Volvo 940 2.3i Turbo Malmö Estate (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 940 2.3i Turbo Malmö Estate |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 322.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Misschien wel de beste auto ooit gebouwd... Mits goed onderhouden is deze tijdloze auto onverslijtbaar. Het ontwerp is natuurlijk gedateerd maar zeer praktisch.
Zakelijk rij ik leaseauto’s. Omdat ik het leuk vind zoveel mogelijk verschillende auto’s te rijden heb ik een (geheim) dealtje met de wagenparkbeheerder dat ik allerlei leasecontracten ’op’ rij. De laatse 5 jaar gereden: Ford Mondeo Station (lijkt leuk maar boven de 140 moet je niet komen) Renault Espace (geweldige auto voor de vakantie met gezin, alleen als zakenauto nutteloos), Toyota Celica (volgens m’n kids: cool, maar ben ik toch te oud voor) Seat Toledo TDI (topauto maar word je snel zat en te krap), Renault Laguna Grand Tour (verrasend ruim en luxe, drama qua electronica en techniek, zou verboden moeten worden door de RDW), Peugeot 406 HDI(kwalitatief zeer goede auto, die mis ik nog wel eens), Volvo V70 D5 Automaat(echt een niveau hoger, ruim, stoer, chique, sindsdien Volvo-liefhebber)
Al die tijd echter prive(geen bijtelling dus voor de leasebakken) de Volvo gereden. Laatste 2 jaar dus deze:
Deze auto is nu 10 jaar oud en heeft bijna 4 ton gelopen maar is wel voorzien van:
- automaat
- airbags, SIPS etc.
- climate control
- cruise control
- vollederen bekleding
- stoelverwarming (mijn vrouw wil nooit meer anders)
- voortreffelijke Low Pressure Turbo motor
- LPG
- verder alles electrisch.
De rijeigenschappen zijn, mede dankzij het hoge koppel en de achterwielaandrijving, zeer goed:
- snel als het moet, bij inhalen of onderweg naar Spanje met volle bepakking, maakt niet uit. Hoge kruissnelheden (160, 170) verlopen in alle rust en zeer stabiel.
- stuurt precies en direct rechtuit (geen dweilgedrag), is echter geen bochtenridder en rotondes vindt ie maar niks.
- geeft een zeer veilig (king of the road) gevoel.
- loopt op LPG 1 op 7,5 wat je ook doet. benzine 1 op 9.
- zeer kleine draaicirkel, perfect voor in de stad.
- ruim, veel bagegeruimte. Zat laatst met vriend in 5-serie touring. Wat is dat dan behelpen zeg...
Kortom, een wellicht ouderwetse auto met kwaliteiten die menig moderne auto niet heeft. Desondanks toch nog een chique en robuuste verschijning. Perfecte auto als 2e auto in een actief gezin met kids, hond etc.
Als je oplet dan rijden er nog heel veel rond. Ik begrijp waarom...
Update 4 april 2008
De auto is na precies 5 jaar en bijna 110.000 km vandaag verkocht. Dit tot groot verdriet van mijn vrouw (stoer,betrouwbaar, veilig, alles kan erin, super kleine draaicirkel, heerlijke stoelen met verwarming etc) Zelf zal ik de Volvo ook missen maar de BMW 530D Touring (e39)zal veel goed maken. Wat ik niet zal missen zijn de gepeperde rekeningen van de Volvo-dealer. Vooral voor radiatoren, remblokken (3 x !), accu’s etc. Maar vooral het arbeidsloon voor allerlei controles is de grote boosdoener.
Een sommetje:
Aanschaf Eur 3.750,-
Revisie 4.300,-
Verkoopprijs -/-2.400,-
Afschrijving per jaar Eur 1.130,- = 5,2 cent/km
Totale onderhoudskosten Eur 5.850,- = 5,3 cent/km
Belasting/Verzekering/LPG/Benzine = 13 cent/km
Totale kosten per km: 26,5 cent per km. Dat valt dus op zich nog wel mee. Het had waarschijnlijk goedkoper gekund als ik het onderhoud niet door een officiële dealer had laten doen. Daar staat tegenover de geweldige service en dat mag ook wat kosten. De werkelijke kosten zijn 1,1 cent/km lager omdat ik een keer een uitkering van een verzekering heb mogen ontvangen i.v.m. een schade die ik nooit heb laten herstellen.
Al met al: veel plezier, comfort en ruimte gehad voor m.i. een redelijke kilometerprijs.
PROBLEMEN
Deze auto’s koop je voor een habbekrats. Vraag daarbij is: hoe goed is ie onderhouden en hoeveel heb ik er voor over om hem in goede staat te brengen en te houden.
Zelf heb ik deze auto bij aanschaf (€ 3.750)flink laten reviseren (was bekend bij aankoop en daar was de prijs dan ook naar):
- nieuwe cylinderkop met distributieriem
- nieuwe reminstallatie rondom
- nieuwe stuurinrichting
- alles wat pompt en riemen heeft vervangen
- revisie airco
Toch wel een rekening van € 4.300,- bij de Volvo-dealer. Totale aanschaf in 2003 dus € 8.050,-. Heb er nu in ruim 2 jaar tijd zo’n 60.000 km mee gereden. In die periode alleen nog normaal onderhoud gehad zoals filters, olie verversen etc. Verwacht er zeker nog een paar jaar probleemloos mee te rijden.
Afschrijving is dan acceptabel, zeker gezien de luxe uitvoering. Normaal onderhoud is bij de Volvo-dealer misschien iets duurder maar wat een perfecte service hebben die zeg. Ondanks de leeftijd en kilometerstand word ik uitstekend geholpen en de monteurs lijken er plezier in te hebben om deze auto perfect op de weg te houden (Volvo Hooftman Waddinxveen/Schoonhoven) Indien nodig komt Volvo-assistance (gratis indien onderhouden bij dealer) me voor de deur (in heel Europa) helpen. Is een keer gebeurd toen ik zonder benzine stond en niet kon starten. Direct de ANWB opgezegd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.