Volvo S70 2.5 Luxury-Line (1998)

autoreview

Volvo S70 2.5 Luxury-Line (1998)

Signalement

UitvoeringS70 2.5 Luxury-Line
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf281.919 km
KM-stand laatst305.755 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie

  • 281.919 km

Sinds een aantal maanden was ik op zoek naar een andere auto waarmee ik een aantal jaren vooruit kan. Ik ben gek op auto's en ik vind het leuk om mijzelf uit te dagen en een goede deal te maken. Ik had de volgende wensen:

- Segment E (groot midden);
- Sedan;
- Benzine;
- Automaat;
- Airco.
- Aankoopbudget: € 2.000

Ik ben gaan zoeken op internet en ik kwam uit op de Volvo S70. Een auto met een degelijk 2.5 liter blok en een heerlijke 5-cilinder roffel die ik nog ken van het programma Blik op de Weg. Ik had geen haast met kiezen en ik ben rustig op internet gaan vergelijken. Daarnaast heb ik op YouTube een kanaal gevonden van iemand die zich heeft gespecialiseerd heeft in dit model (RobertDIY). Hierdoor heb ik veel kennis opgedaan over de plus- en minpunten van de S70.

En toen ineens stond hij daar. Op nog geen half uur rijden van mijn woonplaats. Een zilverkleurige S70 2.5 Luxury Line. Ik heb de volgende dag gebeld met de verkoper en ik kon gelijk langskomen. De auto stond voor een interessante prijs bij een jong autobedrijf. De auto was netjes verzorgd door de vorige eigenaar (fleetowner) en heeft er de laatste twee jaar 30.000 kilometer mee gereden. Tijdens de proefrit kwamen een paar punten naar voren. De aanjager van de airco was stuk en de raambediening linksvoor deed niks. De motor draaide echter als een klok en onderstel en remmen waren goed. Daarnaast heeft hij leren bekleding en een elektrisch schuifdak. Ik heb hem bij een tweede bezoek gekocht!

Via deze review wil ik jullie kennis laten maken met deze auto en zal ik jullie op de hoogte houden van dit nieuwe avontuur. Wellicht vind ik Volvo rijders die wat kunnen vertellen over hun ervaring met oudere Volvo's en/of dit model!

De eerste 1000 km

  • 283.000 km

De afgelopen twee weken heb ik 1.000 kilometer gereden met mijn nieuwe Zweedse tank. Tot nu toe heb ik weinig te klagen over de S70. De motor loopt mooi rond en laat vrolijk zijn roffel horen als je het gas wat dieper intrapt. Dit gaat niet gauw vervelen, maar ik moet dit ook niet te veel doen gezien de draaikolk in de benzinetank. Met een rustige rijstijl is het echter een heerlijke comfortabele auto en is 1 op 12 niet onhaalbaar. De S70 staat momenteel op wintersloffen van Dunlop en achterin ligt ook nog een volwaardig reservewiel. Tot slot heeft de vorige eigenaar nog een tas met CD's achtergelaten. Altijd leuk.

Als eerste heb ik hem goed schoongemaakt en daarbij valt op dat de zichtbare carrosserie nog in uitstekende staat verkeert. Het lichtmetaal heeft wel een paar kleine gebruikerssporen, maar dat valt van veraf niet op. Verder heb ik de motorruimte schoongemaakt en ben ik gaandeweg wat aandachtspunten tegengekomen in het interieur. Dat zijn echter kleine zaken die op een later moment aandacht krijgen. Ik heb de volgende punten zelf gedaan:

- Stuurbekrachtigingsolie ververst met Kroon Oil S&P Fluid;
- Ruitenwissers vervangen (Bosch AR530S);
- Luchtfilter vervangen (Bosch).

Binnenkort moet ik nog het groot licht en een stadslicht vervangen voor de aanstaande keuring. De APK vervalt eind april (2018). Op langere termijn wil ik de volgende zaken aanpakken:

- Regulier onderhoud (oliewissel, oliefilter, bougies, remmen);
- Zomerbanden;
- Automaatbak olie verversen;
- Aanjager vervangen (defect);
- Elektrische raambediening linksvoor;
- Deurverlichting LV + RV vervangen;
- Interieurverlichting repareren.

3.000 kilometer verder

  • 285.005 km

Inmiddels ben ik 3.000 kilometer verder met de S70 en ik heb al heel wat zaken vervangen en laten doen. Om hem klaar te maken voor de APK heb ik kapotte lampen aan de voorzijde vervangen waaruit naar voren kwam dat de linker voorlamp lichte brandschade heeft opgelopen. Waarschijnlijk een te sterke lamp en is het daar heet geworden. Gelukkig paste de juiste lamp er nog in en werkt het weer. Verder heb ik de behuizing van de deurlampen van beide voorportieren vervangen net als de behuizing van het knipperlicht rechtsvoor (zijkant). Tot slot heb ik het luchtfilter vervangen en de S70 voorzien van nieuwe ruitenwissers (flatblades) van Bosch. Vervolgens heb ik hem laten keuren bij mijn vaste garage in Hoogkerk. Daar kwam als enige de defecte kachelmotor naar voren en deze heb ik er in laten monteren. Ik mag dus weer tot april 2019 legaal de weg op. Naast de APK heb ik heeft de Volvo een kleine beurt gekregen waarbij ook de remvloeistof is ververst. De stuurbekrachtigingsolie heb ik zelf vervangen met twee flacons S&P Fluid van Kroon Oil. De oude vloeistof had een koffiekleur en moest nodig vervangen worden.

Echter, we zijn nog lang niet klaar. Ik had al een tijd in de gaten dat de motor op bedrijfstemperatuur inhield en dat is afgelopen week zo erg geworden dat ik bij een stoplicht nauwelijks wegkwam. Hij loopt zeer onrustig en stottert hevig. Ik heb onder de motorkap gekeken naar de ouderdom van de bougiekabels en dat bleken nog de originele kabels uit 1998 te zijn. De verdelerkap, rotor en bougiekabels heb ik laten vervangen. De S70 reed daardoor weer goed. Tot slot trof ik de antenne scheef aan en is deze bij het rechtzetten afgebroken. Ik heb bij Hunterparts in Gorredijk een elektronische variant gevonden en deze thuis geïnstalleerd.

Voor nu kunnen we weer even verder. Zodra ik er wat kilometers op heb gezet volgt een uitgebreide review.

23,000 kilometer verder

  • 305.755 km

We schrijven eind december 2020 dus hoog tijd voor een review van mijn Volvo S70. Sinds de aanschaf in 2018 is er een hoop gebeurd met de S70. Ik heb hem nu bijna 3 jaar en ik heb zeker geen spijt van deze aankoop. Wat een heerlijke wagen. Op een kapotte accu en een lekke band (eigen schuld) na heeft hij mij nooit laten staan. Toen ik hem kocht was hij enigszins verwaarloosd in die zin dat er veel oude onderdelen op zaten. Tussen maart 2018 en nu heb ik veel zaken laten doen of zelf gedaan. Hieronder mijn ervaring na bijna 3 jaar eigendom:

Verbruik:

De Volvo lust bij een koude motor een beste slok E5. Ik hou het verbruik vanaf het begin bij en het verbruik komt neer op 1:9. Echter, op lange stukken snelweg is 1:12 niet onmogelijk. Althans, dat beweert de boordcomputer. Zelf rijd ik er nooit korte stukken mee en zorg dat de motor altijd op temperatuur komt.

Mechanische defecten + APK-afkeurpunten (excl. BTW):

2018

1. Kachelmotor: € 94 + € 25 / motor + montage / TYC
2. Verdelerkap en rotor vervangen: € 58
3. Bougiekabels vervangen: € 116
4. Antenne inzetstuk: € 27
5. Elektrische antenne € 40
6. Dimlicht lampjes: € 10
7. APK: € 31
8. Werkloon: € 55 (1 uur)
9. Gasdrukveren kofferbak: € 44 / 2x Febi

Bij aanschaf was de kachelmotor stuk. Dat was tevens het enige APK-afkeurpunt. Het onderdeel heb ik in overleg met de garage zelf besteld. Dat scheelde zo'n € 150. Na aanschaf heeft de garage hem er voor mij ingezet. Dat scheelde mij een hoop geklooi.

Na een kleine twee maanden begon de Volvo flink te stotteren. Uit ervaring met mijn Renault 19 heb ik gekeken naar de ouderdom van de bougiekabels. Deze bleken nog het originele onderdelen te zijn. Ik heb ze samen met de verdelerkap en rotor laten vervangen. Hierna reed de Volvo weer normaal.

In de herfst trof ik een verbogen antenne aan. Dit was een handmatige antenne welke ik heb vervangen door een elektrisch aangedreven antenne. Deze heb ik gekocht en opgehaald bij Hunter Parts in Gorredijk. Tot slot heb ik de gasdrukveren in de kofferbak vervangen en een defect dimlicht vervangen.

2019

1. Achterlicht rechtsbuiten: € 30 / tweedehands
2. Draagarm RV: € 130 / Lemförder
3. Motorsteun: € 92 / Febi
4. Handremkabels: € 99
5. Koplampen: € 130 / 2x TYC
6. Reparatie aan airco: werkloon / 0,5 uur
7. APK: € 30
8. Werkloon: € 257 / 4 uur

De APK in 2019 heb ik door een andere garage laten uitvoeren. Voorheen ging ik altijd naar een merkonafhankelijke garage welke bekend stond als VAG-specialist. Ik wilde eens wat anders en koos voor een Volvo specialist (Kiers Groningen). Er kwam een hele waslijst uit met punten. De punten hierboven zijn daar allemaal aan verbonden. Omdat ik op tijd was met de APK had ik nog genoeg tijd om een aantal zaken zelf te doen. Zo heb ik de draagarm RV (Lemförder) en de motorsteun (Febi) zelf gemonteerd. In plaats van de door de garage geschatte € 1.100 werd de rekening uiteindelijk inclusief BTW € 639. Ze hadden overigens zonder toestemming olie bijgevuld wat ook nog 5W30 was in plaats van de door mij gebruikte 10W40. Ik heb kort daarna zelf meerdere oliewissels uitgevoerd.

2020

1. Uitlaatbeugel gelast + klem vulpijp vervangen: € 34
2. APK: € 41
3. Werkplaatstarief: € 28 / 0,5 uur
4. Achterlicht vervangen: € 10 / Hella

In 2020 heeft de Volvo aanzienlijk minder kilometers gemaakt. Voornamelijk vanwege de coronacrisis. In het voorjaar heb ik de APK weer bij een andere garage uit laten voeren. Deze lag vlakbij en stond goed aangeschreven en zij verkochten ook Volvo’s S70 en V70. Dit jaar een klein lijstje. Voor een kleine € 100 was ik weer klaar. Tot slot brandde afgelopen maand een waarschuwingslampje met de mededeling dat er een lamp stuk was. Dat klopte inderdaad. Mooi om te weten dat dat systeem nog steeds werkt.

Regulier onderhoud

2018

1. Stuurbekrachtigingsolie: € 20 / Kroon-Oil SP Fluid 3013 / 1 liter
2. Bedruipspuit: € 16
2. Ruitenwisserbladen: € 29 / Bosch AR530S / Flatblades
3. Luchtfilter: € 14 / Bosch S3642

De eerste dingen die ik aan de Volvo heb gedaan is het verversen van vloeistoffen en kleine reparaties/vervangingen die veel effect hebben. De stuurbekrachtigingsolie had een koffiekleur. Met een speciaal hiervoor aangeschafte marinadespuit heb ik de oude vloeistof opgezogen vanuit het reservoir. Daarna het reservoir gevuld met verse vloeistof en vervolgens een stuk gereden. Dit heb ik een paar keer herhaald waarna de vloeistof weer een gezonde groene kleur had. Tot slot heb ik de ruitenwisserbladen vervangen en een nieuw luchtfilter geplaatst. Beide onderdelen waren duidelijk versleten.

4. Olie verversen: € 72 / 5,9 liter
5. Oliefilter vervangen: € 10
6. Remvloeistof vervangen: € 30
7. Ruitenwisservloeistof vervangen: € 2
8. Bougies vervangen: € 49
9. APK: € 31
10. Werkloon: € 55 / 1 uur

De APK in 2018 gecombineerd met het wegwerken van achterstallig onderhoud. Zoals hierboven aangegeven was alleen de kachelmotor APK-afkeur.
11. Stuurbekrachtigingsolie: € 20 / Kroon-Oil SP Fluid 3013 / 1 liter
12. Accu: € 112 / Varta Blue Dynamic E11 74 Ah
13. Interieurfilter: € 16 / Febi
14. Banden: € 306 / 4x Pirelli Cinturato P1 Verde / 195-60-R15-88H / bedrag inclusief montage en bijkomende kosten

In het najaar een lekke band gereden door een aanvaring met een stoepje. Gelukkig was het om de hoek dus ben ik omgekeerd naar huis. Tegelijkertijd gaf de accu de geest dus ik heb de accu vervangen voor de sterkste variant van Varta. De banden van Pirelli heb ik besteld bij Auto en Anders in Groningen. Deze zomerbanden zijn van goede kwaliteit en bevallen mij prima.

2019

1. Motorolie: € 75 / Kroon-Oil Torsynth 10W40 / 3x 5 liter
2. Koelvloeistof: € 30 / Kroon-Oil Coolant -26 / 2x 5 liter
3. ATF-olie: € 110 / Eurol ATF 1100 / 12x 1 liter
4. Stuurbekrachtigingsolie: € 18 / Kroon-Oil SP Fluid 3013 / 2x 1 liter
5. Oliefilter: € 10 / Mahle
6. Carterplug: € 8
7. Brandstoffilter: € 22 / Mann Filter

Klein onderhoud doe ik zelf omdat ik dat zelf wel kan. Zeker nadat de Volvo specialist ongevraagd 1 liter 5W30 bijvulde en mengde met de 10W40 waarmee ik het blok vul. Ik veel tijd gestoken in het in delen verversen van de ATF-olie. Deze was namelijk zwart. Verversen kan problemen geven, maar in mijn geval leverde het geen problemen op met de bak. De rest spreekt voor zich.

2020

In 2020 heb ik door de coronacrisis weinig gereden met de Volvo. Tijdens het schrijven van dit stuk gaat de Volvo echter voor groot onderhoud. Daarbij wordt o.a. de koelvloeistof ververst. Zodra het droog weer is ben ik van plan om een oliewissel uit te voeren samen met het vervangen van de filters.

Interieur

2018

1. Deurverlichting LV + RV: € 37
2. Knipperlicht inclusief behuizing LV: € 14
3. Knipperlicht inclusief behuizing RV: € 14

Leverancier: Nordicar

4. Verlichting lichtschakelaar: € 6
5. Bevestigingsclips kofferbak: € 4

Leverancier: Estate Services

2019

Geen zaken binnen het interieur vervangen.

2020

1. Gloeilampen achterlichten: € 3 / Hella

Ook in 2020 weinig uitgegeven aan zaken binnen het interieur. In december kreeg ik een controlelamp die er op wees dat er een lamp stuk was. Dat klopte en de kapotte lamp bevond zich in het rechter achterlicht. Na vervanging ging de controlelamp weer uit.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.