Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate (1994)

autoreview

Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate (1994)

Signalement

Uitvoering850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf291.000 km
KM-stand laatst408.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer een 850 :-)

  • 361.000 km

Na het drie jaar durende uitstapje met de Skoda Octavia (die je tegen komt tussen mijn andere reviews) miste ik vooral de beleving tijdens het autorijden. Terugdenkend aan mijn eerdere auto's heb ik de meeste beleving gehad bij de Acadyane, de originele Mini en.....de Volvo 850 T-5 ;-)
Tel daarbij op de youngtimer regeling die financieel erg aantrekkelijk is, en de keuze was snel gemaakt.
Vergis je niet: een goede 850 turbo vinden voor een redelijke prijs is geen makkie. Ze worden inmiddels best schaars, of er worden schrikbarende prijzen gevraagd. De T-5 is wat dat betreft net iets minder populair dan de t-5r maar is in de praktijk bijna net zo vlot (225 pk i.p.v. 240).

Genoeg over het waarom en hoe, nu even over de auto.
Kijk, hoe het rijdt heb ik al eens uitvoerig in een andere review beschreven voor mijn vorige T-5. De huidige T-5 is vrijwel gelijk: ook een automaat, open dak, de 2.3 motor, lpg installatie.
Wat de huidige auto anders maakt is, eerlijk is eerlijk, het kostenplaatje voor onderhoud. Ik heb echt wat pech gehad met de airco, met een hardnekkige fueltrim storing en met een koprevisie. Dat waren flinke kosten.
Op dit moment kamp ik met een kleine storing aan -vermoedelijk- de ABS controller, en met een turbo die op zijn eind loopt. De auto rijdt er niet minder om, en ik verwacht deze zaken ergens de komende maanden op te lossen.

De auto is origineel (daar hou ik van) op een paar kleine modificaties na:
- sportkatalysator (aanrader, de roffel net wat beter hoorbaar en een stuk goedkoper dan een originele kat)
- Green inleg luchtfilter
- BRC G3 lpg systeem
- raamschermen (ook een aanrader, met regen toch de ramen op een kier zonder dat de boel nat wordt)

Een greep uit het onderhoud de afgelopen 1,5 jaar (deels zelf uitgevoerd, deels bij een lokaal garagebedrijf):
- airco leidingen vernieuwd
- koprevisie en nieuwe klepzittingen
- diverse sensoren vernieuwd
- nieuwe ATE schijfremmen
- nieuwe draagarmen
- nieuwe banden rondom
- nieuwe sportkatalysator
- nieuwe PnP schakelaar
- nieuwe accu
- automaat flush
- motorolie flush
- brandstofpomp vervangen




Kilometervreter

  • 395.000 km

De T-5 brengt mij inmiddels meer dan 100.000 km lang overal naar toe. En ondanks dat ik nog steeds wel eens baal als er weer iets stuk is, doet zij (of hij?) dat over het algemeen nog steeds betrouwbaar.
Een kleine greep over recente reparaties / preventief vervangen onderdelen / slijtage onderdelen:
- 4 nieuwe Firestone zomerbanden
- nieuwe veerpootlagers / veerschotels
- (weer) nieuwe draagarmen
- motorsteunen distributiekant en bovenste
- wiellagers
- keerringen aandrijfassen
- bougies
- achterwisser motor losgekomen

Het afgelopen jaar gevoelsmatig iets minder onderhoud gehad, maar nog altijd wel minimaal elke twee maanden bij de garage gestaan. Daarnaast een paar kleine mankementjes die ik even laat zitten nog: portierontgrendeling werkt niet meer op afstandbediening, antenneversterker defect (waardoor radio niet meer werkt). De turbo fluit iets en laat iets olie door, maar bouwt nog steeds goed druk op. Ik vind het allemaal niet storend genoeg om er nu moeite (en geld) in te steken, maar als het over een paar maanden weer mooier weer is ga ik eens kijken naar de microswitch in het voorportier.

En verder: het ding rijdt gewoon ongelooflijk lekker. Krachtig, erg vlot als je dat wil, maar ook relaxed cruisen als je dat wil: het kan allemaal. En dat geluid! De beste investering tot nu toe, als het over geluid gaat, is zeker de sportkatalysator geweest en de PU bovenste motorsteun. Ik heb ook een Green sport inlegfilter, maar dat doet nauwelijks iets met het geluid.

Krijg nog steeds leuke reacties van wildvreemden: duimpjes onderweg (vaak van 850/V70 classic rijders), gesprekjes bij tankstations, en heel veel mensen (vaak geen Volvo kenners) die het rauwige 5-cilinder geluid niet zo goed kunnen plaatsen bij het brave familie-auto-uiterlijk :-)

Lekker! :-)

  • 408.000 km

Toegegeven, was even wat nodig om de T-5 weer gezond te maken maar het resultaat is er naar.
Wat is er de afgelopen tijd gebeurd aan de auto?

Nieuwe turbo
De oude turbo toonde al een tijdje duidelijke tekenen van slijtage. Hoewel de drukopbouw nog prima was, begon de turbo wel steeds meer te fluiten. En ook zat er best wel wat olie in de turboleidingen naar de intercooler en werd elke stevige acceleratie afgestraft met een flinke stinkende blauwe rookpluim uit de uitlaat. Ik heb een tijdje gezocht naar een gebruikte 15G turbo met conische flens, maar die zijn lastig te vinden. En wat er werd aangeboden was allemaal gescheurd. Reden om voor revisie te gaan. Het uitlaathuis van de turbo was, en dat is uitzonderlijk, nog in prima staat en zonder noemenswaardige scheuren. Er zit nu een compleet nieuw binnenwerk in. Het oude binnenwerk vertoonde overmatige speling. Dus weer een heerlijke verse turbo, en dat merk je echt tijdens het rijden. Het voelt weer helemaal vlot en soepel aan.

Startmotor
Mijn startmotor (beter gezegd: de bendix) begon te haperen. Snel vervangen, anders gaat de starterkrans er onder lijden. Gelukkig zijn deze ruimschoots tweedehands beschikbaar (alles uit V70, 850, C70 etc past). Geen fijn klusje, maar het is me gelukt de startmotor te vervangen zonder de koelfan te demonteren. Dat start weer goed, niets zo belangrijk als een bedrijfszekere auto.

LPG Verdamper
Dit is nog 'under construction'. Mijn BRC Genius Max verdamper begon plotseling koelvloeistof te lekken. Ik heb een revisiesetje gekocht voor een paar tientjes en heb de verdamper voorzien van nieuwe gasmembranen en O-ringen. Ben nog een beetje aan het stoeien, omdat het er op lijkt dat de verdamper inwendig nog wat gas lekt naar de koelvloeistof. Ik heb besloten even een weekje op benzine te rijden, dan de bouten op de verdamper aan te draaien en hopelijk dat door de motorwarmte en aandraaien de membranen beter gaan afsluiten.

Kleine 'to do' dingetjes
En dan nog wat kleinigheden. Moet nog een keer naar de microswitch in het slot aan de bestuurderskant kijken, omdat de centrale vergrendeling niet altijd reageert en ik de auto ook niet open en dicht kan doen via de afstandsbediening.
Verder is het onderplaatje van de wissermotor achter losgekomen, waardoor het witte tandwiel niet goed aangrijpt op het kleine tandwiel en de wisser niet door een bepaalde stand 'heen komt'. Dat is een kwestie van motor demonteren, gaten boren en de plaat met bouten / moeren bevestigen zodat alles weer mooi aansluit. Ik wacht even een goed moment af, met name tegen het verwijderen van de achterklepbekleding zie ik een beetje op.
Ik heb ergens een kleine lekkage in het airco circuit.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.