Volvo 940 2.3i Turbo Malmö Estate (1996)

autoreview

Volvo 940 Estate
Volvo 940 EstateVolvo 940 EstateVolvo 940Volvo 940Volvo 940Volvo 940Volvo 940 - interieur

Signalement

Uitvoering940 2.3i Turbo Malmö Estate
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf322.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Misschien wel de beste auto ooit gebouwd... Mits goed onderhouden is deze tijdloze auto onverslijtbaar. Het ontwerp is natuurlijk gedateerd maar zeer praktisch.

Zakelijk rij ik leaseauto’s. Omdat ik het leuk vind zoveel mogelijk verschillende auto’s te rijden heb ik een (geheim) dealtje met de wagenparkbeheerder dat ik allerlei leasecontracten ’op’ rij. De laatse 5 jaar gereden: Ford Mondeo Station (lijkt leuk maar boven de 140 moet je niet komen) Renault Espace (geweldige auto voor de vakantie met gezin, alleen als zakenauto nutteloos), Toyota Celica (volgens m’n kids: cool, maar ben ik toch te oud voor) Seat Toledo TDI (topauto maar word je snel zat en te krap), Renault Laguna Grand Tour (verrasend ruim en luxe, drama qua electronica en techniek, zou verboden moeten worden door de RDW), Peugeot 406 HDI(kwalitatief zeer goede auto, die mis ik nog wel eens), Volvo V70 D5 Automaat(echt een niveau hoger, ruim, stoer, chique, sindsdien Volvo-liefhebber)
Al die tijd echter prive(geen bijtelling dus voor de leasebakken) de Volvo gereden. Laatste 2 jaar dus deze:

Deze auto is nu 10 jaar oud en heeft bijna 4 ton gelopen maar is wel voorzien van:
- automaat
- airbags, SIPS etc.
- climate control
- cruise control
- vollederen bekleding
- stoelverwarming (mijn vrouw wil nooit meer anders)
- voortreffelijke Low Pressure Turbo motor
- LPG
- verder alles electrisch.

De rijeigenschappen zijn, mede dankzij het hoge koppel en de achterwielaandrijving, zeer goed:
- snel als het moet, bij inhalen of onderweg naar Spanje met volle bepakking, maakt niet uit. Hoge kruissnelheden (160, 170) verlopen in alle rust en zeer stabiel.
- stuurt precies en direct rechtuit (geen dweilgedrag), is echter geen bochtenridder en rotondes vindt ie maar niks.
- geeft een zeer veilig (king of the road) gevoel.
- loopt op LPG 1 op 7,5 wat je ook doet. benzine 1 op 9.
- zeer kleine draaicirkel, perfect voor in de stad.
- ruim, veel bagegeruimte. Zat laatst met vriend in 5-serie touring. Wat is dat dan behelpen zeg...

Kortom, een wellicht ouderwetse auto met kwaliteiten die menig moderne auto niet heeft. Desondanks toch nog een chique en robuuste verschijning. Perfecte auto als 2e auto in een actief gezin met kids, hond etc.
Als je oplet dan rijden er nog heel veel rond. Ik begrijp waarom...

Update 4 april 2008
De auto is na precies 5 jaar en bijna 110.000 km vandaag verkocht. Dit tot groot verdriet van mijn vrouw (stoer,betrouwbaar, veilig, alles kan erin, super kleine draaicirkel, heerlijke stoelen met verwarming etc) Zelf zal ik de Volvo ook missen maar de BMW 530D Touring (e39)zal veel goed maken. Wat ik niet zal missen zijn de gepeperde rekeningen van de Volvo-dealer. Vooral voor radiatoren, remblokken (3 x !), accu’s etc. Maar vooral het arbeidsloon voor allerlei controles is de grote boosdoener.
Een sommetje:
Aanschaf Eur 3.750,-
Revisie 4.300,-
Verkoopprijs -/-2.400,-

Afschrijving per jaar Eur 1.130,- = 5,2 cent/km

Totale onderhoudskosten Eur 5.850,- = 5,3 cent/km
Belasting/Verzekering/LPG/Benzine = 13 cent/km

Totale kosten per km: 26,5 cent per km. Dat valt dus op zich nog wel mee. Het had waarschijnlijk goedkoper gekund als ik het onderhoud niet door een officiële dealer had laten doen. Daar staat tegenover de geweldige service en dat mag ook wat kosten. De werkelijke kosten zijn 1,1 cent/km lager omdat ik een keer een uitkering van een verzekering heb mogen ontvangen i.v.m. een schade die ik nooit heb laten herstellen.
Al met al: veel plezier, comfort en ruimte gehad voor m.i. een redelijke kilometerprijs.

PROBLEMEN

Deze auto’s koop je voor een habbekrats. Vraag daarbij is: hoe goed is ie onderhouden en hoeveel heb ik er voor over om hem in goede staat te brengen en te houden.

Zelf heb ik deze auto bij aanschaf (€ 3.750)flink laten reviseren (was bekend bij aankoop en daar was de prijs dan ook naar):
- nieuwe cylinderkop met distributieriem
- nieuwe reminstallatie rondom
- nieuwe stuurinrichting
- alles wat pompt en riemen heeft vervangen
- revisie airco

Toch wel een rekening van € 4.300,- bij de Volvo-dealer. Totale aanschaf in 2003 dus € 8.050,-. Heb er nu in ruim 2 jaar tijd zo’n 60.000 km mee gereden. In die periode alleen nog normaal onderhoud gehad zoals filters, olie verversen etc. Verwacht er zeker nog een paar jaar probleemloos mee te rijden.
Afschrijving is dan acceptabel, zeker gezien de luxe uitvoering. Normaal onderhoud is bij de Volvo-dealer misschien iets duurder maar wat een perfecte service hebben die zeg. Ondanks de leeftijd en kilometerstand word ik uitstekend geholpen en de monteurs lijken er plezier in te hebben om deze auto perfect op de weg te houden (Volvo Hooftman Waddinxveen/Schoonhoven) Indien nodig komt Volvo-assistance (gratis indien onderhouden bij dealer) me voor de deur (in heel Europa) helpen. Is een keer gebeurd toen ik zonder benzine stond en niet kon starten. Direct de ANWB opgezegd.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens