Volvo 850 2.5i Luxury-Line (1996)

autoreview

Volvo 850 2.5i Luxury-Line (1996)

Signalement

Uitvoering850 2.5i Luxury-Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf243.000 km
KM-stand laatst260.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 244.000 km

--------------------
Dit is btw de 2.5i 20v met 170pk, niet de 140pk versie, selectiefoutje;)
--------------------
Mijn 440 deed niets verkeerd, hij bracht me goed en droog naar t werk maar ik zat allanger naar een ECHTE volvo te kijken, een 850, liefst een 2.5i of T5.
Waarom? mensen verklaarden mij voor gek, zo`n grote zware benzineslurpende tank, eigenlijk helemaal onnodig, veel meer verzekering betalen, een stuk zwaarder en zuipt nog een stuk meer...maar gewoon omdat het oh zo leuk is. Voor mij is een auto meer dan gewoon een vervoersmiddel.

En ja hoor toevallig op internet een in de buurt tegengekomen met een nette km stand, nette prijs, goede kleur en opties erop en eraan. Gaan proefrijden, meteen verkocht na het horen en voelen van die roffel want wat klinkt dat lekker zeg!


Het rijden?

Niet te vergelijken met een 440. Dat voelt echt aan als een blikje ten opzichte van een 850. De 850 rijdt zalig, je merkt totaal niet dat je in een auto van al 13 jaartjes oud zit. Rijdt nog heerlijk strak en scherp, lekker lichte maar directe besturing, niet veel overhellen en ook tot op hoge snelheid zeer koersvast.
Elke keer dat de toerenteller boven de 3000 komt begint het feest, dan zwelt het geroffel aan en krijgt je die flinke stamp in je rug en dan is heerlijk gaan. Zelfs langs terrasjes rijden met wat meer touren zorgt voor verbaasde blikken, van dat geluid uit een volvo?
De 2.5i met 170pk zorgt ervoor dat je heerlijk lui kunt rijden maar ff terugschakelen en inhalen is zo gebeurt.



Het interieur:

Mijn interieur is helemaal zwart leder. Met opplakhout voor wat meer cachet, ziet er niet verkeerd uit. Alle opties werken goed. Er zit op en aan:
stoelverwarming, electrische ramen voor en spiegels, tractiecontrol(tracs), mistlampen, climate control(werkend!!), nette stereo en bekerhouders in de armsteun.
Stoelen zitten echt ontzettend lekker, tot nu toe iedereen die mee rijdt is zeer lovend over de stoelen. Ondersteunen perfect en lekker stevig en je stapt na een paar uur gewoon fris zonder krampen en pijntjes eruit.
Ook achterin zat plaats voor mensen van 1.90m.
Bagageruimte is een enorm hok, we konden er met 2 mensen naast elkaar inliggen dus dat zegt genoeg.


Kosten?
Tot nu toe niets en hopelijk blijft dat nog ff zo. Volledige onderhoudshistorie is aanwezig en afgestempeld dus dat wekt vertrouwen. Paar duizend km geleden is nog de distributieriem gedaan met waterpomp dus dat scheelt ook.
Benzineverbruik ligt sterk aan je rechtervoet, eerste tank ging er zeer rap doorheen omdat iedereen wilde meerijden en dan kun je natuurlijk niet 50 in de 5 rijden als je zegt dat ie 170pk heeft. 1ste tank kwam ik op 1:7 uit...


----------------------------------------------------------------
Update: 248.000km

Even een update, in de warme zomermaanden merkte ik al snel dat de climate control toch niet fatsoenlijk werkte dus die na laten kijken. Bleek dat de sensor kapot was, kost zelf maar 40euro, maar omdat t weer wat meer werk is en de airco verder helemaal bijgevuld moest worden kwam dat uit op een totaal van 230 euro.

Af en toe wat kraakjes in t dashboard maar dat is denk ik altijd bij een 850 wel, vooral bij temperatuurverschillen hoorbaar.

Niet helemaal tevreden over de remmen, als je 160/180 rijdt en dan moet remmen geven ze niet een heel vertrouwingwekkend gevoel, ook een 850 kwaaltje?! Over 2maandjes nieuwe blokken erop.
Verder trekt de auto wat naar naar 1 kant tijdens t remmen dus waarschijnlijk ook nog laten uitbalanceren?

Verder bevalt de auto nog helemaal :) doet t altijd, verwarming is in de koude dagen snel warm, stoelverwarming is heerlijk! vooral als je net uit de nachtdienst komt en t geluid van de auto verveelt gewoon niet. Auto heeft echt karakter!

Gemiddeld verbruik zit bij heel voorzichtig rijden op 1:9,5 en met een beetje doortrappen en rustig rijden op een 1:8,8... geen heel zuinig beestje maar je krijgt er wel voor plezier voor terug.

auto weg....

  • 260.000 km

De 850 is verkocht...Hij werd gewoon te duur. Laatste half jaar ontzettend veel reparaties eraan gekregen, vanalles ging stuk.

In 15.000km vervangen:

4 banden goodyear: 500 euro
4 remschijven/8 blokken: 250 euro
luchtmassameter: 335 euro
sensor motormanagent: 120 euro
thermostaat: 100 euro
stabilisatorstangen voor: 50 euro
airco bijvullen en sensor airco: 200 euro

en nog bleven er dingen kapotgaan oa:
aircopomp, combiteller, stoelverwarming, abs/tracs, schokbrekers achter. Auto rook ontzettend naar benzine bij starten en ook gewoon rijden. Verbruik zat gemidd op 1:7,5 met normaal rijgedrag, tijdig opschakelen en niet stevig optrekken incl veel autobaan gemid 130km/h...

conclusie:

Ik had waarschijnlijk een 850 waar wat meer dingen aan kapot gingen dan normaal t geval als ik het zo lees. Verbruik was gewoon enorm prijzig (rij 1500km per maand met een verbruik van 1:8 en benzine prijs van 1,55euro/L), verzekering voor mijn leeftijd erg duur (105 euro , 23 jaar) en wegenbelastig 52 euro per maand. Dan maakten me deze kosten nog niet zoveel uit want het was een heerlijke auto om te rijden elke keer weer, en een verslavend geluid wat ik nu elke nog mis.
Ik rij nu een ford focus met zeer weinig km`ers op de teller, veel minder maandelijkse kosten en een verbruik wat op de helft ligt maar nog mis k de volvo...de focus stuurt en rijdt 10x scherper...maar de volvo heeft gewoon iets als je in die heerlijke zetel zit en dat rechterpedaal boven de 3500touren bracht wat gewoon een stukje emotie is wat niet elke auto heeft.

1 ding weet ik zeker, en dat is dat er zeker weten nog een 850 t5/r of c70 zal komen.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens