Volvo 142s (1971)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 142s |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1971 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 174.874 km |
KM-stand laatst | 207.000 km |
ERVARINGEN
- 207.000 km
-Update 17-11-12-
De Volvo staat weer fijn in de stalling, en ik kan terugkijken op een jaar weinig rijden en veel opknappen. Als je eenmaal begint.. Ik ben akelig perfectionistisch, daarom ook veel preventief vervangen. Luister (lees) en huiver.
Levato verdamper stuk, nieuwe OMVL 90e. Benzinepomp. Alle waterslangen die er te vinden zijn, en een 72 graden thermostaat ivm lpg. Blikken kleppendeksel vervangen voor een mooie aluminium exemplaar. Claxons vervangen, een van de twee werkte niet. Ruitensproeierreservoir tankje lek, nieuwe. Bougiekabels, en elektronische ontsteking (123, tip!). Remklauwen voor vernieuwd, een bleef hangen. Bestuurdersstoel voorzien van nieuwe vulling, binnenwerk hersteld (lendensteun) en twee stukken skai vervangen, zaten scheuren in. Alle wielmoeren. Koplamp afstelmoeren. V-snaar. Trekhaak gemonteerd. Wegens deinen op de snelweg; verlagingsveren -4cm met Bilstein B6 schokdempers, waanzinnige verbetering en nog steeds comfortabel!
Roest; schokbrekerplaathouders achter (zie foto), hoekje wielbak ra. Gaatjes voorscherm links onderzijde, en achter het voorscherm een gaatje. Front hersteld, helaas van het eerste type niet nieuw meer te vinden. Front en voorschermen zijn hiervoor gedemonteerd, randjes en kantjes mooi meegenomen. Dakgootjes ontroest. Holle ruimtes behandeld met Fluid Film NAS, fijn spul. Laswerk uiterst secuur verzorgd door Henk Scholten schadeherstel Arnhem.
Nauwelijks gereden dus, helaas. Verbruik 1:8-9. Topsnelheid op GPS 153 op LPG. In het voorjaar haal ik hem weer tevoorschijn en moet hij getaxeerd worden. Een Weber outlaw carburateur staat in de planning! Vlak voordat hij de stalling in is gegaan heeft een maat van mij er een mooi filmpje van gemaakt, die heb ik hier toegevoegd. Erg leuk om dit van je eigen auto te hebben!
-update 31-03-10-
Vandaag de auto uit de winterstalling gehaald, startte meteen! Laatste 2 jaar erg weinig mee gereden, heb er een auto bij voor dagelijks gebruik. Vorig jaar de hoofdremcylinder vervangen. Deze zomer worden de schokbrekerplaten achter vervangen ivm roest. Binnenkort wegbrengen voor de apk na 2 jaar, ben benieuwd!
Mijn eerste auto moest een Volvo worden. Ik ben opgegroeid met dit merk en werk bij een Volvo schadeherstelbedrijf. Nog voordat ik 18 was, struinde ik het internet af naar een betaalbare Volvo. Een auto had ik overigens niet nodig, woon/werk was een kleine afstand, maar het leek me fantastisch om m’n ’eigen’ auto te hebben. Na een slechte 360 GLT bekeken te hebben, zag ik op Marktplaats een Roomwitte 142s met blauw interieur uit 1971 staan. Op de foto’s zag hij er smoezelig uit, en de kleur vond ik in de eerste instantie niks. Toch gaan kijken, en alles zag er goed uit. Veel documentatie, weinig kilometers op de klok en geen beschadegingen aan binnen of buitenkant. Alleen was alles vies en verweerd, plus wat roest voorop de motorkap (door steenslag), onder de voorruit en onder de rechterdeur. Proefrit op de passagiersstoel (pa reed!), nachtje geslapen en de gok genomen.
Waarom dit als eerste auto? Mijn pa heeft er 2 gehad, en ik vind ze fantastisch. Stoer, stevig, ruim, no nonsense. En ik vind hem mooi, al is de Amazone natuurlijk mooier.
Een week na de aankoop werd ik 18, 2 weken daarna had ik m’n rijbewijs en kon het avontuur beginnen..
Inmiddels rij ik er 14 maanden mee rond. Bijna 30.000 kilometers verder ben ik er nog net zo blij mee als in het begin. 30.000 Kilometers aan plezierritjes trouwens, ik heb hem verder nergens voor nodig.
Uiteraard is het qua rijden niet te vergelijken met een nieuwere auto, maar daar heb ik geen problemen mee. Zolang je rustig door bochten gaat (bochten vind ie niks), en niet harder dan 100 rijdt, zit je heerlijk op een riante fauteuil, super comfortabel en genietend van de typerende B20 brom.
Ik heb wel besloten om er een auto bij te kopen, omdat ik de Volvo graag wil sparen. Daarbij is het nu eenmaal niet de ideale boodschappenwagen door de gigantische deuren. Ontwaseming van de ramen laat te wensen over en de koude start op gas verloopt wel erg moeizaam. Dit zijn dingen die op den duur gaan vervelen. Ook ben ik als de dood dat er een kras opkomt, of dat er iemand een spiegel aftrapt. Voortaan mag die mooi ergens binnen staan.
Over de auto:
Deze 142s is in 1998 geimporteerd vanuit Zweden door een garagehouder uit Ulvenhout. Met de kilometerstand van 50.000 was hij helemaal als nieuw! Behalve technisch dan, het hele blok moest gereviseerd. Na die klus, een tectileerbehandeling en inbouw van een LPG installatie (60 liter bruto) is hij verkocht aan een bedrijf die hem als bedrijfsauto inzette. Bij dezelfde garage is hij in onderhoud geweest en daar is niet op bezuinigd. Nadat de man, die de Volvo als bedrijfsauto gebruikte, overleed, is hij te koop gezet en heb ik hem gekocht.
Ik ben dus de derde echte eigenaar, en dat er altijd zuinig mee om gesprongen is, is goed te zien. Het interieur is smetteloos, exterieur strak, alles klopt.
Het betreft een sport uitvoering, met de B20b motor. Die heeft dubbele carburateurs, grotere kleppen en een andere nokkenas vergeleken met een B20a. Hierdoor levert hij 100 pk, waarmee je goed mee kunt komen met het verkeer. Het gemiddelde verbruik van 1 op 6 neem ik voor lief.
In November 2006 is hij helemaal overgespoten, op het dak en de kofferklep na. De roestplekjes waren mij een doorn in het oog, en er zat wat kleurverschil in de rechterzijde. Om kleurverschil tot een minimum te beperken is hij rondom overgespoten. Dat het dak en de kofferklep niet zijn gespoten valt helemaal niet op.
De voorruit + klemmetjes verwijderen is een lastig karwei!
Verder heb ik er mooie 14 inch brede Volvo wielen op gevonden, welke zijn gestraald en gepoedercoat (bronskleurig). Verder originele verlichting en koffer- en motorruimte gemaakt, en een Volvo-reservetankje in het reservewiel gemonteerd. Edit: inmiddels zijn de wielen vervangen voor originele Kronprinz velgen, 15 inch. Mijns inziens het mooiste voor deze auto. Gestraald en gespoten in kleurnummer 426 van Volvo.
PROBLEMEN
- 207.000 km
Update 17-11-2012
De eerste keer pech direct na ontwaken uit winterslaap. Na 200 meter rijden vloog de zweefzekering van de verdamper er steeds uit, deze Lovato heeft na twaalf jaar de geest gegeven. Benzinepomp was al stuk, afslepen naar de gasboer dus ('T Pand in Velp, aanrader) Verder heel betrouwbaar en degelijk, maar het is wel oppassen dat de tijd de auto niet inhaalt, bijhouden is aan te raden. Als je aan de carrosserie begint valt het altijd tegen, kosten en tijd lopen hierbij snel op. Geen beunhazerij natuurlijk, duurzame zorgvuldige herstelwerkzaamheden.
2007
.Bijna niets! Met 36 jaar oude techniek kan een hoop misgaan maar alles is goed zelf te doen. De koolborsteltjes van de dynamo waren versleten, en een remslangetje uitgedroogd. Verder niets, alleen heeft de radiateur zijn beste tijd gehad.
Aan onderdelen is ook goed te komen, via de V44 club of van oldtimer-Volvo garages. Ook zijn er regelmatig beurzen waar van alles gevonden kan worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.