Volvo V40 1.8 Europa Prestige (2004)

autoreview

Volvo V40 1.8 Europa Prestige (2004)

Signalement

UitvoeringV40 1.8 Europa Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf235.000 km
KM-stand laatst247.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Uiterst comfortabel maar ook dorstig

  • 247.000 km

11-10-2020
Na vijf jaar in mijn favoriete Skoda Fabia Combi te hebben gereden werd het tijd voor iets anders. Ik doe onderhoud graag zo veel mogelijk zelf dus de aanschafkosten moesten zo laag mogelijk zijn zodat ik zelf ook nog wat te doen zou hebben. Nou dat is gelukt, voor een bodemprijs deze v40 op de kop kunnen tikken. Uiteraard brandde het motorstoringslampje. Even snel uitlezen met de obd-2 gaf aan de het om de nokkenastimingsensor (?) zou gaan. Mijn garagist gaf direct aan dat dit een echte v40 kwaal is waar de auto evengoed heel oud mee kan worden.

Alles zit erin, cruise control, automatische climate control, stoelverwarming, volledig leren bekleding, bekerhouders (oh nee toch niet, geen één, nul, nada), navigatiesysteem, et cetera.

De eerste rij-ervaring:
Het was even wennen ten opzichte van de Skoda, de pedalen voelen zwaar aan en ook de stuurbekrachtiging leek wat lui maar, wat een fijn motorgeluid en vooral de stilte in de auto. De v40 is fantastisch geïsoleerd qua windgeruis en bandengeluid. Ook de prestaties zijn nogal wat anders dan die van de Skoda 1.4. De v40 komt goed mee in het verkeer en de krachtige motor i.c.m. de 'lange' eerste versnelling maken het mogelijk om snel weg te komen.

Knutselen:
Tijdens de vrije weekenden jeuken mijn handen om deze auto eens goed onder handen te nemen. Noem me de onbekende broer van James May maar ik vind het belangrijk dat alles in de auto werkt terwijl dit toch zo origineel mogelijk blijft. Een volgende v40 kwaal zijn de kleine gloeilampjes die de instrumenten en het dashboard verlichten. Natuurlijk hadden ook deze bijna allemaal de geest gegeven. Na even Google geraadpleegd te hebben wist ik welke lampjes ik nodig zou hebben. Deze waren bijna nergens te koop dus maar de volvo dealer gebeld. Deze had er nog een antaal op voorraad voor bijna 7 euro per stuk... Ach ja, ik wilde klussen dus hierbij vast een deel van de rekening.

19-03-2021 en 12.000 km verder:
Nog altijd is het een genot 's ochtends in deze auto te mogen stappen. Wel blijkt de auto het nogal lastig te vinden wanneer de versnellingsbak koud is. Schakelen gaat dan wat zwaar en ook kan de bak wat bonken bij gasverandering. Een afspraak bij de garagist om de bak te laten spoelen is gemaakt.
Wat ook fijn is, is dat deze auto een lekker grote brandstoftank (60L) heeft. Wat dan wel ietwat teleurstellend is, is dat de auto nauwelijks 650 km op een volle tank rijdt. Nu rijd ik zowel stads- als snelwegverkeer. Op de snelweg, bij 100 km/h geeft de computer een verbruik van 1L/16KM aan. Dan moet de wind in de rug staan en de weg vlak zijn. Alles daarbuiten en in stadsverkeer kan ik niet anders zeggen dan dat de v40 echt zuipt. Met uiterst veel moeite rijd ik een volledige tank 1L/11KM. Dit had ik toch niet helemaal verwacht bij een ongeblazen 1.8 in een 1225 KG wegende auto.

Ondanks deze tegenvaller moet er natuurlijk ook af en toe dus even een kolk in de tank getrokken worden en gaat de zware voet ver naar beneden. De 122 paarden worden losgelaten en dan... Blijken dit toch verdomd saaie en oude paarden te zijn. Wellicht zijn sommigen ook meer van formaat Shetland-pony. Deze motor begint van 4000 toeren pas echt vermogen te geven. Dat voelt het alsof de turbo (die er niet is) opstoomt en dan gaat het best aardig.

De afspraak om de bak te laten spoelen staat inmiddels. Eens kijken of dit het (rij)comfort van de v40 weer wat kan verhogen.

Voor nu, de lopende kosten voor de auto vallen binnen de verwachtingen al blijft het brandstofverbruik een tegenvaller.

Ik houd jullie op de hoogte!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.