Volvo 340 DL Diesel (1985)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 340 DL Diesel |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 217.000 km |
KM-stand laatst | 230.000 km |
Volvo 340 DL Diesel sedan
- 230.000 km
In verband met veel kilometers rijden en helemaal Volvo 300 gek te zijn is er niets mooiers dan een 340 diesel te rijden.
Ze zijn inmiddels behoorlijk zeldzaam, en na heel lang zoeken liep mij een origineel Nederlandse 340 diesel tegen het lijf, van de eerste serie (1985) en in sedan uitvoering nog wel.
Is dan ook nog één van de twee origineel Nederlandse diesels van NL
Het eerste modeljaar voor de diesel, in 1986 kreeg de 300 serie een facelift, dus zeker de 340 diesel van de oude facelift is maar één jaar gemaakt, wat hem ook wel erg bijzonder maakt.
Zo'n diesel is in het begin wel erg wennen, de motor is erg aanwezig, bij 120km/h heeft de radio niet veel nut meer.
Maar tot 100 is dat best te doen.
Is vooral een auto waarbij je een rustige rijstijl moet aanhouden, hij is erg traag met oprekken, maar wat wil je met maar 54pk (volgens de folder).
Toch zie je dat wel terug in je verbruik, wat gecombineerd op zo'n 1 op 20 uitkomt.
Zeker als je er al een tijdje in rijdt went het heel erg en kom je prima mee met het verkeer.
De motor heeft wel veel onderhoud nodig, elke 5000km de olie verversen, door veel roetafzetting raakt de olie erg snel vervuild, dat heb ik wel gemerkt.
Verder heeft de D16 motor ook wat kwaaltjes, zo raken bij al deze motoren op den duur de koppakking lek linksachter op het blok, daar gaat deze dan veel olie lekken.
De dieselpomp is ook erg gevoelig op lekkage, zeker als dat nooit uit elkaar is geweest ben je altijd aan de beurt.
Zo ook met mijn diesel bij aanschaf, de krukaskeering, de koppakking en de keeringen van de dieselpomp moesten vervangen.
Dit begint al te lekken vanaf zo'n 120.000km, heb namelijk nog een 340 diesel waarbij dit al het geval is met deze kilometerstand.
De thermostatisch geregelde choke gaat ook vaak kapot, waardoor je eigenlijk altijd 2x moet voorgloeien voor hij lekker wilt starten als deze koud is. Onderdelen zijn erg slecht te verkrijgen, omdat er feitelijk niets meer van rondrijdt.
Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee, momenteel staat de mijne geschorst wachtend op restauratie, wil deze dan ombouwen naar een GL uitvoering zoals je hem destijds af fabriek kon krijgen, heb daar inmiddels van alles voor verzameld tot een compleet donkergroen pluche interieur aan toe.
Rij nu altijd nog een 340 diesel, alleen al vanwege het verbruik zou ik nooit meer wat anders willen, de stoelen zitten fantastisch. Heeft een lekkere korte draaicirkel, en rijdt erg zuinig. Kwa wegenbelasting valt het ook erg mee, wat diesel tarieven betreft is dit een redelijk lichte auto (1130kg)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.