Volvo 940 Estate 2.3i Turbo (1996)

autoreview

Volvo 940 Estate 2.3i Turbo (1996)

Signalement

Uitvoering940 Estate 2.3i Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf416.000 km
KM-stand laatst423.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar de 940

  • 423.000 km

Nadat ik de balans van aankomende (en al uitgegeven) kosten van mijn V70 2.5 had opgemaakt, en deze auto bovendien kampte met trillingen op de snelweg die ik niet weg kreeg was het duidelijk. Er moest en er zou weer zo'n vertrouwde 940 komen. In een impuls de V70 ingeruild op een mooie Regent Red Pearl 940 ic Turbo, met mooie 16" Hydra velgen (met 205/60/16 Michelins).
In vergelijking met de 940 die ik eerder had, was deze vooral optisch in betere staat (betere lak, minder steenslagschade, lichtmetalen velgen), en was deze voorzien van wat zaken die optisch nét even beter staan: spatlappen voor en achter, een zwarte snowcap, witte pinkers voor en -uiteraard- rood-witte achterlichten. Bovendien waren er nog wat andere 'plussen': Electronic Climate Control, halfleder interieur, lederen stuurwiel en een onderhoudsboekje dat letterlijk vanaf kilometerstand 0 (nul!) was bijgehouden. Wat wil je nog meer? De de keus was dan ook snel gemaakt. Het betreft verder dezelfde motor als ik in mijn vorige 940 had, een B230FK (de low pressure turbomotor met standaard 135 pk). Een week na aanschaf zat de MBC (Manual Boost Controller) die ik ook op mijn vorige 940 had er ook weer op, dus weer ca. 165 pk (30 pk winst) tot mijn beschikking. Deze 940 rijdt, remt en stuurt echt weer heel vertrouwd en lekker. Ook hier wat bescheiden 'plussen' ten opzichte van origineel: aan de voorzijde zit een stay, en achter zitten Monroe Reflex schokbrekers gemonteerd.
Onlangs heb ik wel de koppakking moeten vervangen (mag het, na ruim 10 x de wereld rond!). Dat was, als ik eerlijk ben, nog even schrikken omdat de koelwaterkanalen van cilinder 4 wat waren aangetast. De nieuwe koppakking zal het daarom vermoedelijk niet weer 400.000 km uithouden, maar ach...met een kilometrage van ca 15.000/ jaar verwacht ik toch wel weer een jaar of 3, 4, of misschien wel langer te kunnen sturen.
De recente apk keuring was lekker voorspelbaar: niets op aan te merken, in één keer goedgekeurd en voor 4 tientjes klaar. Met de complimenten van de garagehouder.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens