Volvo V70 2.0T Momentum (2010)

autoreview

Volvo V70 2.0T Momentum (2010)

Signalement

UitvoeringV70 2.0T Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf7.800 km
KM-stand laatst78.500 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

8300km De eerste indruk

  • 8.300 km

Ik ben sinds 1,5 week de trotse bezitter van een volvo V70 in de uitvoering 2.0T Momentum Professional. Na 2 jaar met volle tevredenheid in een peugeot 407 bj. 2009 te hebben gereden, was er toch de drang om mijn autokeuze een trede hoger te maken.

De volvo V70, zowel het huidige als het vorige model, heb ik altijd een erg mooie, degelijke en toch eigenzinnige auto gevonden. Een hele andere uitstraling als dat je normaliter koppelt aan een bmw, mercedes of audi (niets ten nadele hiervan; uitstekende auto's).

Na kleine omzwervingen ben ik terecht gekomen bij Jacco van Svenscar uit Dordrecht en we hebben daar samen binnen enkele dagen de 'deal' rondgemaakt voor een volvo 'met de kop eraf'. Ik moet zeggen, uitstekend geholpen door Svenscar en met een goed gevoel mijn peugeot (na 2 jaar veel rijplezier) bij Jacco achtergelaten.

Ik rijd nu pas erg kort met de volvo, maar voel me de koning te rijk. De auto is voorzien van alle wel/niet noodzakelijke luxe en geeft tijdens het rijden een weldadig gevoel. Het mooie interieur gekoppeld aan de rustige uitstraling zijn basis voor comfortabele kilometers op de weg.

De 2 liter turbo motor is absoluut geen strepentrekker. Je voelt echter wel dat het een motor is met voldoende reserve en een grote portie koppel. Ik ben een beetje huiverig voor het brandstofverbruik (beetje verwend met 1:12), maar de uitnodigende rustige rijstijl moet toch iéts opleveren!

Ik zal binnenkort een update plaatsen met enkele foto's.





Update

  • 29.000 km

Na circa 8 maanden met de V70 te hebben gereden werd het tijd voor een update. Sinds de aanschaf in januari van dit jaar heb ik ruim 20.000km met de auto gereden. Zowel op winterbanden (215/55-17, overgehouden van de vorige auto) als met de standaard zomerbanden (225/55-17). Ik moet zeggen; Met beide banden rijdt de auto goed en zijn er geen noemenswaardige verschillen. De bredere banden staan de auto echter beter!

Bij een kilometerstand van circa 20.000 heeft de dealer een kapotte aircopomp vervangen en het slot van de achterklep gesmeerd. Beide reparaties zijn keurig onder garantie uitgevoerd.

Inmiddels hebben we enkele grotere afstanden gereden met de auto. In maart met een volbeladen auto naar Oostenrijk rijden is een comfortabele bezigheid. Je merkt dat de auto hier beter tot zijn recht komt dan de kortere ritten die ik normaliter voor mijn werk rijd. De cruisecontrol op 140/150km/u, de airco/stoelverwarming op de gewenste temperatuur, goede muziek op en rijden maar. Sterke eigenschappen blijven de stille motor en het ruime interieur. Een nadeel vind ik dat de zwartlederen bekleding (met name van de bestuurdersstoel) vrij snel slijt. tevens blijft het oppassen met spijkerbroeken met 'van die scherpe knopen'.
Afgelopen zomervakantie zijn we met de caravan (beladen gewicht 1.400kg) naar Frankrijk geweest. Dit was een goede test voor de trekcapaciteit van de auto. Zoals verwacht merk je dat de auto 300Nm koppel heeft. De eerste test, de 'altijd lastige' helling bij Luik, doorstond de auto met vlag en wimpel. Over het algemeen hebben we op de snelwegen 100km/u gereden in de vijfde versnelling. Het toerental bedraagt dan circa 2.600 toeren. Het brandstofverbruik gemeten over de afstanden waarbij we met de caravan hebben gereden is circa 1 op 7,5. Valt wat tegen! Het 'normale' verbruik over de afgelopen periode is ruim 1 op 10.

Mijn conclusie na deze tussenstand is dat de auto een sjieke, tijdloze uistraling bezit en over het rijden ben ik nog steeds erg positief.

2e Update

  • 56.000 km

Ik heb de volvo nu twee jaar in mijn bezit en de kilometerstand staat op circa 56.000 kilometer. Tijd voor een update!

In het afgelopen jaar is de auto ingezet voor korte en lange afstanden, met en zonder caravan.
In principe is mijn mening over en ervaringen met de auto niet wezenlijk veranderd. De V70 blijft een erg fijne auto. Ik ben hem alleen maar meer gaan waarderen. Stiekem heb ik gekeken naar eventuele opvolgers, indien ik zou besluiten de auto in te ruilen. Echter... wat moet het dan worden? Uiteindelijk zou ik dan weer gaan voor een V70. Dan wel een D3 met schuifdak. Het model vind ik nog steeds tijdloos. Een V60 bijvoorbeeld is ook een erg mooie auto, maar ik twijfel over de houdbaarheidsdatum van 'de looks'.
Maar ja, ik rijd 25.000 kilometer per jaar en een diesel wordt dan wel kostbaar. Tel hierbij de te verwachte afschrijving op de huidige V70, dan is nu inruilen niet verstandig.
Problemen heb ik sinds de vorige update niet gehad. Het brandstofverbruik is gemiddeld circa 1 op 10,5 bij een rustige rijstijl met relatief veel korte afstanden. Ik heb gemerkt dat onder gunstige omstandigheden (geen belading, geen wind, constante snelheid) de auto erg zuinig rijdt. Als er echter een beetje tegenwind is of de auto is beladen met mensen en bagage, dan stijgt het verbruik zienderogen. Ik praat dan over een verschil van 1 op 13 naar 1 op 8 á 9.
Ik heb ook nog getwijfeld over een polestar chiptuning. Met behoud van de fabrieksgarantie stijgt het vermogen van 203 naar 245pk en het koppel stijgt van 300 naar 320nm. De kosten bedragen ongeveer 900 euro. De stijging van het vermogen is aanzienlijk, maar het koppel stijgt niet erg veel. Wellicht dat er mensen zijn die ervaringen hebben met het tunen van een 2.0T. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. In principe is de motor nu sterk genoeg.
Tot zover deze tweede update.

Helaas, maar..... Verkocht!

  • 78.500 km

Met het begin van het nieuwe jaar had ik mezelf voorgenomen eens te kijken of het interessant is om de V70 in te ruilen. De auto bevalt echter uitstekend, hij hoeft eigenlijk niet weg. Ik geniet nog elke dag van het comfort, het veilige gevoel, de kracht van de twee liter turbomotor en het mooie, basic ontwerp van de Volvo.
Als autoliefhebber gaat het toch kriebelen. Het gevoel dat er iets moet gaan veranderen. Met behoud van het goede en verbetering van het minder goede, ben ik mij gaan oriënteren. In feite was ik er snel uit dat het weer een V70 moest worden. Wellicht deze keer een jong gebruikte diesel. Dan bij voorkeur een exemplaar met de o zo karakteristieke vijf cilinder motor.
Zo gezegd zo gedaan. Bij 'mijn' dealer stond een D3 klaar voor een proefrit. Weliswaar een V60 D3, maar het ging om de motor. Na de testrit viel het mij op dat de motor in koude toestand erg weinig trekkracht had onder 1.500 toeren pm. Nadat de motor was opgewarmd werd de rijbeleving beter, maar de trekkracht (echt als een lier) beperkt zich tot een vrij smal toerenbereik. Ik was gewend aan het aanwezig zijn van trekkracht in het gehele toerenbereik.
Een diesel zou het dus niet worden. Gezien de (beperkte) afstand die ik jaarlijks afleg, wellicht maar goed ook.
Hierna ben ik afgegaan op een mooie jong gebruikte handgeschakelde T4. Enigszins voorbereid door een aantal reviews op Autoweek, ging ik proefrijden.
Op het motorgeluid na (echt Volvo onwaardig), reed de auto erg goed. De motor had dezelfde karakteristiek als de 2.0T. De T4 is minder snel, maar het is nog steeds een vlotte auto. En waar de 2.0T minder presteert, namelijk het relatief! hoge brandstofverbruik, is het mogelijk om met de T4 een nette 1:13 (of nog iets beter?) te halen.
Na een tweede kop koffie bij de verkoper hadden we overeenstemming over de prijs en de deal was gemaakt.
Voor geïnteresseerden: Na maandag a.s. heeft Volvo dealer Henk Scholten in Culemborg een mooie, goed onderhouden, vaak gepoetste, rustig bereden V70 2.0T te koop staan.
Ik zal binnenkort een nieuwe review plaatsen van 'mijn' nieuwe Volvo.

Bedankt voor uw interesse.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.