Volvo 850 2.0i (1996)

autoreview

Volvo 850
Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850Volvo 850 - interieur

Signalement

Uitvoering850 2.0i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf227.000 km
KM-stand laatst291.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ervaring na 3 jaren Volvo 850 2.5 20v

  • 291.000 km

Dit verhaal gaat over de kosten per kilometer, € 0,30. Dat is wat mijn auto mij kost, en ik heb het er voor over.

In heb mijn Volvo 850 2.5 20v in bezit sinds eind april 2010, dus nu ruim 3 jaar (38,5 maand) in mijn bezit. Aanschafprijs € 1.600 met LPG G3. Gekocht zonder garantie met LPG-G3, een stinkende rokersauto met peuken in alle hoeken en een kofferbak vol modder. Gokje dus. Eerste daad was reiniging door een professioneel bedrijf. Voor iets minder dan € 200 stond er een bijna nieuwe reukloze auto op de oprit. Wauw, wat zijn die lui goed zeg.

Doel is langjarig rijden, dus ik laat mijn auto, ook preventief, onderhouden. Meestal door mijn vaste merkloze garage waarvan de eigenaar redelijk Volo-minded is, deels door de Volvo dealer. Inmiddels van 227.000 naar 291.000 km doorgestoomd; exact 20.000 km per jaar. Ik heb heel veel kleine en grote dingen laten doen. Totale kosten boven de aankoopsom tot nu toe, en exclusief wegenbelasting, verzekering en brandstof: bijna € 6.500 ofwel € 2.000 per jaar, ofwel € 0,10 per kilometer, inclusief BTW, waarvan circa 8 cent vast en 2 cent variabel. Brandstofverbruik 1:8,5 op LPG, dus circa € 0,08 per km, verzekering € 200 per jaar plus belasting € 1.100 per jaar.

Anders gezegd: mijn auto kost:
vaste kosten: 80% x 3000 plus 200 plus 1.100 = € 3.700 per jaar
variabele kosten: (20% x 3.000 / 20.000) plus 8 cent = € 0,11 per km.
Totaal bij 20.000 km: € 3.700 plus 20.000x0,11 = € 5.900 per jaar ofwel € 0,30 per km indien ik een heel kleine afschrijving van een halve cent/km reken. Rente is verwaarloosbaar.

Daarvoor heb ik een degelijke auto waarmee ik zowel zakelijk als prive prima mee uit de voeten kan. Degelijk, zeker niet spectaculair. Ik ben tevreden en hoop er nog tien jaar à 20.000 km mee verder te kunnen. Tegen die tijd hoop ik het half miljoen af te tikken.

Onderhoud blijft nodig, ook preventief. Ik bezuinig nergens op (behalve een nieuwe aircopomp van 700 euro; ik zet de ramen wel open). Alles wat ruikt naar techniek moet tiptop in orde zijn of in orde worden gemaakt. Als rubber slangen te oud zijn worden ze preventief vervangen, als een dashboardlampje stuk is vervang ik ze allen. Upgrades zijn niet nodig, ik geef niets uit aan velgen of dat soort flauwekul.

Kortom: een fijne functionele auto voor 30 cent per kilometer. Plezier maken doe ik met mijn tweede auto, een Jensen Interceptor, à 1,5 euro per km.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.