Volvo S60 R (2007)

autoreview

Volvo S60 R (2007)
Volvo S60 R (2007)Volvo S60 R (2007)Volvo S60 R (2007)Volvo S60 R (2007)Volvo S60 R (2007)Volvo S60 R (2007)Volvo S60 R (2007)Volvo S60 R (2007)Volvo S60 R (2007)

Signalement

UitvoeringS60 R
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf68.000 km
KM-stand laatst145.000 km
Lezerswaardering: 90%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Haat - liefde

  • 145.000 km

De S60R is de auto die ik als daily het langste in bezit heb gehad. Ik zag nog geen andere review dus ik dacht even mijn ervaringen hier te delen. Het betreft een zeldzaam facelift model in de kleurstelling passion red van buiten en Atacama leder van binnen met een handbak. Op dat moment de enige in die samenstelling in Nederland. Qua opties was volgens mij alles aangevinkt op de trekhaak na. Denk aan 18 inch Pegasus velgen, Schuifdak, elektrische en verwarmbare voorstoelen, navi, telefoon, Xenon ed. Speciaal voor de R is de mogelijkheid om het onderstel in drie mogelijkheden in te stellen, comfort, sport en advanced. Naast de standaard subtiele spoilerlip op de achterklep zat hier nog een grotere maar toch subtiele spoiler op.
Het facelift model onderscheid zich van de pre facelift door knippers in de spiegelkappen, meegespoten bumpers, heldere achterlichten en een meer zichtbare diffuser-achtige lip aan de achterbumper.

De aanschaf
Uit mijn andere reviews valt op te maken dat ik letterlijk ben opgegroeid met Volvo en dat dit tot op heden ook het enige merk is wat ik in eigendom heb gehad. Hiervoor reed ik een complete S60 2.4 140pk Drivers Edition II, ook uit 2007 die ik blind op een veiling had gekocht, zie andere review. Ondanks het feit dat deze erg goed beviel en eigenlijk van begin tot eind foutloos is geweest bleef een S60R natuurlijk het hoogst haalbare. Gelukkig ook haalbaar omdat ik destijds werkte en nog thuis woonde. In die tijd was het met handbak volgens mij zelfs de snelste productie Volvo (5,7s naar 100). Inmiddels natuurlijk gewoon de sjaak bij het stoplicht met al die elektrische bommetjes haha. Het moest dus een R worden, S60 want sedan mooier, zeldzamer en de ruimte niet nodig. Vanuit huis uit was de eerste auto ook altijd een grote, redelijk potente sedan (960 3.0, S80 T6 - in bezit toen ik mijn rbw haalde- en later de S80 V8) Met handbak, leuker spelen en verrassend veel sneller dan de automaat, en een leuk kleurtje mag omdat het iets bijzonders is.
Eerst proefrit was in een Sonic Blue S60R met sportuitlaat en beige bekleding. Veel beleving maar iets teveel uitgewoond naar mijn idee.
Tweede proefrit bij de Volvo dealer in deze auto. Zoals gezegd en te zien een erg net exemplaar met een redelijk unieke kleurstelling. Ook had deze toen slechts 68.000km op de teller. Een import uit België maar met een historie in Nederland. Met de dealer kwam ik er niet uit. De vraagprijs was destijds iets van €17.950. In mijn onderzoek belde ik de volvo specialist waar die in onderhoud was geweest. Het bleek dat deze specialist ook de eigenaar was en dat de auto in feite in consignatie bij Volvo dealer in de showroom stond te pronken. En... met hem kwam ik wel uit de prijs! Na een klein beurtje en een reparatie van de naad van de bestuurdersstoel de auto opgehaald en mijn bere betrouwbare 2.4 ingeruild.

Het bezit
Deze auto behandelde ik als mijn eerste kindje en er werd nergens op bezuinigd. Vanwege de zeldzaamheid en investering heb ik de auto op taxatiewaarde verzekerd gehad. Met een taxatiewaarde van €22.500 was ik in het begin ruim €150 per maand aan premie kwijt. Toch zonde om de eerste jaren de auto via mijn vader verzekerd te hebben en zelf niet veel schadevrije jaren opgebouwd te hebben... Haha.
Onderhoud liet ik uitvoeren door de Volvo dealer volgens schema. Over het algemeen deden wij thuis het meeste zelf maar omdat een toekomstige eigenaar hier waarde aan (kan) hecht(en) heb ik dit zo gedaan. Daarnaast top banden van Goodyear eagle F1 eronder. Zo fijn dat ik ze ook onder toekomstige auto's heb laten leggen.
Bij mijn eerdere S60 had ik een mooie Winterset, 17 inch Orestes velgen. Mooi, dan kunnen die onder de R, dacht ik. Niet dus, de remmerij op de R is dusdanig veel groter dat de velg er niet op paste. Oops. Daarom nog een tweede set Pegasus erbij gekocht voor de winter.

Het rijden is gewoon erg fijn en best comfortabel. Zoals aangegeven is het onderstel in te stellen. In comfort was de auto mij iets te zweverig. Ik had het gevoel echt over te hellen op een rotonde. In sport vond ik de auto precies goed. Weinig overhellen en nog steeds niet oncomfortabel. Mijn vorige S60 2.4 zat een beetje tussen comfort en sport in als ik het zou moeten inschatten.
In de stand advanced voel je serieus verschil en wordt hij echt plankhard. Ook de reactie op het gaspedaal is daarmee nog sneller. Dit was ook een stand die alleen te doen was, voor de inzittenden, als het een mooi glad wegdek betrof. Deze was wel leuk voor een dijkweg of op de autobahn.
Ik heb begrepen dat dit systeem ook kwetsbaar en kostbaar is bij reparatie. Gelukkig heb ik hieraan geen issues gehad.

Waar ik wel issues mee heb gehad is de AWD. Een prettig systeem wat helpt om alle 300 paarden op de weg te houden en ook echt lekker als er sneeuw ligt. Bij mij bleek dit echter bij een Kilometerstand van slechts 81.000 buiten de garantie kapot te zijn. De signalen waren wat bruine druppels op de oprit en een rammel met rijden. De aansluiting op de versnellingsbak bleek daarbij ook onherstelbaar kapot te zijn.
Reparatie heeft 5 weken en ruim €7.200 (!!) gekost... Meer dan de aanschaf van mijn eerdere S60. Onder het mom van het is het wel waard en dan kan die er wel even tegenaan heb ik dit, met tegenzin, laten uitvoeren.

In de volgende periode gewoon genoten van de auto, woon-werk maar ook mooie vakanties en bijvoorbeeld de Ramble rally (aanrader). Ook waar mogelijk flink doorgereden. Nooit de begrenzer ingereden maar wel 260 km/h op de teller. Helaas wel altijd andere weggebruikers op de weg.
Via Dolf Dekking nog een geavanceerde rijtraining 1op1 gevolgd en de instructeur was ook onder de indruk van de auto. Alleen bij echt onbehoorlijk smijten en planken op een dijkje zet de auto een stap opzij.
Die grens lag trouwens wel veeel dichterbij wanneer de auto op de Vredestijn winterbanden stond. Maargoed als je dat weet was daar prima mee te rijden.

Verbruik over de ongeveer 80dkm die ik ermee heb gereden was met 1 op 9,5 heel erg netjes, vind ik zelf. Waar mogelijk of wanneer ik zin had kon je heerlijk spelen. Maar op de snelweg, in Nederland, reed ik eigenlijk altijd op cruise control de maximum snelheid.

