Volvo V70 1.6D DRIVe Momentum (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 1.6D DRIVe Momentum |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 121.000 km |
KM-stand laatst | 378.500 km |
Aanschaf
- 121.700 km
Na het inleveren van de lease-auto moest ik op zoek naar een vervanger. Aangezien ik meer kilometers verwachtte te gaan maken zou het een diesel moeten worden. Als alfist (de vorige auto was een Alfa 159 1.7 tbi) heb ik gekeken naar en gereden in een 159 met 2.0 dieselmotor met 170 pk. Een exemplaar met door mij gewenste extras en een kilometerstand < 130.000 was echter niet te vinden. Als alternatief heb ik gekeken naar een V70 in verband met praktische bruikbaarheid en aanbod. Door dat ruime aanbod kon ik redelijk snel een exemplaar uit oktober 2010 vinden met de gewenste extras: licht leer, stoelverwarming en pdc. Deze auto heeft ook nog pdc voor, een open dak en navigatie. Nadeel was wel de motor; het aantal pk's voorspelde weinig spannends. Na een proefrit vond ik het echter best meevallen. Net voor kerst 2014 de deal gesloten, voor iets minder dan € 15.000. Het is een importauto uit België. De kilometerstand vond ik aannemelijk door het gestempelde ondershoudsboekje en de uitdraai van het gepleegde onderhoud van de leasemaatschappij. De bedoeling is vier jaar te gaan rijden waarbij ik een restwaarde van € 5.000 verwacht uitgaande van 30-35.000 kilometer per jaar.
Eerste ervaringen
- 125.000 km
De eerste ervaringen zijn opgedaan. De auto doet precies wat ik verwachtte: comfortabel met een grote C. Sportiviteit is er inderdaad helemaal niet: het vermogen maakt dat ook niet mogelijk. Tijdens rustig rijden valt dat niet op, maar wil je een beetje sneller zijn dan geeft de auto uiteraard niet thuis. Met name bij het wegrijden gebeurt er weinig, als de auto eenmaal op gang is dan gaat het beter. In 2, 3 en 4 kun je aardig accelereren. Met de nadruk op aardig; meer is het namelijk niet, zeker niet in vergelijking met de 200 pk die in de Alfa zat. Alles functioneert naar behoren. Alleen de navigatie is niet geweldig. Maar dat is ook precies conform verwachting. De omrijroutes zijn vaak enorm ver om en files staan er niet wanneer ze wel zijn aangegeven. De ervaringen met de navigatie zijn ook precies wat ik van andere volvo-rijders had gehoord. De ruimte is ideaal: een fiets gaat gemakkelijk achterin. Uiteraard kan er dus ook enorm veel bagage mee op vakantie.
Ik ga geen uitgebreid verslag maken van de rijervaringen maar voornamelijk inzicht geven in de onderhoudskosten.
1e onderhoudsbeurt
- 139.800 km
Eerste onderhoudsbeurt: 140.000 met APK, kosten € 392 (incl. BTW). Geen bijzonderheden. Wel was er een maand eerder een lekke band door een schroef. De band is voor € 25 geplakt.
2e onderhoudsbeurt
- 163.000 km
Onderhoudsbeurt 160000: opnieuw geen bijzonderheden. Kosten € 315.
Winterbanden en verbruik
- 169.000 km
Voor € 308 vier winterbanden gekocht en op de bestaande velgen laten monteren. Daarnaast via marktplaats een nieuwe set originele Hera velgen met zomerbanden gekocht voor € 550. Een prikkie als je dat vergelijkt met de prijs bij de dealer. Het verbruik over het afgelopen jaar lag rond de 5 l/100km. Dat zijn voor 90% (veelal) filevrije snelwegkilometers met een bewust rustige rijstijl. Bij stadsverkeer en korte ritten ligt het verbruik op zo'n 6 l/100 km.
In het eerste jaar zijn de kilometerkosten (over 48.000 km) uitgekomen op:
- onderhoud: 1,5 cent
- banden: 1,4 cent (daarbij heb ik de net aangeschafte winter- en zomerbanden volledig meegeteld)
- brandstof: 6,2 cent
In totaal dus 9,1 cent per kilometer
3e en 4e onderhoudsbeurt
- 203.000 km
Volgens het onderhoudsschema zijn er opvolgend 2 kleine beurten waarna een grotere volgt. Bij 180000 is er een grotere beurt waarbij onder andere brandstoffilter wordt vervangen. Enige bijzonderheid bij deze beurt was (naast de APK) het vervangen van de remblokken achter (€ 190). De totale kosten waren € 902.
Bij 203000 is er weer een kleine beurt geweest, kosten: € 315. Opnieuw geen bijzonderheden.
De kilometerkosten over 2016 (53.000 kilometer) zijn uitgekomen op:
- onderhoud: 2,3 cent
- brandstof: 5,2 cent
Banden zijn niet vervangen zodat daar geen kosten voor zijn geweest.
2017: oplopende kosten
- 270.000 km
In 2017 zijn er 48.000 kilometer bijgekomen. Dat is niet probleemloos gegaan. De auto is nooit uitgevallen maar onderhoud en reparaties hebben het een duur jaar gemaakt. in januari zijn we gestart met de 220.000 beurt. Dat was weer een kleine beurt (met APK) maar een defecte laadluchtbuis zorgde voor extra kosten. Voorafgaand aan de beurt ging regelmatig het lampje voor de uitlaatgassen branden. De motor ging veelvuldig regenereren en het verbruik werd aanzienlijk hoger. Volgens de garage geen probleem als het motorvermogen niet verminderde. Tijdens de onderhoudsbeurt werd geconstateerd dat de laadluchtbuis lek was. Naast vervanging van de luchtbuis is er een roetfilter regeneratie gedaan waardoor de kosten voor de beurt € 580 waren.
De grote 240.000 onderhoudsbeurt van juli zorgde voor aanzienlijk meer kosten. Dat is normaliter de beurt waarbij distributie wordt vervangen. Dat kon achterwege blijven omdat dit al bij 100.000 kilometer was gebeurd. Tijdens deze beurt wordt echter ook het roetfilter vervangen (€ 544). Ook bleek de additief tank lek te zijn. Deze is dus ook vervangen (€ 653). De totale kosten kwamen daarmee op € 1900....
In de verwachting dat we weer een tijdje verder konden zonder hoge rekeningen was er toch weer een onaangename verrassing bij de 260.000 beurt. Dat kondigde zich al een beetje aan omdat opnieuw het uitlaatgas lampje regelmatig ging branden. De lucht inlaatslang van de turbo bleek defect (€ 235). Het klapstuk was echter lekkage bij de injectoren. Ook dat had zich al aangekondigd omdat bij de koude start je in het interieur uitlaatgassen kon ruiken. Bij de garage heeft men behoorlijk veel moeite gehad om de lekkage te dichten. Uiteindelijk ben ik de auto drie dagen kwijt geweest. Wel kreeg ik een lekkere vervangende auto: een V60 crosscountry automaat met 180 pk diesel. Dat reed prima maar buiten de aandrijflijn was ik toch nog niet enthousiast. Het materiaal oogt goedkoop en geluid en comfort zijn minder dan bij de V70. Terug naar de onderhoudsbeurt: totale kosten € 1373... Zouden de horrorverhalen over de 1.6 diesel van peugeot ook bij mij gaan plaatsvinden? In ieder geval is 2017 een duur jaar geworden met € 3868 aan onderhoud over 48.000 kilometer. Daarin zaten dan weliswaar drie onderhoudsbeurten in plaats van de twee per jaar in 2015 en 2016.
In 2017 waren de kilometerkosten daardoor:
- onderhoud: 8,1 cent
- brandstof: 5,6 cent.
Er waren in 2017 opnieuw geen kosten voor banden. Met dit dure jaar zijn de kilometerkosten natuurlijk aanzienlijk opgelopen. Het onderhoud zit nu op 3,5 cent per kilometer en is volgens mij nog altijd laag. Inclusief banden is het 3,9 cent. Tel ik de brandstof ook mee dan is de kilometerprijs 8,9 cent. Daar heb je dan wel de comfort- en ruimtevoordelen van een V70 voor.
2018: blijven rijden?
- 332.000 km
2018 is alweer even achter de rug dus hoogste tijd voor een update. In 2018 zijn er twee onderhoudsbeurten geweest. Bij de 280.000 beurt was de enige bijzonderheid een kapotte slang bij het roetfilter. De kosten van de beurt waren € 349. Ik rek de interval bij beurten een beetje op zodat deze beurt pas is uitgevoerd bij 290.000 km. ik denk dat dit wel kan gezien vrijwel alle kilometers snelwegkilometers zijn. Bij de 300.000 beurt (uitgevoerd bij 314.000) waren de kosten zoals verwacht hoger: de distributieriem is vervangen. Dat was eerder ook bij 100.000 gedaan. Daarnaast bleken ook remschijven voor en achter aan vervanging toe te zijn. De remschijven voor waren nog de originele, achter waren ze eerder vervangen bij 100.000. De remblokken voor zaten er vanaf 118.000 op en achter waren ze bij 181.000 vervangen. Volgens mij keurige afstanden voor schijven en blokken. Dat betekent dat we weer een tijdje vooruit kunnen. De kosten waren wel aanzienlijk: € 2.100. Het vervangen van distributieriem heb ik iets eerder dan noodzakelijk gedaan omdat ik ervoor heb gekozen te blijven doorrijden. Het oorspronkelijke plan om na vier jaar en 120.000-140.000 gereden km's iets anders aan te schaffen, heb ik veranderd. Er zijn in vier jaar ruim 200.000 km door mij gereden en ik verwacht de komende tijd nog circa 50.000 op jaarbasis te rijden. Een nieuwere auto schrijft dan toch weer fors af wat bij deze auto natuurlijk niet meer het geval is. Dat brengt me weer terug bij kosten: de afschrijving is in vier jaar zo'n € 2.500 per jaar geweest (huidige waarde is nog wel circa € 5.000). De totale kilometerkosten zijn nu:
brandstof € 0,06 (verbruik 1:20, diesel was in 2018 wat duurder)
onderhoud € 0,04
banden € 0,003
De banden zijn een verhaal apart: die houden het inmiddels alweer 130.000 km vol en hebben voor nog steeds 3 mm profiel! Zoals ik eerder heb genoemd zijn door mij originele velgen en banden gekocht. Ik heb inmiddels de overtuiging dat door fabrikanten andere banden worden gemonteerd onder nieuwe auto's dan de banden die je op de vervangingsmarkt koopt. Bij mijn nieuwe auto's ging de eerste set altijd aanzienlijk meer kilometers mee dan de tweede set; hebben meer mensen die ervaring? De huidige 130.000 heb ik echter niet eerder meegemaakt. Zo zie je dat de noodzakelijk slomere rijstijl door de weinige pk's ook een voordeel heeft.
2019
- 377.000 km
In 2019 zijn er weer ruim 48.000 kilometer bijgekomen zodat aan het einde van het jaar de teller op 371.000 stond. Er zijn twee onderhoudsbeurten uitgevoerd. De eerste beurt bij 336.000 leverde een rekening van € 395 op, er waren geen bijzondere zaken. De tweede beurt van 2019 was bij 358.000 en kostte € 480. Dat was inclusief APK en rookgasmeting en controle verschillende foutcodes. In de tussenliggende periode ging het lampje van de uitlaatgassen veelvuldig branden. Ook had ik verschillende keren last van wegvallend vermogen. Accelereren ging dan moeizaam. Met herstarten was dat dan weer verdwenen. Al snel na de beurt (bij 363.000) kwam dat probleem opnieuw, maar nu hardnekkiger: acceleren ging alleen nog in vrachtwagentempo en herstarten bracht geen oplossing. Diagnose was dat EGR klep en koeler moesten worden vervangen: € 644. Vanaf dat moment is de acceleratie weer normaal en is er ook geen brandend lampje van de uitlaatgassen meer geweest. Mijn conclusie: die EGR klep had eigenlijk 100.000 kilometer eerder vervangen moeten worden. Tussentijds heb ik nog een lampje vervangen en de voorbanden vervangen. Deze voorbanden hebben het 142.000 kilometer volgehouden! Van de oorspronkelijke banden van de auto had ik er nog twee staan zodat er alleen kosten van de wissel (€ 30) waren.
De totale kosten over 249.400 kilometer waren per eind 2019 per kilometer:
brandstof: 5,9 cent
onderhoud: 3,9 cent
banden: 0,3 cent
We reden dus voor 10 cent per kilometer. De afschrijving is in die vijf jaar ook beperkt geweest; ik schat die op basis van marktplaatsprijzen in op € 2250 per jaar (of 4,1 cent per kilometer op basis van 50.000 kilometer per jaar). Dat zijn direct ook de redenen om nog even door te rijden: nieuwer is altijd duurder. De kosten van verzekering en belasting zijn € 2.100 per jaar. ik neem dat niet op in de kilometerprijs omdat het aantal kilometers voor iedereen verschillend is. Ik hou er echter wel rekening mee dat de koppeling in het komende jaar vervangen moet worden. In de zomer gaan we eerst de 400.000 mijlpaal bereiken. Tot die tijd houdt de koppeling het nog wel vol.
2020 overlijdensbericht
- 378.500 km
Mijn vorige optimistische bericht is snel achterhaald door de harde werkelijkheid. Een week later heeft de auto het begrip 'zelfontbrander' letterlijk genomen. Op de snelweg is de auto spontaan in brand gevlogen. De oorzaak is na technische expertise niet duidelijk geworden. Wel schijnt dit iets te vaak te gebeuren bij Volvo's: reden voor de verzekeraar voor een technisch onderzoek. Ik baalde er behoorlijk van: de V70 liep prima en ik was ervan overtuigd dat ook dit jaar weer probleemloze kilometers konden worden gemaakt. Het heeft helaas dus niet zo mogen zijn. Nu kan wel de eindafrekening worden opgemaakt. De totaalkosten per kilometer over ruim 256.000 waren:
brandstof: 5,9 cent (verbruik 1:20)
onderhoud en banden 4,1 cent (dealeronderhoud)
afschrijving: 3,6 cent
Voor mij waren de totaalkosten (inclusief MRB en verzekering) daarmee 18 cent per kilometer (op basis van circa 50.000 km per jaar). Goedkoper gaat het niet meer worden: de opvolger is een V60 T5 inscription geworden (ik geef Volvo nog een kans...)
Nav reacties
- 378.500 km
Omdat het via de "reageren" knop niet lukt om op de lezersreacties te reageren doe ik dat op deze manier.
@Benm en @GT86: de oorzaak van de brand is niet achterhaald. Inderdaad wilde ik opnieuw een V70 (D4) aanschaffen (en zo hetzelfde trucje met groot en goedkoop rijden uithalen) maar het thuisfront vond een 4 jaar oude auto te oud. Daardoor gekeken naar 2018-2019 alternatieven. Dat was natuurlijk flink duurder en daarmee werd ook keuze benzine/diesel relevanter. Naar mijn inschatting is afschrijving diesel bij verkoop na 5 jaar flink hoger. Daarnaast schat ik onderhoud iets hoger (ik zie ook bij moderne diesels nog vaak problemen/extra kosten). Bij de afweging heb ik met wat minder jaarlijkse km's gerekend omdat ik wat meer wilde gaan thuiswerken. Dat is inmiddels wel gelukt.... Mijn verwachting is inmiddels dat we allemaal meer structureel gaan thuiswerken. De keuze voor benzine lijkt vooralsnog een juiste.
@Marc Laan: de verzekeringsuitkering viel mij niet tegen. Wel wonderlijk hoe dat gaat: de schadeinspecteur noemde een bedrag van € 5.000. Dat viel mij eigenlijk al niet tegen, maar ik ben toch met argumenten gaan tegensputteren (ANWB-koerslijst, complete onderhoudshistorie door dealer) waarna hij direct verhoogde naar € 6.000. Een beetje koehandel dus.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.