Volvo 940 Estate 2.3i Turbo (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 940 Estate 2.3i Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een jarenlange haat-liefdeverhouding met een Franse 405 Break had ik sterk behoefte om wat minder contact met de garage te hoeven hebben. Na de zomer van 2005 de knoop doorgehakt en op zoek gegaan naar een betaalbare stationwagen met beperkt aantal kilometers en van een betrouwbaarder merk.
De Volvo’s spraken me altijd al aan, maar met minder dan 200.000 km op de teller zijn ze als een speld in een hooiberg. Toch in november toevallig tegen deze auto uit juli 1997 aangelopen en in no time de knoop doorgehakt.
Nu 7 maanden verder en de zomervakantie met 4.000 km voor de boeg, hebben we er met onze Viking (door sommigen ook wel liefkozend of verafschuwend uitgemaakt voor Woonboot, Baksteen of Tank) veel zin in. Vooral de lange ritten zijn in deze auto een verademing. Hoezo? De grote pluspunten van de auto zijn het zachte veercomfort, de enorme ruimte door zijn rechtopstaande zijruiten en grote bagageruimte, de luxe uitrusting (o.a. ECC, Cruisecontrol) en de trekkracht van de motor, waardoor je in een zucht inhaalt van 120 naar 140 kmh.
Zijn er al minpunten opgevallen aan de auto? Jazeker, want elke voor heb zijn tegen:
Op lange oneffenheden heb je het gevoel op een veerboot te zitten, de hoge luchtweerstand geeft bij snelheden boven 120 kmh veel herrie, de electronica kan wel degelijk stuk (condensor airco + achterruitverwarming) en de auto verbruikt door zijn potente motor en 1.412 kg fiks wat brandstof (tussen 1-op-8 en 1-op-10).
Toch wegen deze minnetjes op dit moment niet zo zwaar als de plussen, voornamelijk omdat de dure reparaties van achterruitverwarming (nieuwe achterruit!) en condensor nog onder de (bij koop bedongen) verlengde BOVAG-garantie van 1 jaar vielen.
Update 27-11-2006:
Inmiddels vaart de ’Viking’ geheel op mijn kosten zonder noemenswaardige problemen. Wel een roestplek ontdekt vlak voor het linkerachterspatbord, moet gestript, behandeld en opnieuw gespoten. Volgende week APK, dus ik ben benieuwd...
Update 11-04-2007 (157.800 km):
De APK eind vorig jaar is probleemloos (alleen vervanging stadslicht voor) verlopen en we rijden inmiddels alweer anderhalf jaar en 22.000 km naar tevredenheid met onze baksteen.
Update 17-11-2007 (169.500 km):
Als je goed oplet is kom je ook in Nederland nog zeer veel 740 en 940’s tegen. Het lijkt soms echt of ze voor de eeuwigheid zijn gemaakt. Onze 940 2.3 LPT intercooler rijdt ook nog steeds probleemloos. Distributieriem laten vervangen, nieuwe banden en hulpveren achter (tegen het deinen) laten monteren bij 165.000 km, verder geen bijzonderheden. APK zal volgende week ook wel weer meevallen.
Update 10-7-2008 (180.000 km):
Bij de 180.000 km beurt is de gehele remset voor (schijven+blokken) vervangen (230 euro). Verder de afgelopen 11.000 km probleemloos gereden. Nog steeds geen piepjes of kraakjes; wel is de deurbekleding aan de bovenkant gaan 'rimpelen'. Zal helemaal los moeten vrees ik.
PROBLEMEN
-136.000 km: achterruitverwarming element (gehele achterruit vervangen € 600,-)
-144.000 km: airco condensor (€ 450,-)
-150.000 km: roestplek dorpel achter linkerachterdeur (€ 100,-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.