmaat: zomer is 18 inch en winter is 17 inch. Mogelijk ligt het aan iemands rechtervoet. Ik vind het rijcomfort van de 17 inch vele malen beter dan de 18 inch. Ik overweeg om voor de zomer ook een 17 inch set te zoeken.
Afscheid
- 302.000 km
Na vijf jaar en 120.000 is het moment van afscheid gekomen. Met hele gemengde gevoelens, want de auto is technisch nog prima. Echter er was een kriebel om toch een wat nieuwere auto te kopen. Met grote dank aan deze V70 heeft de zoektocht zich alleen maar gericht op een nieuwere V70. Het is uiteindelijk een 2012 D3 geworden, uiteraard ook weer een automaat. Eerste indrukken: deze voelt net weer wat steviger aan, stuurt net iets strakker en is net iets stiller. En de (nu) lederen zetels zitten nog iets prettigers. Vooral het interieur is moderner (vanaf MY2011).
Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn 'oude' nog vele fijne kilometers voor de boeg heeft!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.