Praktisch valt de S60 wel een beetje tegen. De kofferbak is in principe best groot maar het probleem is eigenlijk de opening, meer een brievenbus. Met veel moeite kreeg ik een trip trap stoeltje er via de achterdeur in bijvoorbeeld. Ook de beenruimte achterin houdt niet over. Achter mij, 1.94m, was er vrijwel geen beenruimte meer over.
Het oranje Atacama leder was voor mij ook een must, voorbehouden aan de R. Sommigen vonden de match met de rode lak geen porem, ikzelf vond het wel vet eigenlijk. Kanttekening bij dit mooie natuurleder was dat het extreem gevoelig was voor krassen. Te lange nagels en snel iets pakken dan had je al kans op krassen. Ik hield zelfs rekening met bijvoorbeeld de soort spijkerbroek die ik aandeed...
Leuke gimmick was de canbus function extender voor wat extra functies. Binnen temperatuur, aantal liter in de tank op displaytje of achteruitrijlichten die aangaan bij ontgrendelen. Ook kon ik met dubbel open drukken het schuifdakje al openen. Daarbij ook twee keer met heel veel regen, rennend naar de auto, ongeduldig drukkend op open het dakje per ongeluk geopend. Aaaah. :-)

Naast regulier onderhoud zijn er ook een keer beide achterveren vervangen, deze waren gebroken. Ook de automatisch inklapbare buitenspiegels deden erg vervelend. Dit was ook al een issue bij de S80 T6 uit 1999 van mijn ouders destijds, jammer Volvo.. Tweemaal is een kant vervangen(eenmaal garantie). Daarna ging de andere kant kapot....
Met de extra spoiler had ik ook pech. Deze was bij aanschaf hinderlijk slecht gespoten. Deze toen opnieuw laten spuiten. Paar weken later komt er een plexiglas plaat los in de parkeergarage en schaaft zo een stuk van de spoiler af.... Lekker dan. Besloten dit te laten en niet meer aan te storen.

Einde
Zoals te lezen viel ben ik in de weer geweest met trip trap kinderstoeltjes. Inmiddels hadden we twee dochters gekregen. Als de kinderwagen mee ging zat de kofferbak eigenlijk al vol. Met pijn in het hart, mooi cliché, heb ik de auto toen te koop gezet. Na wat serieuze interesse sloeg het noodlot echter toe... Meerdere koelvloeistof meldingen zonder een werkelijk lek. De grootste zwakte was de motor fataal geworden bij slechts 145.000 km. De cilinderwand was gescheurd, einde verhaal voor de motor... Met een offerte van €10.000 voor een nieuwe motor heb ik de auto uiteindelijk met zwaar verlies kapot verkocht. Iets om heel snel te vergeten. Misschien heeft het daarom zo lang geduurd om de review te schrijven? Dit had ook gevolgen voor de volgende auto. De beoogde XC90 V8 moest de koelkast in en er kwam een V70, inmiddels wel een XC90, ware het een 2.5t.
Van deze zwakke cilinderwanden was ik vooraf niet op de hoogte, daar had ik mij beter in moeten verdiepen.
Ik wilde gewoon het dikste, en dat was de S60R. Er zijn wel remedies om dit te voorkomen zoals het 'shimmen' van de cilinderwanden of het aanpassen van ecu zodat deze wanden minder piekbelasting krijgen te verduren.
Om eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat bij deze lage kmstand, het zorgvuldige onderhoud en netjes warmrijden e.d. dit al zou optreden. Naïef? Misschien. Ik vind het ook gewoon bijzonder slecht dat dit kan gebeuren. Ik heb zelfs getwijfeld om Volvo te blijven rijden.

Heb ik van de auto genoten? Zeker weten!
Zou ik het achteraf weer gedaan hebben? Absoluut niet.

Achteraf had ik misschien wel voor die nieuwe Golf R moeten gaan, niet gedaan vanwege aanschaf huis.
Had ik maar geruild tegen die XC90 Inscription, te laat gereageerd.
Of had ik 'm maar de sloot ingereden, dan had ik meer gekregen van de verzekering dan ik nu kreeg met kapotte motor....

Maargoed, we hebben de foto's nog. Ik zou eenieder die interesse heeft in een S60R danwel V70R adviseren zich goed in te lezen en een ruime reserve achter de hand te houden. Mij heeft het ruim €12k aan onderhoud alleen gekost in 4,5 jaar en 80dkm. En dan was op het einde de motor kapot... No great succes!

3,5
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens