Volvo S40 T4 (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S40 T4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 158.500 km |
KM-stand laatst | 163.500 km |
koelvloeistof verdwijnt
- 163.000 km
auto gekocht bij 158.000 km zonder garantie ivm dat ik zelf monteur ben. na enkele maanden begon de auto op 3 cilinder aan te slaan als hij even gestaan had. na enkele seconden liep hij netjes op 4 cilinders. ik dacht eerst aan verslete bougie's maar dat was niet het geval. op een dag begon mijn tempratuurmeter op te lopen en moest er 3 liter koelvloeistof bij.
na het in de gaten houden van het koelvloeistofpeil merkte ik als snel dat er weer wat bij moest. mijn vermoeden was een lekke koppaking. dus op vrijdagavond de cilinderkop verwijderd. volgende dag kwam ik terug voor het monteren van de kop en pakkingen etc en toen zag ik het probleem. mijn koppakking kon ik wel iets aan zien maar niet duidelijk, nu bleek de cilinderwand van de 4de cilinder gescheurd te zijn. dus uit eindelijk een revisie bedrijf gebeld met de vraag of dit te herstellen was. alles was mogelijk maar hij adviseerde mij een nieuwe/andere motor te aanschaffen. heb eerst nog geinformeerd bij volvo voor een nieuw onderblok. de kosten van het onderblok waren net zo duur als een compleetblok van auto rima met 107.000 km. dus uit eindelijk voor die keuze gegaan. motor heb ik 2 maanden later gemonteerd ivm verhuizen naar mijn nieuwe woning. in de tussentijd nog even met mijn oude auto rond gereden. eind december motor gemonteerd en sindsdien rijdt die weer.ook heb ik gezoht naar de oorzaak van dit probleem en het bleek uit eindelijk dat de vorige eigenaar de turbodruk op de wasegate omhoog heeft gesteld. dit was dus het resultaat op een te schraal mengsel en heeft me blok gekost.
auto laten chippen
- 163.500 km
gezien de vorige problemen met de motor was ik nogal bang dat hij nog steeds niet een goed mengsel zou hebben. ook merkte ik dat de huidige motor niet zo vlot was als de oude. ik ben dus in contact gekomen met Dtc tuning in reeuwijk en heb mijn probleem voorgelegd. na dat we een afspraak hadden gemaakt ben ik er heen gegaan en uiterst goed geholpen. we hebben eerst gekeken wat voor software er nu in de ecu zat, dit bleek orgineel en goed te zijn. er is door de vorige eigenaar wel geprobeerd de auto te laten chippen want de beugel die over de ecu zit was al uitgeboord en zat een normale bout in ipv een breekbout. toen toch besloten de auto te laten chippen en hem iets rijker te laten lopen. hij is toen geschipt naar 235pk en 360nm koppel. het rijdt echt heerlijk en is erg sterk over het hele toeren gebied. sindsdien was de motor nog sneller dan de oude was en ik weet nu zeker dat hij een mooi rijk mengsel krijgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.