Volvo 960 3.0i 24V (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 960 3.0i 24V |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 248.000 km |
KM-stand laatst | 285.800 km |
ERVARINGEN
- 310.500 km
Update 10-08-2011
De auto heeft vorige maand een beurt gehad en tevens een nieuwe apk. Alleen nieuwe remblokken achter waren benodigd. Voor de rest geen bijzonderheden.... nou ja, airco stuk! Gevolg, nieuwe condensator en aircopomp. Das slikken, dik 1500 euro neerleggen voor een airco. Maar goed, blijf er voorlopig nog mee rijden, dus zal de investering wel waard zijn.
Tevens net op vakantie geweest in Kroatie en Hongarije; 4000 km met de auto. Gemiddeld verbruik zo'n 1 op 8, best netjes met 3 personen en bagage een beetje blazen door Duitsland heen. Omdat ik hele stukken 180 km/u heb gereden toch wel goed oliepijl bijgehouden. Heb twee keer een half litertje moeten bijvullen. Best netjes over 4000 km denk ik zo. Normaal blijft het olieverbruik beperkt tot 0,5 liter op zo'n 5000 kilometer.
Ondanks de kapotte airco (tot niet nodig vanwege matige weer!) weer lekker kunnen sturen in deze gave bak! Het blijft toch wel steeds een feestje!
Tevens wat nieuwe foto's toegevoegd!
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Update 07-05-2010
Ruim 5000 km verder in 4 maanden tijd. tijd voor een update. Dé volvo (zoals de 960 door vrienden wordt genoemd) heeft weinig gereden afgelopen tijd. Dit komt omdat ik veelal woon-werk verkeer afleg met de motor als het droog is. In maart is de airco bijgevuld en is de auto uitgelijnd (totaal 170 eu). Van de zomer ga ik met de auto naar Alicante in Spanje en dus wil ik mn helemaal goed hebben. De airco-specialist zei dat hij zelden auto's ziet die kunnen koelen tot -1 graad, daar waar 6 graden celcius normaal is. Maar goed, de airco koelt weer prima en er zijn geen lekkages gevonden. Ook is het elektrische circuit doorgemeten, omdat ik een aantal weken eerder opeens een lege accu had. Ook hier geen lek gevonden.
Maar een aantal weken later toch een elektrtisch probleem. Begin mei een compleet dode accu (2 jaar oud, origineel Volvo), nadat hij letterlijk 5 weken stil heeft gestaan. Na wat rondstruinen op de volvo700vereniging (kan ik iedereen aanraden) besloten om meteen maar een nieuwe accu erin te leggen. Bij de automateriaalhandel een 74A Varta accu ( a 150 eu) gehaald en zelf erin gezet. Daarnaast heb ik het alarm geprogrammeerd zoals deze 16 jaar geleden ook was toen mijn volvo de fabriek uit kwam rollen.
Daarnaast heb ik in maart een Green vervangingsfilter geplaats, omdat de originele luchtfilter bijna helemaal zwart was. De reden om voor Green te gaan is omdat deze filter makkelijk te reinigen is, zonder daarbij extra prestaties/geluid te hebben. Staat trouwens wel grappig zo'n gifgroene filter in zo'n grijze bak! Daarnaast heb ik nog voor 3 tientjes dakdragers via marktplaats gekocht voor het geval ik in de zomer een dakkoffer oid nodig heb.
Kortom, de puntjes zijn weer op de i gezet. Volgende update zal rond augustus zijn als de teller waarschijnlijk de 300.000 akelig dicht is genaderd.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Update 19-01-2010
Uiteraard geen problemen sinds mijn vorige update (2000 zalige km's verder), alleen heb ik mijn grijze velourse interieur vervangen door een zwart leer interieur. Maakt de auto naar mijn mening helemaal af. Ook maak ik gelijk even van de mogelijkheid gebruik om wat nieuwe foto's te uploaden!
Met de sneeuw van ijzel is het leuk driften, 2500 toeren en stuur half omdraaien is het recept voor een 100meter lange drift. Natuurlijk loop om een keertje op een lege parkeerplaats te doen. Hoewel ik stug op michelin energy-savers (4 seizoenenband) blijf doorrijden, vind ik dat ondanks 204 pk op de achterbanden de auto zeer controleerbaar blijft!
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Update 02-12-2009
Weer een jaartje verder (december 2009), tijd voor een korte update!
Ik kan kort zijn, deze tank rijdt nog steeds perfect. Auto is in november bij PMperformance geweest voor een nieuwe RVS einddemper. Het is zeker geen brulboei geworden, maar tussen de 2000-3000 toeren maakt hij nu een donkerdere roffel, prachtig om te horen! Twee weken daarna is hij vlekkeloos door de keuring gekomen bij Volvo specialist Visser&Visser in Leusden. Alleen remschijven waren krom en blokken moesten vervangen worden. daarnaast nog de gebruikelijke olie en filters etc. De gehele beurt kostte 800 euro, wat in mijn ogen zeer schappelijk is aangezien het hele remsysteem de helft voor zijn rekening neemt.
Het olieverbruik ligt ongeveer 1:6000 km, met 10W40 olie erin. Het benzineverbruik ligt is 1:9 als ik het over de laatste 30.000 bereken, maar dat is logisch met een 3.0. Het knipperen van het 'automaat' lampje is niet meer voorgekomen, dus het uitlezen door de dealer (toendertijd) heeft inderdaad geholpen.
Deze Zweed gaat nog lang mee, wordt vervolgd!........
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Update 28-02-09:
Auto nu bijna een jaar in bezit en tijd voor een korte update!
Allereerst ben ik nog steeds niet van mening veranderd; dit is een geweldig rijdende auto. Zo heb ik een aantal tripjes gemaakt naar Normandie, Italie en Kroatie en Denemarken. Eigenlijk geen problemen gehad behalve een falende startmotor. De auto wilde soms pas na een paar minuten starten ( dacht eerst dat het de startonderbreking was ) maar het bleek uiteindelijk de starmotor te zijn. Auto start nu gewoon weer in een keer, ook tijdens de kou geen problemen met starten enzo. Airco, stoel/spiegel/ruit-verwarming ideaal tijdens koude dagen. In november winterbanden geplaatst met wieldoppen. Niet mooi die wieldoppen, maar beschermt de wielbouten tegen de pekel!
Het olieverbruik ligt op ongeveer 1 liter op de 4000 km (volvo-dealer doet er 5w40 in), maar echt bijgehouden heb ik het niet. Mocht het meer worden dan overweeg ik dikkere olie te gebruiken. Topsnelheid in Duitsland lag op 225 km/u op de teller (220 op GPS), dus klopt aardig met de specificaties. Je merkt dat er eigenlijk een 5-bak in had moeten liggen, draait 3000 toeren bij 125 km/u, terwijl het blok makkelijk minder kan draaien om vlot vooruit te komen.
In november is de auto voor een grote beurt geweest, uitgevoerd bij verkerk volvo (utrecht). Rekening was E 1500,- dat was even slikken, maar stuurhuis (E 450,-) moest vervangen worden samen met motorsteunen en uitlaatophanging en zo nog wat 'kleine dingen'. Bij de volgende beurt (november 2009) moet de einddemper en de remschrijven vervangen worden, want die zitten eraan te komen zo gaf de dealer aan. Even sparen dus!
Bij mij knippert soms het automaat-pijltje op het dashboard, best hinderlijk maar dealer weet er ook geen raad mee.... Het komt vanzelf en verdwijnt vanzelf. Dan knippert hij 2000 km niet en dan weer 200 km wel, maar een auto van 14 jaar mag van mij best een kwaaltje hebben.
Maar al met al nog steeds een superwagen! Ik geef toe, hij is niet goedkoop om te rijden (180 euro wegenbelasting per kwartaal, verbruik 1:8.5, en de volvo-dealer beurtjes) maar dakraam open en genieten van die lekkere 6 cylinder roffel! Ook zie je hem maar zelden, velen denken dat het zo'n '940' is! Des te leuker om dan toch een stoplicht-sprintje te winnen van een golf 4 V5!
Ik houd jullie op de hoogte!
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Na anderhalf jaar een volvo 440 uit 1992 gereden te hebben, was ik wel toe aan wat anders. Die 440 was echt een eerste auto, gekocht toen ik 19 was en dus flink mee lopen sturen. Naast een beurtje had ik daar nooit problemen mee, zelf met 6 man in de auto met 40 graden door spanje cruisen maakte deze auto niets uit! Geeft aan wat voor sterke auto’s volvo bouwt. Maar goed, terug naar het heden. Nu ben ik 20 jaar oud en vond wel dat ik een 850 had verdient. Ben op zoek geweest naar een 2.5 20V estate, dat werd erg moeilijk. Ik wilde geen ingevoerde, liefst eentje met ’maar’ 2 ton op de teller en hij moest er netjes uitzien. Na heel Nederland afgereden te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik of 10.000 neer moest leggen of een afgetrapte moest kopen. Bij toeval kwam ik toen bij de volvo-dealer bij mij om de hoek een volvo 960 tegen, eentje uit 1994 (dus oude model). Hij zag (en ziet) er puntgaaf uit en alle boekjes + stempels erbij! Na een proefritje gemaakt te hebben met deze dikke 3.0 6 cilinder in lijn automaat was ik verkocht, deze moest het worden.
Even wat over mijn auto. Hij/zij is nog van voor de facelift, het is dan ook net een 940 sedan. Er zit een schuifdak, cruisecontrol, abs, 2 airbags, automaat, climate controle, alarm, centrale deurvergrendeling op afstandbediening, lichtmaal, stoelverwarming etc..... Hij is donkergrijs metallic, en puntgaaf. Zelf de velgen hebben geen stoeprand-schade! De stoelen zitten als gegoten, beter als in de 440. Maar in de 440 stapte ik ook fris uit na 1630 kilometer gereden te hebben, dus ook prima stoelen. Het leuke vind ik nog dat het een ’opa’ bak is, ik vind het allemaal prima. Ik heb de originele 2-dins radio erin laten zitten, maar na lang knutselen en vele omwegen zit er nu een 600 watt rms woofer in + vier pioneer-speakers in de deuren. Dit omdat de originele audio naar mijn idee een beetje onder de maat was (mag ook wel na 14 jaar).
Dan de eerste meters..... Wat een brute bak is dit toch. Er zijn er in Nederland maar 1500 van verkocht, dus hij is redelijk uniek! Je kunt er heerlijk rustig mee rijden, 130 op de cruisecontrol, hij draait dan 3200 toeren. Het verbruik is dan 1:9.... Valt misschien tegen maar het is wel een 3 liter + 1500 kilo Zweedse degelijkheid. Het is echter ook mogelijk om 180 in z’n 3 rijden, dan gaat hij ver door in het rood (6500 toeren), het verbruik is dan 1:8.5! Het maakt dus niet uit echt uit hoe je rijdt, hij blijft zuipen.
Heb deze auto nu 2 maanden, dat is eigenlijk te kort om er iets zinnigs over te zeggen. Het enige ’negatieve’ puntje op dit moment is dat er naar mijn mening een overdrive op de automaat had moeten zitten (zoals de v70 van mij pa ook heeft).
De auto rijd een beetje ’saai’, of je nu zacht of hard rijdt het blijft aangenaam rustig aan boord. Geen rare geluiden of trillingen in het stuur, gewoon solide zoals het hoort voor een volvo. Dit is gewoon de beste auto die ik tot nu toe heb gereden. (ik heb gereden in een volvo v40, volvo 440, volvo v70, volkswagen polo, citroen zx, een smart, ford mondeo, ford transit, mercedes-benz G-klasse, nog wat meer......)
Wat tips voor eventuele volvo-rijders:
1. Goedkoop is meestal duurkoop, een goede nette volvo is zijn geld zeker waard ook na 3 ton nog.
2. Let op de onderhoudshistorie, stempels in het boekje zijn zeker 1000 euro meer waard. Zeker een 850 kan problemen (airco) opleveren als het onderhoud niet uitgevoerd/bekend is.
3. Een volvo kan met gemak 4 ton lopen, mits er een beetje fatsoenlijk mee gereden is. Koop eerder een volvo met 3/4 ton op de teller bij een dealer, dan een volvo met 2 ton bij een handelaar.
Wordt vervolgd...
Onderhoud
- 285.800 km
- Bij 268.000 een nieuwe accu gemonteerd, nadat deze in de (strenge) winter van januari 2009 is overleden. Inclusief circuit doormeten 200,- euro (volvo-dealer)
- Airco is bijgevuld, kosten 250,- (volvo-dealer)
- Nieuwe startmotor bij 262.000 gemonteerd, die had namelijk kuren, c.a. 350,- eu (volvo-dealer)
- Zo af en toe knippert (zonder reden) het automaat-pijltje op het dashboard, dealer heeft de auto uitgelezen maar kan niets vinden!
- Beurt bij volvo-dealer bij 260.000 km (E 1500,-)
- RVS uitlaat bij 278.000 een RVS einddemper van PMPerformance, omdat deze net zo duur was als een originele demper (300 eu).
- Beurt bij 279.000 bij een volvo specialist. Voornaamste waren de remschijven+blokken rondom (450 eu) en wat andere kleine dingetjes, totaal net geen 800 eu.
- Bij 284.000 een nieuwe accu (150 eu), airco afvullen (81 eu) en auto uitlijnen (65 eu). Daarnaast nog een Green luchtfilter aangeschaft (60 eu) en dakdrager (30 eu, tweedehands via marktplaats).
- Onderhoudsbeurt bij 306.000 km, alleen remblokken achter en nog wat kleine zaakjes, zo'n 400 euro.
Wel nieuwe condensator en aircopomp erin laten zetten, kosten zo'n 1600 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.