Volvo C70 T5 (1999) #4

autoreview

Volvo C70 T5 (1999)

Signalement

UitvoeringC70 T5
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf103.000 km
KM-stand laatst130.000 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 130.000 km

UPDATE: Ik heb de auto gisteren na 3 jaar en 28.000 zeer plezierige kilometers verkocht. Niet omdat de auto niet meer voldeed, integendeel, maar ik wil om de zoveel tijd gewoon weer eens iets anders rijden.

Sinds december 2006 was ik de trotse eigenaar van een echte liefhebbersauto en wel een Volvo C70 T5 van 1999. De auto had bij aanschaf slechts 103.000 kilometer gelopen, echt he-le-maal niets voor een Volvo. De auto rijdt/voelt nog als nieuw! Niets kraakt en de bediening (sturen/schakelen/koppelen) is nog super strak te noemen. Hoe rijdt dat nu, 240pk en 330Nm? Geweldig natuurlijk! In 7 seconden kan ie naar de 100 en bij 250 echte kilometers per uur stopt het feestje pas. 9 Maanden nadat ik de auto had gekocht besloot ik om hem te laten chippen en wel bij European Tuning te Moergestel. Een aanrader! Na tuning leverde de auto 275pk en bijna 400nm (gemeten op een rollenbank) en werd ie pas echt bloedsnel. Om een indruk te geven: 80-120 in III in 3.6s en 100-200 in 13s ! Bij serieus gasgeven waan je je haast in een opstijgende jumbojet, menig ’snelle’ auto heeft zich in deze stoere Zweed verslikt. Een sticker 'no fear' zou op deze auto echt op zijn plaats zijn haha.

Aangezien ik in Duitsland woonachtig ben heb ik ’m ook al op topsnelheid kunnen rijden. De 260 die de teller maximaal kan aangeven wordt door deze C70 ook daadwerkelijk gehaald, zonder ook maar de minste moeite.
Verbazingwekkend daarbij is enerzijds hoe snel ie op de 200 zit, maar vooral ook hoe goed ie daarboven nog door gaat (en hoe goed de wegligging blijft) ...

Van de C70 coupe zijn zo’n 27.000 exemplaren geproduceerd en van de convertible ruim 40.000. Het merendeel is overigens verscheept naar de USA. Met recht een exclusieve auto dus. Zeker in T5 trim, de topversie. Ik heb dit altijd 1 van de mooiste coupe’s gevonden en ook vandaag de dag is het nog steeds een plaatje.

Ik heb 28.000 kilometer met de auto gereden en was echt enorm tevreden met deze dikke Volvo (met een lengte van ruim 4,70 meter en een breedte van ruim 1,80 meter). De auto weegt leeg 1.450 kilogram maar door de beer van een motor die erin ligt merkte je daar niets van.

Uit voorzorg heb ik bij aanschaf de distributieriem van de auto laten vernieuwen. Dat moet eigenlijk pas bij 120.000, echter ook na 7 a 8 jaar. Het verbruik van de C70 lag bij veel lange(re) stukken overigens op een zeer nette 9 tot 10 liter per 100 kilometer. Bij geregeld fel doortrekken gaat het gemiddeld verbruik naar 12 tot 13 liter per 100 kilometer, maar ach dan heb je ook wel wat!

PROBLEMEN

  • 130.000 km

De algemene betrouwbaarheid was de afgelopen 3 jaar uitstekend te noemen. Toch waren er ook wat mindere puntjes, te weten:

1. De microswitchen in de deuren vormen een zwak punt van de 850 en S/V/C70 serie (tot 2000). De mijne had er ook last van. Gevolg is dat de binnenverlichting/rode portierverlichting+instapverlichting in voetenruimte zo nu en dan de weg kwijt waren en te pas en te onpas aan danwel uit gingen (ook wel eens plotseling 's nachts met na enkele dagen een lege accu tot gevolg). Aan de linkerzijde is er een compleet nieuw deurslot ingekomen (a 350 Euro) maar na enkele maanden begon het 'feest' opnieuw door het slot aan de rechterzijde. Ik heb vanaf dat moment de binnenverlichting permanent uitgeschakeld (geen oplossing, maar je moet wat).

2. Een ander zwak punt van deze modellen is de kachelradiator en ook die heeft in mijn auto de geest gegeven. De reparatie kostte 600 EUR all-in, waarvan ik gelukkig maar 250 EUR zelf heb hoeven te betalen (viel coulance/garantie).

3. Verder is de airco een heikel punt van deze auto's. Na verloop der jaren is e.e.a. gewoon aan revisie toe en dan bedoel ik met name de verdamper (ingebouwd achter het dashboard) en de condensor (die zit vlak achter de voorbumper). Ook moet de airco jaarlijks opnieuw gevuld worden om goed te blijven koelen, althans dat was mijn ervaring.

Wanneer je bovenstaande afzet tegen de respectabele leeftijd van deze auto's (toch al gauw 10 jaar oud!) dan doet ie het gewoon uitstekend. Samenvattend een top-auto die ik iedereen kan aanbevelen. Je moet echter niet kijken op honderd Euro maar de auto gewoon het onderhoud gunnen dat ie verdient !

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens