Volvo EX40 Single Motor Extended Range Ultra (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EX40 Single Motor Extended Range Ultra |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 2.176 km |
Kiezen, configureren, ontvangen en uitproberen
- 2.176 km
Sinds een maand ben ik in het bezit van een splinternieuwe Volvo EX40 Single Motor Extended Range in de Ultra trim, met de 20" velgen en extra getinte achterruiten als opties. De auto is uitgevoerd in de nieuwe kleur 'Sand Dune' en daarbij heb ik gekozen voor de suède-look bekleding (zwart). Nog even getwijfeld over de nieuw beschikbare witte bekleding, maar ik ben achteraf blij dat ik daar niet voor gekozen heb. Bij het in ontvangst nemen van de auto stond er een EX40 in dezelfde kleur met witte bekleding, en dan is de kleur wit t.o.v. de lak toch wel heel steriel. Wol had wellicht mooi geweest, maar gezien de vele opmerkingen over het jeukende gevoel dat je ervan kunt krijgen heb ik dit toch links laten liggen.
Eigenlijk is het enige wat er niet op zit de Pixel LED koplampen en de inklapbare trekhaak. Laatstgenoemde heb ik geen behoefte aan en de Pixel LED koplampen vond ik het geld niet waard, zeker gezien beperkte frequentie waarop het adaptief grootlicht van pas komt. Zonder Pixel LED schakelt het grootlicht overigens ook automatisch aan en uit, maar het is aan of uit, waar Pixel LED meerdere zones kent en deze los van elkaar kan in- en uitschakelen.
Elektrisch rijden is me de afgelopen 5 jaar goed bevallen (Volkswagen e-Golf; oerdegelijke auto met helaas een beperkt bereik, waardoor trips naar het buitenland niet realistisch waren). Met de wens om wat groter te gaan rijden hebben meerdere auto's de revue gepasseerd.
In de categorie sedan uiteraard de Tesla Model 3. Niet per se omdat deze veel groter is, maar vooral omdat de value-for-money bij Tesla veruit het beste is. Echter toch te veel eenheidsworst (ja, de EX40/XC40 zie je ook veel rijden, maar voelt voor mij persoonlijk toch iets minder courant). Ik vind de BMW i4 een prachtige auto, maar gewoon te duur als je deze een beetje aankleedt.
Dan in de categorie SUVs allereerst de Tesla Model Y. Ik vind deze persoonlijk simpelweg niet mooi en is wat mij betreft evengoed eenheidsworst. Wellicht na de aanstaande facelift beter te pruimen, maar daar kon en wilde ik niet op wachten. De Audi Q4 e-tron is net als de BMW i4 voor mij te duur indien voldoende aangekleed. De BMW iX1 was qua prijs een realistische optie, maar lijkt op het gebied van prestaties toch het onderspit te delven. De Skoda Enyaq iV en VW ID.4 bevinden zich in principe in dezelfde regionen als de EX40, maar juist doordat ze qua prijs vrijwel op hetzelfde neerkwamen ging mijn voorkeur daar niet naar uit. Na een proefrit in de XC40 SMER modeljaar 2024 (dus wel al achterwiel aangedreven) en in de Tesla Model 3 (tja… het zou toch een hoop geld schelen) heb ik na lang wikken en wegen toch de knoop doorgehakt.
Medio augustus was het dan zover en heb ik de auto opgehaald. Inmiddels zitten de eerste ruim 2.000km erop en daarmee is het een mooi moment om de eerste indrukken te delen. Om het geheel in de stijl van de configurator houden hieronder per categorie de punten die mij tot dusver het meest zijn opgevallen, met als afsluiter de eerste ervaringen van het rijden zelf.
Audio en communicatie
- De Harman Kardon geluidsinstallatie levert goed geluid. Wel vind ik het erg vanuit de voorkant van de auto komen. De balans is (volgens mij) niet softwarematig te regelen, gemiste kans
- Het infotainmentsysteem werkt zoals verwacht. Het mag van mij allemaal nog wel wat sneller (soms wat 'lag') en helaas werkt CarPlay niet draadloos. Ik gebruik dat overigens enkel voor Flitsmeister, omdat daar voor zover ik weet geen AAOS app van beschikbaar is
- De app werkt tot dusver goed en ook de verbinding met de auto is prima
- Afgelopen week een keer storing gehad in het audiosysteem, waarbij elk geluid (onafhankelijk van de input) gigantisch vervormd werd. Na de auto even afsluiten en weer instappen was dit gelukkig verholpen
Exterieur
- Tussen de proefrit op 19" velgen en de eerste kilometers op de 20" in mijn eigen auto zit meer dan een jaar dus echt vergelijken kan ik niet, maar volgens mij is de 20" voelbaar stugger. Niet per se een minpunt, wel iets om rekening mee te houden
Interieur
- Geen verrassing, maar blijft toch gek dat er geen vakje is ingebouwd voor het opbergen van een zonnebril.
- Ik vind de verlichting in het 'topography' sierpaneel er stijlvol
Klimaat
- De spiegelverwarming moet ik soms nog een tweede keer aanzetten om alle druppels weg te krijgen
- Preconditioneren werkt erg goed
- De automatische ruitenwissers zijn m.i. net niet gevoelig genoeg. Als het begint te spetteren duurt het vrij lang voordat ie in de actiemodus schiet
Rijondersteuning
- De 360º-camera is erg prettig, zeker bij fileparkeren in smalle straatjes om te bepalen of je goed op/langs de stoep staat. Vertrouw er uiteraard niet volledig op, want het beeld kan vertekenen.
- Hij is wat agressiever in het binnen de lijntjes houden dan mijn e-Golf. Geen big deal, maar de e-Golf voelde daarin ook al veilig genoeg en daardoor zit ik voor mijn gevoel hier soms met wat strakkere handen aan het stuur
Transport
- Ik gebruik vooralsnog de frunk voor het opbergen van de laadkabel. Dat houdt de achterbak schoner en omdat laden echt niet elke dag hoeft met de kilometers die ik rijd, vind ik het ook geen probleem om de motorklep daarvoor te openen. Zou overigens wel ideaal zijn als de frunk tegelijk met de motorkap zou openen, maar dat is wishful thinking
Zitplaatsen
- De elektrisch bedienbare stoelen zitten erg goed, al moet ik zeggen dat ik de perfecte positie nog niet gevonden heb. Ongetwijfeld positief dat ze alle kanten op verstelbaar zijn, maar daarmee voor mij minder snel op een positie die als perfect voelt
Het rijden zelf
- Er is een trilling voelbaar bij een snelheid van 0 à 1 km/u (vooral als je bij een verkeerslicht staat en al heel lichtjes je stroompedaal intrapt) en bij accelereren tussen ca. 70 en 110 km/u. Met name dat laatste vind ik toch wel erg storend, zeker omdat accelereren op die snelheid vaak voorkomt en omdat het fijne van een elektrische auto wat mij betreft de afwezigheid van motorgeluiden en -trillingen is. Dit doet hier afbreuk aan.
- Nog geen last gehad van ghost braking
- Over het verbruik in kWh/100km kan ik nog niet zo veel zeggen. Met een vrij sportieve rijstijl is de actieradius bij 90% SoC zo rond de 400km
Ik zal op korte termijn ook wat foto's toevoegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo EX40
Had je deze auto's al gezien?

Volvo EX40 Single Motor Extended Range Core 82 kWh | Stoel- en stuurverwarming | Parkeercamera
- 2024
- 18.404 km

Volvo EX40 Black Edition Ultra Single Motor Extended Range | Snel rijden| Op voorraad | Climate Line | Edition Pack
- 2025
- 0 km

Volvo EX40 Single Motor Extended Range Plus Black Ed. 82 kWh | Keyless | Harman Kardon audio | Elektrische achterklep | Stoel en stuurverwarming | Adaptieve Cruise control
- 2025
- 0 km