Volvo 240 DL 2.3 (1991) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 240 DL 2.3 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 289.500 km |
KM-stand laatst | 325.000 km |
1e 3 jaar
- 319.800 km
Jaar 1
Ik wilde een na het hebben van een verstandige Skoda Fabia is bijzonders hebben als auto. De eisen waren hiervoor, minimaal 25 jaar en ouder, 5 bak, minimaal 2 liter inhoud, achterwielaandrijving, betrouwbaar en eenvoudig aan te werken. Sedan of station, geen voorkeur.
Thuis reden we een Volvo V70, dus een 240 kwam al snel aan het licht. Het onverwoestbare imago van de 240 sprak mij erg aan. Na een zoektocht van 3 maanden een nette witte volledig standaard 240 gevonden met nagenoeg geen roest, met maar 289.000 op de teller. Deze moest het worden!
Het 1e jaar enkel standaard onderhoud gedaan en de distributieriem vervangen ter zekerheid. Verder geen gebreken. Super comfortabel, en veel aanspraak van medestudenten, leraren en omstanders, dat een jong iemand z'n joekel van een auto rijdt. Het verbruik blijft stabiel hangen op 1-11, rustig of sportief rijden doet weinig voor het verbruik.
In het 2e jaar wilde ik de auto flink aanpakken, wat goed gelukt is. Korte samenvatting:
- Nieuw Bilstein schokbrekers
- Nieuwe veren met 4 cm verlaging
- Roest onder motorkap aangepakt
- Kachelmotor vervangen
- Ruitenwissermechanisme vervangen
- Grote beurt
- Stabilisatorrubbers + versterving stangen voor minder bodyroll
- Toerenteller + voltmeter toegevoegd op het dashboard
- Stoelverwarming erin gezet (matjes zaten er al, enkel de knoppen aansluiten)
- Nieuwe zomerbanden met originele Volvo velgen
- Nieuwe witte lampen rondom
- Simons Sportuitlaat (oude achterdemper was rot)
De auto is veranderd van een boot op wielen naar een heerlijk sturende auto. Bodyroll is bijna weg, rijden een stuk stugger. Het enige nadeel is dat nu rustig over drempel gereden moet worden, bij de oude veren bestonden drempels niet...
Voor de rest niets aan gehad. Wat ik ook verwacht gezien het vele preventieve onderhoud zoals de kachelmotor, die vaak stuk gaan.
Het verbruik blijft stabiel 1-11 en op vakanties zelfs 1-12. In Duitsland doet de auto eenvoudig 150 kmh voor lange tijd zonder een krimp te geven.
De Volvo 240 is een heerlijke auto, groot maar niet zwaar met 1275 kg. Genoeg ruimte achterin voor 2 personen en bagage. Sturen gaat niet zwaar en met veel gevoel, je voelt alles in de auto. Schakelen gaat beetje vaag, wat een bekend iets is van de M47 versnellingsbak.
Het leuke aan de auto is de leuke gezichten en ervaringen die je van mensen te horen krijgt, iedereen kent wel iemand die een 240 gehad heeft. bij leeftijdsgenoten krijg ik rare blikken, om z'n oude auto te kopen, laat staan KM stand, maar als ze eenmaal de auto zien, en een keer meerijden, zijn ze om, dit is wel heel iets anders dan een standaard VW Polo met 1.0/1.2. Dit is gewoon een machtige 2.3L met een motorkap waar je U tegen zegt! Het fijne aan het blok is dat de auto ontzettend lui kan rijden, met 30 in 3, 60 in 5 en door het koppel goed vooruit trekt. Last van tegenwind heb je hierdoor nauwelijks, ondanks het een grote windvanger is!
Daarbij dat de community erg groot is in Nederland, met meerdere auto meetings per jaar.
Onderdelen zijn goed verkrijgbaar o.a. bij Rendcarparts die daarbij veel kennis hebben, en gelukkig staat Youtube vol met onderhoudsvideo's.
Zijn er ook nadelen? Zeker, de motor maakt flink geluid bij 130, bij 100 en lager is de auto erg stil. Verbruik is met 1-11 niet zuinig, in vergelijking met moderne auto's. Het is een 2.3L 4 cilinder, welk gebouwd is op betrouwbaarheid i.p.v. zuinigheid. Daarbij, snel wordt de auto nooit met 116pk. Het is adequaat en op de snelweg meer dan voldoende in Nederland met alle kleine gebaktjes die rondrijden, maar snel nooit.
Samenvattend een heerlijke auto. Die heerlijk rustig als sportief te rijden is, de Volvo geeft nooit een krimp. De auto trekt altijd blije gezichten, en jezelf laat lachen elke keer wanneer je grote startmotor aanslaat en de auto even laat schudden. Daarna komt de motor tot leven die 3 tellen woest wakker worden, waarna de rust aan boord terugkomt en de auto rustig 750 toeren draait.
Kleine upgrades
- 320.082 km
Tijd voor een update,
Ik had 1 upgrades op de planning. Het vervangen van het stuur door een sportstuur met seudé voor meer stuur gevoel en looks.
Een andere upgrade is het vervangen van de ventilator door een elektrische ventilator. Hierdoor hoop ik dat de ventilator stiller bij stationair is. Met raam open hoor je op lage snelheden de ventilator erg goed.
Recent de kleine beurt weer zelf uitgevoerd, het blijft heerlijk om zelf de auto te onderhouden.
Einde
- 325.000 km
Eind deze maand helaas een ongeluk gekregen met de Volvo. Hierbij heb ik een trolley bus paal gekopt met de rechter voorzijde, gelukkig niemand iets aan overgehouden, de Volvo heeft zijn werk perfect verricht als veilige auto. Helaas is de auto niet meer te repareren. Ik heb de auto zover gestript voor de volgende 240 (welk een bordeaux rode station geworden is) hierdoor zijn de upgrades niet verloren gegaan.
Ik zal in de toekomst mogelijk een review schrijven voor de andere Volvo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.