Volvo S60 D5 Drivers Edition II (2007) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 D5 Drivers Edition II |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 207.000 km |
KM-stand laatst | 360.000 km |
Blijvend aangenaam
- 209.000 km
Deze S60 heb ik in 2016 gekocht bij Volvo Van der Schaaf in Sneek. Mijn zeer betrouwbare Prius van 2009 was helaas niet geschikt voor het trekken van een caravan. Ik kreeg er overigens een goede prijs voor ondanks de ruim twee ton op de teller. Mijn ervaringen met Volvo - drie maal V70 - waren gunstig, dus dit durfde ik, ondanks de forse km-stand wel aan.
Het is een fraaie zilvergrijze uitvoering met leren stoelen, automaat en gebruikelijke luxe dingen. Het rijden is een feest met de fijne diesel en aangename stoelen. En nog redelijk zuinig met 1 op 16 ook. Zeker het eerste jaar en de eerste 20.000 km was ie probleemloos. Met caravan de bergen op was een geweldige ervaring. Je haalt de bestelwagens moeiteloos in.
De eerste beurt was wel even schrikken. nieuwe draagarmen, remschijven en schokbrekers. Bij een generale garage toch nog zo'n 1500 euro. Maar goed, de auto blijft een aangename reisgenoot, zeker nu we steeds vaker richting het zuiden gaan.
Na twee jaar bleek de airco toch niet meer geweldig. De radiator was zo'n beetje verrot en zo lek als een mandje. Dus alles vervangen, inclusief pomp, voor 1100 euro. En klaar voor een nieuw avontuur: verhuizing naar Spanje.
Kennis gemaakt met de Spaanse Volvo-dealer in Tarragona. De eerste beurt viel niks niet tegen. 200 euro, kom daar in NL eens om. Beurt twee een jaar later was wel 400 euro en niets bijzonders. Tussendoor wel lekke turbo, maar opgelost voor 25 euro. Remschijven vervangen, na mijn eerste 100.000 km.
De eerste keuring bij de ITV viel even tegen, de stuurkogel bleek versleten. Snel bij Norauto gerepareerd voor 180 euro.
Naar getril bleek te komen door versleten motorsteunen. Plaatselijke garage kon dit wel, dus voor 400 euro. Foutje, want bij lange reis bleek de slang van het koelwater bij plaatsen motorsteunen beschadigd. Heel gedoe en 300 euro onnodige kosten. Maar ja, garage beweert dat het niet door hen komt.
Met inmiddels de 330.000 km in zicht lopen de kosten toch wat op. Na een ´management service vereist´- melding, bleek ´caja mariposa´ versleten ofwel de vlinderkast voor 450 euro. Een maand later liet de ophanging van de uitlaat het afweten. Plaatselijke garage lastte hem even - tja, Nederlandse winters, mompelde de Marokkaans monteur - maar een half jaar later brak ie weer. Bij de Volvo-garage zijn ze resoluut, nieuwe uitlaat dus vanwege zo'n lullig verroest haakje. 900 euro.
En daar was er ook weer lekkage van het koelwater. Kapotte thermostaat, aldus garage. 450 euro weer. Na een reisje naar Nederland met caravan op de terugreis in de Ardennen plots vermogen weg en gesis. Dat is tweede keer dat turbo lek is dus. Gelukkig 10 km verderop Volvo-garage en nog bereid te helpen ook op vrijdagmiddag. Viel mee, aldus monteur, alleen een rubber ringetje, maar niet op voorraad. Dus provisorisch gerepareerd. ,,Hoop dat ie Spanje haalt´´
Nou dat deed ie ruim. Twee weken later had garage Tarragona wel tijd. Het rubber ringetje bleek hele slang á 400 euro. Nu nadert de 360000 en dus het moment om te overwegen of nieuwe distributieriem nog de moeite waard is. Bij Volvo Tarragona zou het 900 euro kosten, inclusief beurt. Waterpomp niet nodig, aldus monteur. Nu rij ik toch alweer een half jaar en 10000 km zonder problemen en het blijft een heerlijke auto. Toch maar even een begroting opvragen bij een universele garage in de buurt.
Februari 2022
Toch maar naar universele garage vlakbij. Distributieriem plus waterpomp, plus grote beurt en rem gerepareerd met twee nieuwe remblokjes. En dat voor 1190 euro. En door gaan we maar. Volgens monteur mankeert er verder helemaal niets aan de auto en kan hij zonder meer het half miljoen halen.
Einde
- 360.000 km
En dan is het toch nog snel einde verhaal. Vlak voor een reis naar Nederland bleek een verstuiver kaduuk, 800 euro meneer. En na de reparatie waren we Spanje nog niet uit of er brandde weer een lampje. Nog een verstuiver kapot leek het. We zijn maar doorgereden en dat leek prima te gaan tot het Centraal Massief waar met een kapotte verstuiver en caravan bergopwaarts een snelheid van 40 km amper haalbaar was. We hebben het gehaald en ook nog terug, maar dat was het dan. Reparatie zou in de duizenden lopen en dat werd me te veel. Een nieuwe auto bleek op korte termijn niet te doen, dus heb ik gekozen voor een jonge tweedehands. Geen Volvo dit keer. Een Toyota RAV4 Hybride AWD. Ze zijn hier toch wat goedkoper dan in Nederland. En vooralsnog betrouwbaarder hoop ik.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.