Volvo S60 2.4D Drivers Edition II (2009)

autoreview

Volvo S60 2.4D Drivers Edition II (2009)

Signalement

UitvoeringS60 2.4D Drivers Edition II
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst55.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto, helaas afscheid moeten nemen

  • 55.000 km

In Maart 2009 heb ik deze mooie S60 opgehaald bij de dealer.
Hij volgde mijn 2003 Mondeo TDCi op, waar ik in 1,5 jaar tijd 90.000km zonder grote problemen mee had gereden. Op het moment van schrijven heb ik de S60 helaas niet meer in bezit.

Het keuzepalet bestond destijds uit de volgende auto's

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi:

+ Fraaie verschijning, ondanks dat je hem vaak ziet
+ Mooi interieur
+ Goede rij eigenschappen
- Diesel niet overtuigend (verbruik, prestaties)

BMW 318d Business Line:

+ Super rij eigenschappen
+ Mooi interieur
+ Relatief voordelige leaseprijs
- Duur als je ook maar iets aan luxe wil
- Dealers doorgaans te arrogant voor woorden

Volvo S60 2.4d Drivers Edition II

+ Perfecte dieselmotor, die ook nog eens een waanzinnig geluid produceert
+ Een van de mooiste sedans allertijden
+ Fantastische stoelen en ergonomie
+ Prijstechnisch erg sterk (voorzien van zo goed als alle opties voor 'slechts' 40k euro' en ook nog eens 6000 euro inruil voor mijn Mondeo met 270k km's)
- Ongunstig energielabel
- Beperkte ruimte voor achterpassagiers
- Alleen uit voorraad leverbaar, dus weinig keus qua kleur en uitvoering

Door mijn voorliefde voor het merk, de fantastische motor, geweldige stoelen en de aantrekkelijke aanbieding (financieel gezien), voor de S60 gekozen. Gelukkig geen verkeerde keus gebleken, de auto beviel echt erg goed.

Een uiteenzetting:

Er is al veel over geschreven, maar de D5 van Volvo is een waanzinnige diesel. Zonder morren draait het blok 1300 toeren bij constante snelheid, of pakt zelfs probleemloos op vanaf stationair in z'n 3. Denderend snel is 'ie niet, 0-100 in ongeveer 9,5s, maar de souplesse maakt veel goed. Op snelwegtempo voelt ie zich het meest op z'n gemak, zonder dat je het merkt rij je 170+ km/u. Vreemd is overigens dat de topsnelheid begrenst is op 210 GPS kilometers, wat overeenkomt met 218km/u op de teller. Hij wil best harder, want je voelt hem gewoon in z'n begrenzer lopen. Op die snelheid issie trouwens nog steeds aangenaam stil. Tijdens de 55.000km dat ik de auto in bezit had lag het verbruik gemiddeld rond 7,3l/100km. Hij kan absoluut veel zuiniger, maar gezien mijn sportieve rijstijl en de verslavende roffel vind ik het een nette waarde.

Over het onderstel heb ik gemengde gevoelens. Aan de ene kant is de auto fijn comfortabel, wat lange (snelweg) ritten tot een feest maakt. Aan de andere kant is het onderstel eigenlijk teveel op comfort gericht. Dit uit zich met name in wiebelig 'boot-achtig' weggedrag op hoge snelheid en dan met name in lange bochten. Zo lang het rechtdoor gaat is alles koek en ei, maar bijvoorbeeld op lange Autobahn bochten durf ik een E90 3-serie niet bij te houden. Hierbij moet ik overigens opmerken dat Conti Sportcontact 3's een veel communicatiever gedrag hebben dan de Michelin Primacy HP's die ik er eerder onder had. Die laatste waren bovendien behoorlijk slecht op nat wegdek, geen aanrader wat mij betreft.

Het interieur is, naast de motor, het sterkste punt van deze auto. De stoelen zitten werkelijk als gegoten en de kantelfunctie van de zitting zorgt samen met de perfecte verstelbaarheid van het stuur (fijn dik stuur trouwens) voor een erg fijne zitpositie. De middenconsole is naar de bestuurder gericht, wat het cockpitgevoel versterkt.
Essentieel bij een fijne auto is fijne audio en dat is hier ook goed in orde. Geen top installatie, maar absoluut beter dan de gemiddelde standaard audio in een middenklasser. Wel jammer dat de cd-speler geen MP3 cd's leest, een iPod niet aan te sluiten is en een wisselaar niet leverbaar omdat de S60 niet meer gemaakt werd. Als oplossing hiervoor heeft de dealer een Parrot MKi9200 gemonteerd. Goede carkit en de iPod functie werkt best goed. Geluidskwaliteit van de muziek is minder, maar het is nou eenmaal de enige (betaalbare) oplossing. De RTI navi is niet meer de nieuwste, maar nog altijd mooi weggewerkt en het werkt (inclusief TMC) eigenlijk best goed. Enig nadeel is dat herberekenen van de route wat lang duurt.

Standaard op 'mijn' uitvoering waren adaptieve Bi-Xenon koplampen. Was een must wat mij betreft en daar denk ik op dit moment niet anders over. Bij gebruik van grootlicht komt er echt een serieuze klap licht uit, wat soms best handig kan zijn. De adaptieve functie (meedraaien, dus geen rare mistlamp aan in de bocht) is leuk, maar in Nederland niet nodig. In Duitsland en Frankrijk echter heeft dit zijn nut wel bewezen. Ik weet niet of ik dat op een volgende (nieuwe) auto alsnog zou bestellen. Overigens zijn de koplampsproeiers wel erg royaal met 'sap', want degene die achter me rijdt kan ook zonder problemen z'n ruiten schoonmaken, zónder zelf te hoeven sproeien.

Samenvatting:

Wat beviel wel:

- De fantastische motor
- Stoelen en algehele ergonomie
- Comfort
- De comfortverhogende gadgets zoals de stoelverwarming, bi xenon lampen, etc
- De dealer. Niets dan hulde over Niham in Naaldwijk

Wat beviel minder:

- Wegligging bij sportief rijgedrag
- Die eeuwig klagende schoonouders achterin. Is eigenlijk ook niet zo gek als je 2 uur met je benen in je nek moet zitten.
- Topsnelheid kan hoger (want begrenst), maar ach, hoe vaak rij je dat nou..

Problemen:

Bij +/- 20.000km is een olielekkage aan de motor ontdekt. Niet schokkend, maar moest wel gerepareerd worden. Hiervoor moest het hele blok gedemonteerd worden, maar aangezien ik gedurende een week een S80 mocht lenen hoor je mij niet klagen.

Bij +/- 30.000km een lekke turboslang. Veel gesis en weinig vermogen. Onderweg netjes opgelost door Bangarage Mijdrecht.

Bij +/- 35.000km eindelijk de oorzaak van 'gebonk' bij voor-achteruit rijden ontdekt. Bij de reparatie van 20.000km hebben ze de motorsteunen op de een of andere manier onder spanning gemonteerd, waardoor frictie ontstond bij het kantelen van de motor, wat resulteerde in een soort bonk.

Bij diverse kilometerstanden trillingen in het stuur. Auto blijkt gevoelig voor onbalans. Veel verbetering na montage nieuwe banden. De originele bleken vierkant geworden door het lange staan op het dealerterrein.

Verder wat kleine zaken, een defecte abs sensor, een achterlichtje en een haperende carkit. Niets bijzonders.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.