Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volvo
  • 240

Volvo 240 DL 2.3 (1991) #2

autoreview

4
Volvo 240 DL 2.3 (1991) #2
Bart 240 944
  • Bart 240 94412
  • Gebruikersreview
13 maart 2021 om 15:12
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering240 DL 2.3
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf289.500 km
KM-stand laatst325.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e 3 jaar

  • 319.800 km
  • 13 maart 2021

Jaar 1
Ik wilde een na het hebben van een verstandige Skoda Fabia is bijzonders hebben als auto. De eisen waren hiervoor, minimaal 25 jaar en ouder, 5 bak, minimaal 2 liter inhoud, achterwielaandrijving, betrouwbaar en eenvoudig aan te werken. Sedan of station, geen voorkeur.
Thuis reden we een Volvo V70, dus een 240 kwam al snel aan het licht. Het onverwoestbare imago van de 240 sprak mij erg aan. Na een zoektocht van 3 maanden een nette witte volledig standaard 240 gevonden met nagenoeg geen roest, met maar 289.000 op de teller. Deze moest het worden!

Het 1e jaar enkel standaard onderhoud gedaan en de distributieriem vervangen ter zekerheid. Verder geen gebreken. Super comfortabel, en veel aanspraak van medestudenten, leraren en omstanders, dat een jong iemand z'n joekel van een auto rijdt. Het verbruik blijft stabiel hangen op 1-11, rustig of sportief rijden doet weinig voor het verbruik.

In het 2e jaar wilde ik de auto flink aanpakken, wat goed gelukt is. Korte samenvatting:
- Nieuw Bilstein schokbrekers
- Nieuwe veren met 4 cm verlaging
- Roest onder motorkap aangepakt
- Kachelmotor vervangen
- Ruitenwissermechanisme vervangen
- Grote beurt
- Stabilisatorrubbers + versterving stangen voor minder bodyroll
- Toerenteller + voltmeter toegevoegd op het dashboard
- Stoelverwarming erin gezet (matjes zaten er al, enkel de knoppen aansluiten)
- Nieuwe zomerbanden met originele Volvo velgen
- Nieuwe witte lampen rondom
- Simons Sportuitlaat (oude achterdemper was rot)

De auto is veranderd van een boot op wielen naar een heerlijk sturende auto. Bodyroll is bijna weg, rijden een stuk stugger. Het enige nadeel is dat nu rustig over drempel gereden moet worden, bij de oude veren bestonden drempels niet...

Voor de rest niets aan gehad. Wat ik ook verwacht gezien het vele preventieve onderhoud zoals de kachelmotor, die vaak stuk gaan.

Het verbruik blijft stabiel 1-11 en op vakanties zelfs 1-12. In Duitsland doet de auto eenvoudig 150 kmh voor lange tijd zonder een krimp te geven.

De Volvo 240 is een heerlijke auto, groot maar niet zwaar met 1275 kg. Genoeg ruimte achterin voor 2 personen en bagage. Sturen gaat niet zwaar en met veel gevoel, je voelt alles in de auto. Schakelen gaat beetje vaag, wat een bekend iets is van de M47 versnellingsbak.

Het leuke aan de auto is de leuke gezichten en ervaringen die je van mensen te horen krijgt, iedereen kent wel iemand die een 240 gehad heeft. bij leeftijdsgenoten krijg ik rare blikken, om z'n oude auto te kopen, laat staan KM stand, maar als ze eenmaal de auto zien, en een keer meerijden, zijn ze om, dit is wel heel iets anders dan een standaard VW Polo met 1.0/1.2. Dit is gewoon een machtige 2.3L met een motorkap waar je U tegen zegt! Het fijne aan het blok is dat de auto ontzettend lui kan rijden, met 30 in 3, 60 in 5 en door het koppel goed vooruit trekt. Last van tegenwind heb je hierdoor nauwelijks, ondanks het een grote windvanger is!

Daarbij dat de community erg groot is in Nederland, met meerdere auto meetings per jaar.
Onderdelen zijn goed verkrijgbaar o.a. bij Rendcarparts die daarbij veel kennis hebben, en gelukkig staat Youtube vol met onderhoudsvideo's.

Zijn er ook nadelen? Zeker, de motor maakt flink geluid bij 130, bij 100 en lager is de auto erg stil. Verbruik is met 1-11 niet zuinig, in vergelijking met moderne auto's. Het is een 2.3L 4 cilinder, welk gebouwd is op betrouwbaarheid i.p.v. zuinigheid. Daarbij, snel wordt de auto nooit met 116pk. Het is adequaat en op de snelweg meer dan voldoende in Nederland met alle kleine gebaktjes die rondrijden, maar snel nooit.

Samenvattend een heerlijke auto. Die heerlijk rustig als sportief te rijden is, de Volvo geeft nooit een krimp. De auto trekt altijd blije gezichten, en jezelf laat lachen elke keer wanneer je grote startmotor aanslaat en de auto even laat schudden. Daarna komt de motor tot leven die 3 tellen woest wakker worden, waarna de rust aan boord terugkomt en de auto rustig 750 toeren draait.

Kleine upgrades

  • 320.082 km
  • 28 maart 2021

Tijd voor een update,
Ik had 1 upgrades op de planning. Het vervangen van het stuur door een sportstuur met seudé voor meer stuur gevoel en looks.
Een andere upgrade is het vervangen van de ventilator door een elektrische ventilator. Hierdoor hoop ik dat de ventilator stiller bij stationair is. Met raam open hoor je op lage snelheden de ventilator erg goed.

Recent de kleine beurt weer zelf uitgevoerd, het blijft heerlijk om zelf de auto te onderhouden.

Einde

  • 325.000 km
  • 13 mei 2021

Eind deze maand helaas een ongeluk gekregen met de Volvo. Hierbij heb ik een trolley bus paal gekopt met de rechter voorzijde, gelukkig niemand iets aan overgehouden, de Volvo heeft zijn werk perfect verricht als veilige auto. Helaas is de auto niet meer te repareren. Ik heb de auto zover gestript voor de volgende 240 (welk een bordeaux rode station geworden is) hierdoor zijn de upgrades niet verloren gegaan.

Ik zal in de toekomst mogelijk een review schrijven voor de andere Volvo.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volvo 240? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volvo 240
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo 240 specificaties
  • Volvo 240 occasions
  • Volvo 240 video's
Advies en informatie
  • Volvo 240 tests
  • Volvo 240 gebruikersreviews
  • Volvo 240 index
PREMIUM
Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

Voor de verandering pakken we eens twee grote auto’s met een hoge kilometerstand. Althans,...

Lees meer
 

Volvo 240 reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo 240 DL 2.3 (1991) #2

    Volvo 240 DL 2.3 (1991) #2

    4
    • 13 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo 240 DL 2.3 (1991)

    Volvo 240 DL 2.3 (1991)

    4
    • 9 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo 240 DL 2.3 (1991)

    Volvo 240 DL 2.3 (1991)

    7
    • 29 februari 2016
  • Gebruikersreview
    Volvo 240 GL 2.3 (1990)

    Volvo 240 GL 2.3 (1990)

    10
    • 8 mei 2012
  • Gebruikersreview
    Volvo 240 GL Diesel (1986)

    Volvo 240 GL Diesel (1986)

    2
    • 5 januari 2012
  • Gebruikersreview
    Volvo 240 DL (1986)

    Volvo 240 DL (1986)

    8
    • 15 april 2011
  • Gebruikersreview
    Volvo 240 DL 2.0 (1987)

    Volvo 240 DL 2.0 (1987)

    6
    • 22 oktober 2009
meer reviews
Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

25

Volvo-piloten mogen altijd graag beweren dat hun auto bij hoge kilometerstanden ‘net ingereden...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Volvo 240 Grand Luxe 2.3 Estate (1988)

    Volvo 240 Grand Luxe 2.3 Estate (1988)

    2
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo 240 GL 2.3 (1983)

    Volvo 240 GL 2.3 (1983)

    6
    • 12 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo 240 Polar 2.0 Estate (1991)

    Volvo 240 Polar 2.0 Estate (1991)

    1
    • 27 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo 240 Polar 2.3 Estate (1993)

    Volvo 240 Polar 2.3 Estate (1993)

    14
    • 10 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo 240 Polar 2.3 Estate (1992)

    Volvo 240 Polar 2.3 Estate (1992)

    13
    • 31 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo 240 DL 2.3 (1991)

    Volvo 240 DL 2.3 (1991)

    4
    • 9 februari 2021
  • Volvo 240 Turbo Estate - Op de Rollenbank

    Volvo 240 Turbo Estate - Op de Rollenbank

    25
    • 4 april 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    121
    • 17 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022
  • Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    25
    • 5 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    1
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo ziet verkopen sterk afnemen

    Volvo ziet verkopen sterk afnemen

    67
    • 4 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden