AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Volvo
  • S60
6

Krachtpatser zonder zweetdruppels

Volvo S60 D5 (2007)

Ruitstijlen en spiegel nemen zicht weg. Nogal 'massieve' middenconsole. De sterkste diesel voor de S60 is ook de bestverkochte. De bediening van het optionele navigatiesysteem vergt gewenning.
  • Autotest
2 juli 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In de klasse rond de 40 mille is de Volvo S60 een succes. Dat geldt vooral voor de sterkste dieseluitvoering, die weinig meer kost dan zijn zwakkere broeders. Logisch dat de meeste kopers voor de D5 kiezen.

Omdat de S60 alweer zes jaar meedraait, kreeg hij onlangs een opfrisbeurt die vooral de techniek betrof. Van voren oogt de auto onverminderd ingetogen. Misschien zelfs een tikje bedaagd, getuige de detaillering van de neus en zijn klassieke ruitenwissers bijvoorbeeld. Maar van achteren geven de coupé-achtige daklijn en de uitgebouwde wielkasten hem weer extra cachet.


Kuipvorm
Het interieur is typisch Volvo: strak, functioneel, nergens iets dat de aandacht afleidt, maar ook geen details waar een eigenaar verlekkerd naar zal kijken. Je zit lekker ingesloten door dashboard en middenconsole zonder dat het te beklemmend wordt. In onze testauto wordt de pret nog verhoogd door snufjes als een navigatiebeeldscherm dat uit het dashboard omhoog zoeft en een eersteklas
audiosysteem. Als je nauwkeuriger naar de uitrustingsdetails kijkt, valt op dat de S60 D5 op het gebied van standaarduitrusting wel wat beter bedeeld zou mogen worden. Bij Volvo kun je echter tegen een bescheiden meerprijs pakketten kopen met aardigheidjes als klimaatregeling en lichtmetalen wielen.
Over het zitcomfort is ook nagedacht. De stoelen zijn mooi groot en krijgen een zweem van een kuipvorm mee. Het maakt de instap makkelijker en je kunt het er probleemloos úren op uithouden. De instap achter is iets lastiger, vooral vanwege de aflopende daklijn. Ook spelen de vrij hoge dorpelrand en de dikke rug van de voorstoel een rol. De bank zelf bestaat feitelijk uit twee voorgevormde stoelen en krijgt een plezierig hoge rug mee. Gezien de sportieve lijn van het dak valt zelfs de hoofdruimte alleszins mee. De kofferbak zelf oogt fors, maar heeft in de hoogte niet veel te bieden. Handig is wel dat er een opklapbare laadverdeler in de vloer verwerkt zit.


Hebbeding
Het hoeft nauwelijks betoog dat de D5-krachtbron in belangrijke mate verantwoordelijk is voor de populariteit van de S60. Om toch met een kritische noot te starten; stationair lopend dreunt de vijfcilinder lichtjes. Maar in zo ongeveer alle andere opzichten is de 2,4-liter turbo-dieselmotor een hebbeding. Hij gaat vanaf
lage toerentallen voortvarend aan het werk, legt in het middengebied een mooie souplesse aan de dag en blijft ook daarna vol op stoom. De D5 is niet alleen
erg sterk, maar heeft ook nauwelijks last van 'turbovertraging'. Overigens moet je ondanks de stabiliteitsregeling en traction control wel rekening houden met de 400 Nm trekkracht. Zeker op een natte weg voel je bij optrekken en accelereren uit 'n bocht bijna altijd wielspin. De techniek grijpt in elk geval niet te snel in, zodat je lekker op tempo blijft.
De S60 blijft ook mooi stabiel en laat zich zonder nadenken een bocht omzetten,
mede dankzij het uitstekend afgestemde onderstel. Behoudens de vlot spinnende wielen verloopt het allemaal zonder wanklank. Goed beheersbaar, tegen het sportieve aan. De zesversnellingsbak schakelt netjes, ietsje bedachtzaam misschien, maar dat wordt gelukkig voor een deel goedgemaakt door de snel 'oppakkende' D5 zelf. De acceleratie is ronduit indrukwekkend. De vering voelt bijpassend solide aan, zonder meteen hard te worden. Het maakt de S60 D5 tot een talent als het gaat om comfortabele reiskilometers op hoog tempo.

Signalement

Merk Volvo
Model S60 D5
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 39.725

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.401 cc
Maximaal vermogen 136 kW / 185 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.603 mm / 1.804 mm / 1.428 mm
Wielbasis 2.715 mm
Massa leeg 1.478 kg
Laadvermogen 552 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,4 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,8 s / 4,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,0 s / 7,5 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 174 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volvo S60
Volvo Volvo S60

Uitgelicht aanbod

    2.4

    Volvo S60 2.4

    • 2003
    • 154.077 km

    € 3.900

    2.4 D5 Edition II full leather

    Volvo S60 2.4 D5 Edition II full leather

    • 2006
    • 285.559 km

    € 3.500

    T8 Hybride AWD GT R-Design NIEUW €7.000,- korting!!!

    Volvo S60 T8 Hybride AWD GT R-Design NIEUW €7.000,- korting!!!

    • 2021
    • 15 km

    € 54.900

Meer Volvo S60 occasions

Lezersreacties (6) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo S60 specificaties
  • Volvo S60 occasions
  • Volvo S60 video's
Advies en informatie
  • Volvo S60 tests
  • Volvo S60 gebruikersreviews
  • Volvo S60 index
PREMIUM
Subaru Outback vs. Volvo V60 Cross Country - Dubbeltest

Subaru Outback vs. Volvo V60 Cross Country - Dubbeltest

Tot een paar jaar geleden was het ophogen en stoer aankleden van bestaande modellen een ware...

Lees meer
Dubbeltest - Volvo S60 2.4 vs Rover 75 V6

Dubbeltest - Volvo S60 2.4 vs Rover 75 V6

78

In de tijd dat de driecilinder doordruppelt naar het D-segment, moet je uitwijken naar de occasionmarkt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Volvo S60 B4 R-Design (2021)

    Volvo S60 B4 R-Design (2021)

    2
    • 28 februari 2021
  • Review
    Volvo S60 B3 Inscription (2021)

    Volvo S60 B3 Inscription (2021)

    9
    • 25 januari 2021
  • Review
    Volvo S60 T4 R-Design (2020)

    Volvo S60 T4 R-Design (2020)

    10
    • 9 december 2020
  • Review
    Volvo S60 2.4 140pk (2002)

    Volvo S60 2.4 140pk (2002)

    4
    • 2 december 2020
  • Review
    Volvo S60 T6 AWD Summum (2011)

    Volvo S60 T6 AWD Summum (2011)

    4
    • 3 november 2020
  • Review
    Volvo S60 D2 Momentum (2014)

    Volvo S60 D2 Momentum (2014)

    6
    • 26 juli 2020
  • Volvo S60 - Afscheid Duurtest

    Volvo S60 - Afscheid Duurtest

    48
    • 15 juli 2020
Merk
Merk
  • Review
    Volvo 460 1.8i Experience (1996)

    Volvo 460 1.8i Experience (1996)

    1
    • 6 maart 2021
  • Review
    Volvo V40 D2 Kinetic (2016)

    Volvo V40 D2 Kinetic (2016)

    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volvo C40 Recharge gepresenteerd

    Volvo C40 Recharge gepresenteerd

    79
    • 2 maart 2021
  • Autonieuws
    Volvo blikt vooruit op meer elektrische auto's

    Volvo blikt vooruit op meer elektrische...

    12
    • 2 maart 2021
  • Autonieuws
    Bevestigd: Volvo volledig elektrisch in 2030

    Bevestigd: Volvo volledig elektrisch in...

    77
    • 2 maart 2021
  • Review
    Volvo S60 B4 R-Design (2021)

    Volvo S60 B4 R-Design (2021)

    2
    • 28 februari 2021
  • Review
    Volvo V60 B3 Momentum Advantage (2021)

    Volvo V60 B3 Momentum Advantage (2021)

    2
    • 28 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep