Volvo 460 1.8i (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 460 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 179.000 km |
KM-stand laatst | 228.000 km |
Review bordeaux rode 460 1.8i
- 197.500 km
Eerste auto
Mijn eerste autootje was niet een al te groot succes te noemen, maar ja moet toch wat! Voor 350 EUR. zag ik een AX’je uit ’89 met maar 69.000 KM op de teller. Geinig bakkie met slechts vier versnellingen en een carburateur. Het ding reed als de brandweer en was lekker zuinig, hij (praat wat makkelijker) verbruikte slechts 1 litertje op zo’n 18 kilometer.. Ik gebruikte de auto voor de kleine ritjes dus was daar zeer van onder de indruk. Op een gegeven moment wilde hij niet meer zo vooruit komen.. na een compressietest bleek de derde cilinder het niet meer te doen.. Het starten ging daarbij gepaard met helse blauwe wolken. De straat was er blij mee. Daarna de auto maar snel weggedaan. Tot zover de pech ervaringen.
Waarom de 460
De Volvo 460 is altijd al een auto die mij geboeid heeft, mede doordat mijn vader hetzelfde type heeft gehad maar dan met CVT automaat. Het is een heerlijke reisauto met flink wat ruimte voor weinig geld, dit zijn dan ook de aankoopmotivaties om voor zo’n type auto te gaan. Ik gebruik de auto voornamelijk binnen Nederland, al staat er wel een grote reis gepland voor aanstaande zomer om dan naar Porto te rijden! Hij is lekker zuinig, gemiddeld 1 op 14 met een lichte voet. Allen, tank V-power! Lekker zuinig,krachtig en het reinigt ook nog eens je motor…
Aanschaf
Met behulp van kennis zag ik een 460 1.8i staan ergens bij Spijkenisse in de buurt. Een mooie bordeaux rode 460 met airco en Volvo-velgjes. Prijsje van 1750 werd 1500 EUR. dankzij mijn kennis die altijd wel iets van de prijs kan aflullen. Gepoetst en wel stond hij op mij te wachten. Wat een geweldig gevoel om dan de eerste kilometers te rijden in je pas aangeschafte wagen. Wat voor auto je ook rijd (mooi is anders), volgens mij weet iedereen zijn heugelijke eerste kilometertjes nog wel te herinneren. De auto is technische en cosmetisch in goede staat, alleen een klein deukje linksvoor. Mooie Volvo-velgjes maken het beeld compleet. Nu staat er 197.500 op de teller en ik ben van plan hier nog zeker 50.000 bij te rijden.
Pech
Klein beurtje gegeven bij 179.000 km en gelijk maar midden en einddemper laten vervangen. Sinds de aanschaf eigenlijk geen problemen gehad. Ik stond alleen een keer stil op de A13 met een klapband doordat een schroevendraaier mijn band had geperforeerd. Bizar omdat te zien maar ook om dat te voelen, een klapband bij 110km/u…
Onderhoud
179.000 Olie+filter, wisserbladen, uitlaat midden+eind, koelvloeistof, bougies, luchtfilter zelf vervangen.
189.000 Kleppen laten stellen, afgezet door stomme Volvo dealer, allen zoek een uni.-dealer!
196.000 4 Nieuwe 4 seizoensbanden 195/50/15, nieuwe draagarmen L+R, remblokken voor.
197.000 Olie+filter, luchtfilter
197.000 4 Nieuwe schokbrekers plus nieuwe voorveer linksvoor (bleek gebroken te zijn!)
Distributieriem hoeft pas bij 230.000 vervangen te worden, dus nog vele kilometers zorgeloos rijplezier…
Kortom normale slijtage dingen, onderhoudsprijzen vallen zeer mee.. Gezien de investeringen moet je dan ook hier even mee door rijden. Volvo 460, Volvo 4 life!
We gaan nog er nog steeds voor
- 208.000 km
UPDATE 06-11-2010
Nog steeds geen echte problemen gehad, er is helaas wel een keer ingebroken waar mijn gereedschapskist met inhoud is gestolen. Dat was natuurlijk wel heel erg balen.. Helemaal omdat ze de autodeur open hadden gelaten, waardoor de accu compleet is leeggetrokken gevolg: aanduwen niet meer mogelijk, uur moeten wachten op onze Hulpvrienden van de ANWB. Met de winterperiode in opkomst voer ik volgende week een kleine beurt uit waar ik gelijk ook de remmerij vervang.. 9mm schijf is niet zo :-)
Na 30.000 km sturen wordt het weer eens tijd om te knutselen. Zo heb ik een 'oude' 440 met slechts 160.000 op de teller van de sloop gered. Deze heeft een 1.6i motor in dit wordt dan ook mijn volgende project: 1.8i motor vervangen door een 1.6i.. Iemand ervaringen met het over zetten van een motor ;-)
Dan was je opeens al je koelvloeistof kwijt!
- 215.000 km
Still going strong. 215.000 km.
Een bekend duivel van de Nederlandsche Volvo is de roestduivel (achterschermen). Gelijk maar eens een keer behandeld:
(roest weghalen (hele gaten), schuren, roestomvormer eroverheen, blanke laklaag, plamuren, spuiten, spuiten).
Deze methode is goed voor een periode van twee jaar.
Heb tot nog toe weinig klagen gehad betreft reparaties. Afgelopen week sprong echter mijn radiatorslang. Ik kwam daar namelijk achter doordat de motorthemperatuur opeens heel snel ging stijgen en er blauwe rook onder de motorkap vandaan kwam. Deze blauwe rook bleek later koelvloeistof wat op de motor is gekomen en ging verdampen. Bij een sloper (velhoven zuid) slangetje gehaald en vandaag proefrit naar mijn stage gemaakt naar Eindhoven (40 KM) waarvan twintig minuten filegereden. No Problemo!
Met de zomervakantie wil ik ermee naar Corsica. Iemand nog tips voor eventuele makkelijk uitvoerbare reparaties?
Tot de volgende keer
Beng! toen botste er iemand op mijn geparkeerde au
- 217.000 km
Dingdong! "er is iemand tegen jouw auto opgereden en doorgereden" zei mijn buurvrouw tegen mij op donderdagavond.
Zag gelukkig weinig schade, spatbord rond losgeschoten, bumper ontzet. Gelukkig was ze met haar man in de auto en had ze het kenteken genoteerd. Politie werd er bijgehaald en proces verbaal opgemaakt. Er werd me verteld dat de eigenaar van de auto 6 uur de tijd had om zich alsnog te kunnen melden!
En uiteraard daar kwam hij hoor.. Hij, Petje op, donker paarse Ford escort uit '94 met een hele gat in zn bumper. Waarom kloppen die verdraaide vooroordelen toch (bijna) altijd
;-)
Politie heeft proces verbaal vernietigd en alleen een aantekening gemaakt. Schadeformulieren konden (gelukkig) worden ingevuld. Anders kon ik zelf verhaal halen bij het waarborgfonds.
Ik ben vervolgens deze week naar mijn garagebedrijf toegegaan. Taxatie schade: 560 EUR.
Nou uiteindelijk toch blij geweest dat 'petje' op mijn auto is gebotst.. kan nu de spatbordrand nog netjes bijwerken en de bumper netjes spuiten ontdeuken enz. en dan nog geld overhouden.. Gelijk geld over voor een grote beurt.. Wil er toch nog mee naar Corsica :-)
Corsica heen en terug zonder een kik te geven!
- 228.000 km
Voor de vakantie nog even de remblokken, olie en filter en luchtfilter vervangen, bandjes op 2,5 bar gezet.(Vredestein quatrac 3) Genoeg voorbeiding voor mijn trip naar Corsica!
Route heen:
DIJON, LYON, Route Napoleon naar NICE.
NICE> BASTIA (veerdienst)
Route terug:
I'lle-ROUSSE> NICE (veerdienst)
NICE, CAHORS, PARIJS
Corsica waar je eigenlijk niet harder rijden kan dan 50 km/u (zonder piepende bandjes) aangezien 90% van de wegen bestaat uit bochten, doordraaiers, haarsspeldbochten etc. Maak het autorijden leuk, en zo kan je genieten van de natuur en autorijden ;)
Corsica is echt een mooi eiland, nog nooit zulke ruige natuur gezien.
Ondanks de snelle bochten, bergen (soms echt in 1 omhoog) peage rijden in frankrijk met constant 140/150 totaal 5.000 km gereden zonder problemen!
Binnenkort moet ik de distributieriem en multiriem en waterpomp vervangen (230.000) weet iemand een leuk adresje of persoon met wie ik dit klusje kan doen? BVD!
Wil er nog een paar jaar mee rijden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.