Volvo V70 2.4D Limited Edition (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V70 2.4D Limited Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 156.000 km |
KM-stand laatst | 360.000 km |
Probleemloos en fijn
- 360.000 km
In 2015 had ik een kilometer vreter nodig door ~160km/dag woon-werk.
Dan is dit de ideale auto. Bijzonder genoeg met de 5-cilinder, verslavend gevoel en geluid. Ik heb bewust gezocht naar wel de Volvo motor (1.6 en 2.0 diesel horen niet in dit model thuis, ook niet qua betrouwbaarheid), alleen voorwielaandrijving en beperkte opties (geen niveau regeling en andere gewicht verhogende opties, die maken immers de auto permanent duurder door mrb). Dit was een mooie kans, bij merkdealer, zoals gewenst ( miste alleen stoelverwarming), slechts één eigenaar met onderhoud bij dezelfde dealer.
Qua rijden: dit wordt gezien als zwaar en log. Dat valt echt mee (1680kg, menig prestatie gerichte auto van nu is substantieel zwaarder!), de derde generatie rijdt ook veel beter dan de tweede (ford invloed?), al is het niet echt een stuurauto pur sang. En ook beter dan bijvoorbeeld Passat die ik er voor had. En ruimte, zo makkelijk. Naar goed rijden en klinken was het recept goud: ruim, goede stoel, fijne audio en gunstig verbruik (1/16, er zit klaarblijkelijk veel verschil in verbruik tussen de generatie en uitvoering van de D5/2.4d, ik weet dat er ook zijn die anderhalf keer minder zuinig zijn.
De auto heeft geen krimp gegeven qua onderhoud, een keer turboslang gescheurd en een keer Anwb nodig voor niet starten (omdat de 9 jaar oude originele accu klaar was). Verder alleen regulier onderhoud en remmen vervangen door slijtage. Het gebruik met vooral lange ritten helpt hierbij, geen roestige uitlaat, geen inspuiting problemen etc. Brouwkwaliteit is ook top, de neiging van Volvo fans naar vorige generaties met afschrijven van deze als China Volvo is geneuzel, na 360k sta je onder een frisse droge auto,
Aanpassingen waren bijna niet nodig, alleen sunblinds, 17” ipv de standaard 16” wielen en een module om de remlichten gedeeltelijk mee te laten branden als achterlicht zoals op de >2011 uitvoering.
Naar het positieve wel wat minpunten:
Regulier onderhoud is wel duur (uitgaande van merkdealer), je rijdt relatief goedkoop voor wat het is, absoluut gezien is het niet goedkoop natuurlijk.
De navigatie was al ouderwets bij introductie ( letterlijk een dvd speler met dvd per land onder de laadvloer, handig onderweg, snel ook...not). Het is ook ‘los’ geen infotainment. Het is geen competitie voor bijvoorbeeld idrive van bmw, ook uit die tijd.
De afschrijving is hoog en houdt verband met de mrb bij diesel. Bij lage km’s en hoge km stand zijn statische kosten snel hoger dan dagwaarde. Dat was ook reden voor het afscheid.
Opwarmen in de winter. De 5 cilinder diesels hebben uitzonderlijk groot koelsysteem, de motor is eerst druk met zichzelf opwarmen. Ontwasemen van de voorruit gaat gek genoeg wel heel erg snel.
Geen fatsoenlijke peilstok en geen optie in het boordmenu voor peilen, computert waarschuwt alleen bij probleem. Gelukkig was olieverbruik nihil.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren