Volvo V60 Cross Country B5 AWD Plus (2023)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | V60 Cross Country B5 AWD Plus | 
|---|---|
| Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat | 
| Bouwjaar | 2023 | 
| Jaar van aanschaf | 2024 | 
| KM-stand bij aanschaf | 15.530 km | 
| KM-stand laatst | 34.489 km | 
Eerste maand in de V60 CC
- 19.537 km
Na 10 jaar wordt lekker dieselen bestraft. Steeds meer steden maken het moeilijk voor dieselrijders, dus moest er vervanging komen voor de V70 D3 (zalige 5 cyl met 192 pk en 470 Nm), synoniem voor comfort, ruimte, gebruiksgemak, souplesse, zuinigheid, betrouwbaarheid, en nog meer.
Bij een proefrit met een “gewone” V60 was ik niet tevreden over het stugge veercomfort en op advies van de dealer ging ik op zoek naar een Cross Country met een “comfort chassis”. Die reed beter en werd de uiteindelijke keuze met een B5 motor, uit de fabriek in Gent (B), met al een beetje ervaring op de teller (15000 km) en met 3 jaar garantie !
De eerste maand meteen een rit naar zuid Frankrijk. Het rijcomfort (zeker op snelweg) is goed, perfecte Volvo stoelen en weinig rijgeluiden. Bij beschaafde snelheden bleef het verbruik rond 7,5 l/100km. Er zitten ook een aantal leuke accessoires op die het rijden nog wat aangenamer moeten maken : automatische meedraaiende koplampen, trekhaak, goede geluidsinstallatie, goed werkend Google systeem met diverse apps, lederen comfortzetels, halfautomatische trekhaak, enz…
Wat ik voorlopig minder waardeer  is de Pilot Assist met adaptive cruise control. “Gewone” cruise control zit er helaas niet op, waardoor je bijna verplicht bent op ACC te rijden. Het systeem remt de auto onnodig vroeg af (soms wel 100 m), remt soms erg bruusk of geeft onverwacht plots gas ! Het vergt onnodig aandacht die je beter aan het verkeer geeft.
Ook erg vervelend is de automatische noodrem bij het achteruitrijden. Die kan je uitschakelen, maar dat moet dan telkens je in achteruit schakelt. Dat systeem werkt erg gevoelig en remt alsof je tegen een blok beton botst. Passagiers verschieten zich een aap !
Voorlopig ben ik gewoon tevreden, en de toekomst zal uitwijzen of ik een goede keuze heb gemaakt.
Een dik jaar in de V60 CC
- 34.489 km
Na het eerste jaar in de V60 CC wordt het tijd om mijn ervaring(en) te delen.
De eerste indrukken zijn weinig gewijzigd maar ik heb toch wel wat positieve en negatieve commentaren.
De overstap van diesel naar benzine ben ik inmiddels wel gewend. De auto rijdt vlot, het motorgeluid is goed gedempt en het brandstofverbruik blijft beschaafd op gemiddeld 7,2 liter/100 km. Op lange ritten kan het zelfs zuiniger. Rijden in de bergen vergt wel een flinke aanpassing : de motorrem voor afdalingen is beduidend minder en dat zie je aan het remmenstof op de alu velgen.  Het kleinere motorkoppel ben ik ook nog steeds niet helemaal gewend : voor een snelle sprint moet de automaat eerst schakelen (en dat duurt soms even) om de motor op hoger toerental te brengen. Dus rijstijl aanpassen !
Het rijcomfort valt over het algemeen best mee. De beroemde lederen Volvo stoelen zitten gewoon erg goed en zijn perfect instelbaar. De ophanging is wel iets stugger dan bij de V70 en de rolgeluiden van de banden dringen wat meer door in het interieur. De lagere 19" alle-seizoenbanden (Michelin) zijn uiteraard wat minder zacht en ik heb inmiddels ontdekt dat de V70 gelaagde zijruiten had en deze V60 niet, hetgeen meteen deels de rijgeluiden verklaart. De zetel- en stuurverwarming zijn een zalig accessoire voor een auto die buiten slaapt (open carport) en de automatische klimaatregeling wil ik ook niet meer missen. De bergvakken in de voorste portieren zijn onhandig : niet erg ruim, en halfweg zit een vervelende bult. 
Het Google-systeem werkt gewoon goed (vooral Google GPS lijkt beter betrouwbaar dan Waze), en heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Het vergde wel een beetje gewenning om alles te leren, maar is voorlopig prima in het gebruik.
Met de Pilot Assist ben ik nog steeds geen dikke vrienden. Het blijft vervelend dat dit systeem te vroeg inhoudt (reageert op een voorligger op 100 meter afstand), remt soms onnodig onverwacht (met bijpassende enerverende pieptoon) of geeft te vroeg hard gas ! De ACC is op langere afstanden en in (langzaam) filerijden wel erg handig, maar je moet er wel je aandacht bij houden. Het is gewoon spijtig dat er niet kan geschakeld worden tussen gewone CC en ACC. En er blijft dat ene knopje op het stuur wat voor niets dient !
De eerste jaarlijkse onderhoudsbeurt was een financiële meevaller. Geen abnormale dingen vastgesteld en meteen ook nog een software update.
De auto doet het voorlopig goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo V60 2.0 T6 Recharge AWD R-Design Leer,Camera,Harm.Kardon
- 2021
- 198.788 km

Volvo V60 2.0 T8 Plug-in hybrid AWD Polestar Engineered Panodak
- 2022
- 141.818 km

Volvo V60 2.0 T6 Recharge AWD Inscription | Panoramadak | Leder | 360 Camera | Stoelverwarming | Head-Up | Carplay | Memory | Adaptive cruise | Navigatie | Full LED | PHEV | Plug In
- 2020
- 122.565 km
Lees ook

Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

Subaru Outback vs. Volvo V60 Cross Country - Vergelijkende Test

Volvo V60 Cross Country vs. DS 7 Crossback - Test

Volvo V60 Cross Country - Eerste rijtest

