Volvo V70 2.0D Momentum (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.0D Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 358.000 km |
KM-stand laatst | 396.000 km |
Dat was maar kort.
- 396.000 km
Op zoek naar een automaat en D5 was ik redelijk teleurgesteld. Hoge kilometerstanden, loszittende onderdelen en veel gebruikerssporen is alles wat ik tegenkwam. En toen zag ik de V70 die ik zou gaan kopen. De PSA 2.0 diesel en handgeschakeld. Maar super netjes, particulier (die hem 7jaar had) en qua verbruik zou het ook enorm schelen. Na een proefrit was ik zeer tevreden en kocht de auto voor een (relatief) schijntje.
Als familie auto is de volvo zeer geschikt. Grote deuren die ver open kunnen, brede achterbank, stevige bekleding (leer) die goed schoon te maken is. Enorme kofferbak met grote opening en zeer comfortabel, zelfs met hoge kilometerstanden. Meteen een grote beurt gegeven en het was heerlijk rijden.
De enorme draaicirkel wen je wel aan, net als het zwevende effect van de zachte vering.
Maar helaas, ondanks het goede onderhoudsverleden en elke 10-15k km een beurt kreeg ik rond de 385.000 pluimpjes rook bij zware belasting. Witte rook, blauwe rook, maar geen 'verdwenen' vloeistoffen. De lokale garage dacht aan de verstuivers, maar dat fatsoenlijk testen moest bij een specialist of dealer gebeuren. Nieuwe verstuivers zijn ook kostbaar werd meteen gemeld. Op zich reed hij nog prima zonder rookpluimpjes bij normaal gebruik, dus repareren was nog niet nodig. Een paar weken later, rond de 392.000km kwamen er zwarte rookpluimpjes bij het gaspedaal diep intrappen. De witte en blauwe wolkjes waren er ook nog. En er was een rammeltje bijgekomen, die van de achterkant kwam.
Met de apk in het vooruitzicht en alle wolkjes en rammeltjes, weer naar de garage toe. Het rammeltje was een losse achteras ophanging (rubbers waren vergaan), er waren foutcodes voor de verstuivers en de roetdeeltjesmeter sloeg maximaal uit. Economisch total loss was de conclusie.
Ik heb de auto vrij vlot daarna ingeruild op een Mercedes E220d Combi uit 2008. Dankzij de lage aanschafprijs en hoge inruilprijs was de afschrijving €0 in 7 maanden tijd.
Onderhoud is uiteindelijk beperkt gebleven tot: 3x olie wissel / 1 grote beurt
2 nieuwe banden
Onderzoekskosten verstuivers (1)
Onderzoekskosten uitstoot/achteras (2)
Conclusie: fijne reisauto maar dankzij meerdere dure onderdelen die tegelijk vervangen moesten worden economisch niets waard omdat het een diesel is.
Ik zou niet snel weer eenzelfde volvo kopen. Ik heb niet een keer omgekeken na het parkeren en heb er ondanks de vele tijd die ik erin zat nooit een band mee gekregen. De betrouwbaarheid is wel gewoon dikke prima, hij heeft me nooit laten staan. Dat er iets kapot gaat hoort bij een oude auto rijden en neem ik de Volvo niet kwalijk. Het is gewoon jammer dat er 3 dure reparaties tegelijk waren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren