Volvo V70 2.5FT R-Design (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.5FT R-Design |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 133.000 km |
De rode Viking
- 121.500 km
Ja, het is een rode V70, die had ik ook niet zien aankomen.
Al enige tijd was ik op zoek naar iets groters. Na een paar auto's geleden in een Audi A6 avant 2.7 TDI uit 2007 te hebben gereden, waren de opvolgers maar matig bevredigend.
Dus toen de financiën het weer toelieten en er voldoende spaargeld was, op zoek naar 'een echte auto'.
Na wat andere overwegingen kwam de Volvo V70 in beeld. Een heerlijke reisauto met alle comfort. Het enige nadeel vind ik dat het nogal een '13 in een dozijn auto' is, in de zin dat je er hier (in Hilversum) over struikelt. Op elke straathoek staan er 3.
Over de motor was ik al snel uit. Ik wil een echte Volvo met een 5 cylinder. Ook rijdt ik al jaren op LPG (de Audi niet natuurlijk, duh), De Saabs, de Honda's en de Renault, allemaal LPG. Probleemloos bij allemaal. De Volvo gaat dus weer op LPG. En na wat research is mijn conclusie, van de laatste serie V70 motoren, is de 2.5FT het best geschikt voor gas.
Bij het rondkijken naar mooie V70's viel me de R-design modellen in positieve zin op, dus de zoektocht werd:
Een V70, 2.5FT, Automaat, R-Design.
Er stond er precies 1 te koop in Nederland, een Knalrode, oei. Nooit dat ik eerder een rode auto heb overwogen. Ik ben toch vrij saai daarin. Donkerblauw, grijs en zwart zijn toch mijn voorkeurskleuren. Rood is normaal meer voor Ferrari en de incidentele Alfa.
Maar goed, toch even kijken en proefrijden, dan weet ik in ieder geval of het goed rijdt en dan heb ik wat vergelijkingsmateriaal als ik verder ga kijken.
Aangekomen in Raalte bij Volvo Nieuwenhuijse, stond hij al voor de deur te glimmen. Oh jee, dacht ik. Dat is een prachtige uitvoering, ik moet uitkijken.
Na een korte proefrit, was ik verkocht. De auto rijdt fantastisch, de 5cylinder roffelt prachtig, de automaat schakelt soepel en de kleur in combinatie met het R-design staat m eigenlijk heel goed. De vriendelijke verkopen kon me zo binnen hengelen, ik was weerloos. Na een kort gesprek met wat geven en nemen waren we eruit. De auto is met alle egards geleverd en meteen is bij Ad Ruissen in Blokland een Prins VSI 2 LPG-G3 installatie ingebouwd. Twee weken later kon ik m ophalen.
Tot dusver heb ik er ongeveer 2000 km in gereden. Een groot feest! een glimlach van oor tot oor. Ik kom superlatieven te kort om de ervaring te beschrijven, laten we het er op houden dat ik tevreden ben.
Is de auto goedkoop? Nee. Met de LPG installatie weegt ie 1622kg, wat neerkomt op 114,- wegenbelasting per maand.
De all-risk verzekering kost 52,- bij Promovendum , dat valt dan weer mee. Ook de brandstof kosten vallen mee dankzij LPG. Een volle tank kost me rond de 30,- en brengt me rond de 400 km ver.
Things to do:
- Eerst het powerflushen van de automaat. Dat heb ik inmiddels laten doen bij Volvoservice in Elst. Preventief onderhoud, maar dat heeft de automaat meteen nog soepeler gemaakt.
- Een Bluetooth module inbouwen, zodat ik Spotify kan streamen en bedienen via stuurbediening.
- De Polestar Tune. Volgende week gaat bij Svala in Weesp de Polostar tune erop. De automaat wordt dan opnieuw ingeregeld, het koppel gaat van 340Nm naar 360Nm en de paardenkrachten gaan van 231Pk, naar 258Pk. Is dat nodig? Nee natuurlijk niet. Maar voor 695,- maakt dat de auto wel af natuurlijk.
En nu verder genieten. Binnenkort lekker naar Zuid-Frankrijk en verder verzin ik nog wel een paar ritten...
Fijn, fijner, fijnst
- 133.000 km
Update bij 133.000 km
Inmiddels zijn we vier maanden en 12.000 kilometer verder. De auto doet het (natuurlijk) nog steeds fantastisch. Een heerlijke reiswagen.
Al is het niet helemaal zonder tegenslag geweest.
Linker achterdemper los
Tijdens de zomervakantie waren we op 14 juli in de franse stad Poitiers om het militair defilé te bezoeken. Het heenweg twee dagen eerder was als een zonnetje verlopen, 1000km alsof het niks is.
Maar onderweg van het vakantieadres naar Poitiers hoorde ik bij acceleratie een brom. Het klonk als een lekke uitlaat. Eenmaal in Poitiers bleek de uitlaat niet alleen lek, de hele linker demper hing er los onder. Deze was volledig van de pijp losgekomen.
Gelukkig is dit na overleg met de dealer goed opgelost. Lokaal laten vastlassen en thuis netjes laten repareren onder garantie. Uiteindelijk ben ik er tijdens de vakantie twee dagdelen mee bezig geweest, dus dat viel nog mee.
Melding laag oliepijl
Weer thuis begon de Volvo meldingen te geven van een laag oliepijl, maar de peilstok liet zien dat het oliepijl gewoon op max. zat. Ook dit is na overleg door de dealer opgelost, zij hebben een sensor vervangen onder garantie. Ook netjes verholpen.
Stabilisatorrubbers
Bij een kennismaking bij de garage waar ik het onderhoud ga laten doen liep de monteur de Volvo even langs. Hij vond dat de stabilisator rubbers aan de achterassen aan vervanging toe waren en de achter remschijven ook bijna aan de beurt waren. Omdat de dealer adverteert met '6 maanden onderhoudsvrij' heb ik ook dit aan hen voorgelegd, nadat zij er ook naar hebben gekeken zijn de rubbers vervangen, de schijven vonden zij niet nodig.
Al met al is er dus toch nog voor rond de 1500,- euro aan verspijkerd na aankoop, alles netjes onder garantie.
De LPG-installatie werkt uitstekend. Met zo'n auto voor onder de 30,- tanken brengt een glimlach bij de pomp.
Het rijden is heerlijk, behalve twee weken Frankrijk ben ik ook een weekend met vrienden naar Italië geweest. 3000km in drie dagen, geen centje pijn. Het rijden met 258pk is heerlijk. De auto heeft enorm veel vermogen, niet agressief, maar gewoon lekker altijd over. Het verbruik blijft op LPG een beetje rond de 1 op 8 hangen, op benzine iets zuiniger.
LPG kost op het moment van schrijven 0,53 bij de lokale pomp dus de Volvo rijdt eigenlijk spotgoedkoop.
Nog te doen
Ik heb nog geen Spotify in de auto. Ik heb wel een alibaba bluetooth dongel geprobeerd, maar dat is toch rommel. Het doet het vaak niet en het volume moet enorm hard voor redelijk geluid.
Ik twijfel tussen een bluetooth module van Division-V, maar die vind ik toch wel prijzig, voor wat het is (275,-). De installatie hiervan is wel het minst ingrijpend.
Of een Bluepower android system. Een aftermarket radio, streaming, navigatie, etc. Ook prijzig, maar een redelijk nette oplossing waarmee de auto in 2019 terecht komt.
Luxeproblemen zullen we maar zeggen. Op naar de winter.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.