Volvo V70 2.4D (2007)

autoreview

Volvo V70 2.4D (2007)

Signalement

UitvoeringV70 2.4D
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf190.000 km
KM-stand laatst234.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zwarte degelijkheid

  • 220.000 km

Na meer dan 100.000 km rondgeprutteld te hebben in een Seat drie-cilinder milieu-wonder werd het tijd voor wat compensatie. Een nieuwe baan gaf wat meer maandelijkse armslag dus meteen maar de Ibiza ingeruild op een gitzwarte (Black Stone) Volvo V70 modeljaar 2008 met een dikke vijfcilinder turbodiesel, ik ging zomaar even van 75 naar 163pk. Stond al 190.000 km op de teller (net ingereden dus) en er hoefde niet veel bijgelegd te worden. De wagen kwam uit de lease, had een tijdje stilgestaan, maar zag er verder netjes en schadevrij uit. Motor liep goed, lekkere zware vijf cilinderroffel
Heb altijd al een zwak gehad voor de grote Volvo-estates, ik hou wel van dat vierkante, dat stevige. De wagen is een van de eerste uit de serie, bouwjaar 2007 en is erg kaal uitgevoerd. Natuurlijk electrische ramen, cruise control en centrale vergrendeling, maar geen parkeersensoren, geen dimmende binnenspiegel, geen dual climat control en geen navigatie. En al helemaal geen automatische kofferklepopener, blindehoeksensor en gouden handgrepen. Mis ik die zaken? Nee, natuurlijk niet, alhoewel parkeersensoren achter bij zo'n grote wagen wel nut zouden hebben. Over een automaat heb ik zitten dubben, is wel fijn rijden, maar mis het niet echt en met de hand schakelen heeft zo z'n voordelen. Al die extraatjes zijn best leuk, maar uiteindelijk draait het natuurlijk om zaken die er echt toe doen. Zoals het rijcomfort, de veiligheid, de krachtige vijfcilinder, de goede stoelen en de enorme laadruimte.
De eerste indrukken bij het rijden waren heel positief. Als je net uit een Ibiza 1.2 TDI komt met 75pk dan is een V70 met 163pk een erg snelle wagen. Ben je eenmaal gewend aan het vermogen, dan gaan een aantal zaken opvallen. Met 163pk en vooral 340 Nm koppel heb je voldoende kracht in huis om snel te rijden. Ik hou van pittig maar ik merk dat ik met deze wagen vrijwel nooit plankgas rij, vermogen zat dus. Aan de andere kant, de wagen is wel erg zwaar, bijna 1.600 kg en die massa moet wel eerst in beweging komen. Bij de stoplichten zijn kleinere auto's veel sneller weg. Maar als ie eenmaal rolt trekt de vijf cilinder als een beest, je zit zo op 100 km/h, zou binnen de 10 seconden moeten lukken. De vijf cilinder heeft overigens wel last van wat turbo traagheid, rijd je in een laag toerental en geef je plots veel gas, dan gebeurt er effe helemaal niks. Pas als de turbo druk begint te leveren gaat ie er als een haas vandoor. Nieuwere bi-turbodiesels doen dat beter, dit voelt nog als ouderwetse turbo-kracht.
Voor het verbruik moet je geen vijf cilinder V70 nemen. Ik zit gemiddeld zo rond de 1:14 en dan rij ik niet als een idioot. Maar goed, elke kleuter kan zien dat zo'n grote auto met sterke motor wel wat diesel lust.
Wat zeker opvalt zijn de afmetingen van de wagen, vooral als je hem naast een ouder type V70 parkeert. De nieuwe is gewoon 10 cm langer, 6 cm breder en 5 cm hoger. En dat zie je. Tis domweg een grote auto, dat merk je met instappen, met de binnenruimte en met het laden van bagage. Alles kan mee, ongelofelijk wat een ruimte. Het is natuurlijk volstrekt persoonlijk, maar qua ruimte heb ik wel het gevoel van ja, dit is precies goed, kleiner hoeft niet. Groter trouwens ook niet.
Het interieur is modern Zweeds, ik heb de grijze plastic strip over het dashboard en deurpanelen vervangen door een houtkleurige. Je moet er van houden, maar ik vind de zakelijke recht-toe-recht-aan interieurstijl van de V70 wel mooi. Materialen blijven ook wel mooi, maar ben niet echt te spreken over de kraakvastheid. Kan beter, maar het kan ook een stuk minder, tis zeker niet slecht.
De afwerking van de bagageruimte is ronduit fraai. Dik tapijt, ook tegen de zij- en achterpanelen, aluminium rails met verstelbare sjorhaken en een grote ruimte onder de laadvloer met afdekklep gesteund door twee zware gasdrukveren. Erg handig voor het opbergen van allerlei spullen en gereedschap.
Volvo's staan bekend om hun goede stoelen en dat klopt ook wel. De instelmogelijkheden zijn prima in orde, de steun is goed. De stoelen zijn wat aan de zachte kant, in onze Ford Galaxy zitten veel hardere stoelen die wonder boven wonder op lange ritten net zo comfortabel zijn. Maar da's natuurlijk ook erg persoonlijk.
De wagen is goed geveerd, deint niet, maar is ook niet dramatisch hard. Heb er 18" Conti-banden onder 's zomers, die zijn me eigenlijk iets te stug. De 17" Dunlop-winterbanden zijn comfortabeler.
Wat mij en medepassagiers opvalt is dat de V70 stil is op hogere snelheden, vooral met de Dunlops. De Conti's hebben meer last van rolgeluid. Maar met de Dunlops kun je op hogere snelheid nog een normaal gesprek voeren. Tis niet hetzelfde niveau als bij een Lexus of Audi A8, maar er zijn auto's die beslist lawaaiiger zijn.

Problemen
De multiriemspanner was wat slappig geworden waardoor de riem klapperde bij koude motor. Is ondertussen vervangen. Airco stonk naar natte hond en is schoongemaakt. Verder tot nu toe niks.

Uitzwaaien

  • 234.000 km

Na drie jaar en ruim 40.000 fijne km's hebben we afscheid genomen van onze Volvo. Ik was hem nog lang niet zat, maar vanwege veelvuldig gebruik van het OV was de Volvo "boventallig" geworden. En dan wordt het wel een dure hobby.

Maar het afscheid viel wel zwaar. De V70 heeft bij mij alle vooroordelen waargemaakt: heerlijke stoelen, fijne 5 cilinder diesel, comfortabel rijden, degelijke afwerking, maar ook niet echt zuinig, beetje trage start en kraakgevoelig. Om met dat laatste te beginnen, ik heb met een beetje vet alle kraakjes er uit kunnen krijgen.

Het domein van de V70 is de snelweg, je moet er eigenlijk helemaal de stad niet mee in willen, dan voelt hij lomp en onhandig aan, pas op de snelweg is ie in z'n element. Dan ga je de goede geluidsisolatie waarderen, de trekkracht van de 5 cilinder en het goede veercomfort.

Wat me ook goed bevallen is aan de V70 is z'n ruimte. Het is gewoon een erg grote auto. Om een voorbeeld te geven, de V70 is voorin bijna 10 cm breder dan de V50 en op de achterbank zelfs 11 cm. Dat zijn significante centimeters die er voor zorgen dat de V70 nooit krap aanvoelt. En je merkt het al bij het instappen, de deuropening is ruim, je hoeft jezelf niet naar binnen te wurmen.

Gewoon een erg fijne wagen die helemaal aan de verwachtingen voldeed.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.