Volvo 940 Estate Polar 2.3i (1994)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 940 Estate Polar 2.3i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 469.300 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Jawel, wij hebben de 500.000km gepaseerd!!!
Deze Volvo nog steeds een geweldige auto. in 2006 op 1 april (geen grap) Particulier gekocht van een echte liefhebber die het onderhoud zelf heeft verzorgd. De auto rijd overigens vanaf 169000km op LPG en rijd nog steeds uitstekend op deze brandstof en op benzine. De auto is verder voorzien van automatische geregelde Airco en elec ramen.
Tijdens zijn levensjaren is door de vorige eigenaar al wel het nodige vervangen, zoals radiator, ruil versnellingsbak (omdat de vijfde versnelling begon te zingen), schokbrekers, remleidingen en schijven, aircopomp, koppakking gerepareerd.
Bij aankoop (469300km) heb ik de distributieriem, luchtfilter, olie, nieuwe remschijven voor en blokken vervangen tevens heb ik de kleppen gesteld.
Tijdens het kleppenstellen viel op dat de klepspeling, ondanks de kilometers, ongeveer in het middenbereik zit van de stelmogelijkheid. Naar verwachting kan dit nog een 200000km mee. De auto heeft buiten de steenslag op de motorklep, nog geen spoor van roestvorming. Ook niet onder de auto. Hoewel de airco standaard ontwatedt door de kokerbalk!
Ik heb inmiddels verzwaarde achterveren gemonteerd zodat hij weer netjes recht staat. Dit scheelt veel in het beladen en de kinderen worden minder auto ziek.
Verder werkt de achterruit-verwarming nog steeds niet. Maar dit komt vooral door de hondepoten van de vorige eigenaar die hier in staan gegraveerd.
Het verbruik van de auto ligt op LPG rond de 1 op 9 en met airco aan rond de 1 op7.
Ondanks het verbruik rijd deze tank al snel voordeliger dan een gemiddelde auto op bezine. Ook verbruikt de auto nauwelijks een druppel olie. (0.5l op 10.000km)
De auto is nog steeds in een goede conditie (na 502753km) en ik verwacht nog met veel plezier de auto, tot wellicht een klassieker status, te kunnen blijven rijden.
Inmiddels heb ik een adres gevonden via de volvo 700 vereniging waar de onderdelen goed betaalbaar zijn. Moet je ze er wel zelf onder zetten.. maar ach.. met een beetje lef, een Haynes boek en advies van volvo700vereniging.nl kom je een heel eind.
Toch mooi zo’n Volvo.
PROBLEMEN
-Defecte achterruit-verwarming (tja, heeft een hondeleven achter de rug)
-Verzwaarde achterveren gemonteerd (485.300km) (44,--p/st)
-Remschijven + blokken achter vervangen (485.300km) (90,--)
-grote beurt + Kleppen gesteld bij beurt (stelplaatje 3.8mm) het gaat van 3.5 tot 4.5 (345,--) (volgende keer toch maar zelf service)
-Rubbers Voorwielophanging van o.a. reactiestang, stabilisatorstang en afstandpen zijn vervangen worden. 497.083km) (94,50)
-V-snaar vervangen + uitlaad ophangrubber (15,50)
-De airco moet nog steeds opnieuw afgevuld worden (wordt zomer 2008). Hij koelt matig bij warm weer. Maar verwarmt des te beter, tja anders stond Polar wel voor.... zon?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.