Volvo V70 2.0D (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.0D |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 72.000 km |
Rust, comfort, ergonomie
- 72.000 km
Wat korte ervaringen tot nu toe.
Eerste leaseauto voor mij. Voornamelijk vanwege mijn lengte (lange benen) gekozen voor de V70. Afgevallen waren: Toyota Avensis, VW Passat, Peugeot 407, Ford Mondeo, Audi A4, Subaru Legacy en nog meer.
Auto besteld eind juli 2008. Levering was begin oktober 2010. Het is een basis V70 met als enige opties:
- dakrails,
- bluetooth,
- verwarmbare stoelen,
- het toen verkrijgbare professional pakket (leer, navigatie, cruisecontrol, parkeersensoren).
Eerste leaseauto, eerste nieuwe auto, dus zo blij als een kind bij aflevering. Later toch wel wat moeten fronsen bij de eerste problemen. Of nou ja problemen, de één ziet het als problemen de andere noemt het probleempjes. Ik vond/vind het echter problemen die niet thuishoren in een auto in deze prijsklasse (+/-45.000 euro).
Eerste problemen kort na aflevering:
- Er klikt wat in de versnellingsbak bij het schakelen naar de drie. Blijkbaar een beschermkapje/vliesje vergeten te verwijderen. Netjes opgelost door dealer.
- Ventilatie/airco blaast onderaan warme lucht en bovenaan wel erg koude lucht. Na een nieuwe calibratie van de kleppen door de dealer geen problemen meer.
- Bestuurdersportierraam sluit niet altijd automatisch volledig. Raam gaat half naar boven en dan weer volledig naar beneden. Alleen vasthouden knopje bij sluiten helpt dan om het raam alsnog volledig te sluiten. Aangekaart bij dealer. Raammotor opnieuw calibreren zou moeten helpen.
Latere problemen:
- Raamprobleem is nog steeds niet opgelost. Tussendoor nog eens aangekaart, beetje vet eraan zou moeten helpen. Helaas bij ongeveer één op de vijf keer sluiten gaat het weer mis. Vooral in de zomer als de temperaturen wat hoger zijn.
- De auto werd afgeleverd met een mindere kwaliteit automatten. Na 20.000km twee sets versleten te hebben, originele Volvo matten gekregen. Na 50.000km met deze originele matten zien ze er nog steeds uit als nieuw.
- Trilling onder koppelingspedaal. Schijnt ook bij de Peugeot en Mondeo met dezelfde motor voor te komen. Door het monteren van een extra ring onder het pedaal zou het trillen minder voelbaar moeten zijn. Echt helpen doet het echter niet. Misschien een dikkere ring monteren? Echte oplossing...?
- Heel soms klinkt het uitlaatsysteem wat donkerder, althans zo lijkt het. Op momenten dat dat zo is weet ik al dat de auto in de buurt van het linker achterwiel zal stinken naar verbrande rubber of zoiets. Binnen in de auto ruik je het niet. De dealer kan helaas niet vinden wat het is.
- Af en toe stottert de auto in de derde versnelling rond de 50...55km/u. Resetten motorsoftware heeft niet echt geholpen. Omdat het niet vaak voorkomt berust ik er voorlopig maar in.
- Krakende achterklep. Dit schijnt een zeer bekend probleem te zijn bij dit model V70. Heeft de dealer opgelost met een likje vet bij de sluiting.
- Vastgevroren ruitensproeierpomp. Tijdens de wat erg lage temperaturen vroor de ruitensproeierpomp vast. Blijkbaar was de standaard ruitensproeiervloeistof met antivries niet vorstbestendig genoeg. Na ontdooing bij dealer en hervullen met zeer geconcentreerde vloeistof geen problemen meer.
- Momenteel trilt/rammelt er iets is het dashboard bij erg lage toerentallen. Dit gaat steeds meer irriteren en hier zal ik binnenkort de dealer naar laten kijken.
- Ook lijkt het er op alsof de auto wat meer overhelt in bochten en meer deint. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat zoiets kan optreden naar 65.000km. Dus waarschijnlijk is het inbeelding. Ik zal het binnenkort echter toch even kort bespreken met de dealer.
- De bestuurdersstoel veroorzaakt momenteel wat rugklachten. Naar mijn gevoel zakt de stoel naar rechtsachter iets weg waardoor je scheef komt te zitten. Ook mijn vrouw, ze is heel wat lichter dan ik, heeft het opgemerkt. Zowiezo vind ik de stoelen in dit model minder goed dan in het vorige model. Daarin gaven de stoelen vooral meer zijdelingse steun. Probleem van de scheve stoel moet nog aangekaart worden.
Algemene ervaringen:
Negatief of misschien wel beter gezegd, minder positief:
- Zwarte solid lak is toch wel erg gevoelig voor krasjes. En je kunt bijna aan het poetsen blijven.
- Ruimte op de achterbank als de voorstoelen in de uiterste stand staan is niet echt veel (wel veel meer als in oude S60 en V70 model).
- Sportief is de auto met deze motor en 16 inch velgen niet.
- Hij is breed en groot, dus parkeren vraagt meer aandacht.
- Ik had toch wat minder problemen verwacht in deze prijsklasse.
Positief:
- Rust! Ik vind de auto erg rustig lopen. Hij is best stil. Ik merk dat ik toch altijd behoorlijk fit op mijn bestemming aankom. Ook na ritten van 4 uur.
- Op dit moment ben ik wat ontevreden over de bestuurdersstoel. Maar normaal heb ik nog nooit rugklachten in deze auto gehad. Terwijl dat in een Peugeot 406 en VW Jetta toch heel anders was.
- Comfort. Tja, zoals ik hierboven al schrijf is de auto niet echt sportief. Maar comfortabel is hij dus wel.
- De auto geeft je een gevoel van veiligheid, vertrouwen. Waarschijnlijk omdat je ook het gevoel hebt met een zware auto onderweg te zijn. Dat zorgt er tevens voor dat je rustiger deelneemt aan het verkeer.
- Ergonomie. Ik vind dat alles op exact de goede plaats zit. De bediening gaat als vanzelf. En gelukkig niet een overdaad aan knopjes.
- De meningen verschillen over het Volvo RTI-navigatiesysteem. Ik vind het echter super. Vooral het bedienen van het systeem zonder het stuur los te laten vind ik een zeer mooie en veilige oplossing. Je moet er even aan wennen maar daarna werkt het als vanzelfsprekend. Zoals eigenlijk alles in deze V70.
- Geen handremhendel meer in het midden. In het vorige model stootte ik vaak mijn knie aan de handrem (ook omdat het stuur ver uitgetrokken was). Nu bij geen handremhendel meer in het midden stap ik veel gemakkelijker in.
- Het instappen gaat ook gemakkelijker als bij het vorige model, de zit is hoger dan, ik dacht zelfs 5cm. Als je lang bent is dat wel prettig. (Een mooie SUV in dezelfde (lease!)prijsklasse heb ik nog niet gezien.) Wat een verschil met A4...
- Het stuur kan bij Volvo veel verder uitgetrokken/-geschoven worden dan ik merkte bij andere auto's (o.a. Passat, Mondeo). Ook dat is één van de doorslaggevende eigenschappen geweest om voor Volvo te kiezen.
Opvallend:
Wat me nog opviel was wel dat de motor veel beter begon te lopen na 20.000km. Het leek wel alsof er een knopje was omgezet. De motor liep soepeler, was gretiger en de auto leek sneller te acceleren. Het is een gevoel dat ik ervoer. Verklaren kan ik het niet. Maar verschil was er zeker.
Al met al vind ik zelf de combinatie van rust, comfort en goede ergonomie juist datgene wat er voor zorgt dat ik lekker ontspannen rijd in deze generatie V70.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.