Volkswagen Touran 1.9 TDI 105pk Business (2006)

autoreview

Volkswagen Touran 1.9 TDI 105pk Business (2006)

Signalement

UitvoeringTouran 1.9 TDI 105pk Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf22.500 km
KM-stand laatst165.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 105.000 km

Sinds 1 juli ben ik in het rijke bezit van deze Touran. Al jaren (sinds 2003) kijk ik naar deze auto en gezien de inmiddels uitgebreide gezinssamenstelling, is het precies het juiste moment voor deze ultieme gezinsauto.
Aangezien de voorloopauto van de zaak (Audi A3) aan vervanging toe was, mocht ik zelf een auto uitzoeken. Mede door de 2 kinderen en grote hond, ging mijn voorkeur uit naar een Touran. Ik had een offerte liggen voor een nieuwe Touran Highline Business 1.9 TDI, toen een collega wegging en een Touran Business 1.9 TDI uit 2006 achter liet. Natuurlijk was het geen probleem om deze te gaan rijden. Echter wist ik niet hoe vies ik hem zou krijgen. Gelukkig heeft Vlamings in Roosendaal de auto weer zo goed als nieuw gekregen.
Je kan zeggen dat je na 7.500 km nog geen goede review kan schrijven, maar hierna zul je lezen wat we er allemaal al mee hebben gedaan:
1) UITVOERING
De Business uitvoering uit 2006 is een perfecte samenstelling tegen een redelijke prijs. Voor Eur.32.000 krijg je sportstoelen en speciale bekleding, klaptafels, lendesteunen aan beide stoelen, alle opbergvakken, navigatie RNS300, climatic, meegespoten stootstrips en dakragers, roldoek over bagageruim en lichtmetalen velgen. Als opties zitten hier nog de extra stoelen in en parkeersensoren achter.
2) MOTOR
De 1.9 TDI 105 PK is een prima motor voor de Nederlandse snelwegen. In combinatie met de 6-bak loopt hij ook bij 130 km/u rustig. Trekkracht heeft hij bij die snelheid ook voldoende. Wel merk je dat in de Zwitserse bergen met volle bepakking en 4 personen in de auto, de motor net iets te kort komt. Ook toen we tijdens de vakantie met 7 personen de de Italiaanse bergen reden, kwam de motor duidelijk te kort. Maar goed, zo vaak doe je dat ook weer niet, dus ik beoordeel de motor als voldoende. Ik kom tot nu niet lager dan 1 op 16, wat me wel iets gegen valt. Gelukkig kom je met de 60 liter tank toch 800 tot 900 km zonder te tanken.
3) AFWERKING
De Touran ziet er voor een auto in dit segment (MPV) goed uit van binnen. Wel heeft hij meer hard plastic dan bijvoorbeeld een Passat. Met name in de kofferbak is het harde plastics erg krasgevoelig. De 39 opbergvakken bieden voldoende opruimmogelijkheden. Dus alles zit er nu in en ik hou voor het eerst ruimte over. De bekleding is wel erg vlek gevoelig, maar kan met speciale schuimcleaner wel goed schoon worden gemaakt.
4) NAVIGATIE
de RNS300 bevalt erg goed. De bediening is wel even wennen maar zodra je er een paar keer mee hebt gewerkt gaat het prima. Het duurt soms wel wat lang voordat hij opgestart is of een adreslijst samenstelt. De begeleiding met TMC werkt goed. Er zit nu alleen een CD-Rom van de Benelux met hoofdwegen van Europa bij wat dus tijdens de vakantie een probleem was. Met de TMC informatie wilde de NAVI wel een andere route bereken, maar had dus alleen de snelwegen. Dit betekende dat we toch file moesten rijden.
5) MOGELIJKHEDEN
De Touran is natuurlijk de ultieme gezinsauto. Zeker met de 7 stoelen kan je niet voor verrassingen komen te staan. De eerste weken hebben we er met z’n vieren in gereden. De kinderen vinden de tafeltjes geweldig en de hoge zit zorgt er voor dat ook onze kleinste van 2 jaar goed naar buiten kan kijken. Zelf zitten we ook perfect met name omdat we alle twee vrij groot zijn (1.92 en 1.80).
Tijdens de vakantie hebben de 6de en 7de stoel opgeklapt zodat onze vrienden met hun dochter ook meekonden. De 2 meiden van 5 helemaal achterin, onze zoon van 2 in het midden (met de stoel iets naar voren) en de dames op de buitenste stoelen. Ook was er nog voldoende bagageruimte voor de buggie. Onder de 6de en 7de stoel vonden we ook nog opbergruimte voor de boodschappen. De Passat van mijn vriend heeft 2 weken in de garage gestaan.
Ook toen we met z’n tweeën de berg in gingen, heeft de Touran niet teleurgesteld. Op een gegeven moment kwam we in een doodlopend grind weggetje met een de ene kant het ravijn en de andere kant een muur. Dat was even zweten om weer achteruit bergje op naar de verhardeweg te komen. Maar ook hier trok de Touran ons doorheen.
Onlangs hebben we een kinderfeestje gehad en ging onze dochter met haar 5 vriendinnen moeiteloos mee in de Touran. Zeker als dan ook K3 nog opgezet wordt, was het een echt feest.

Update 14-09-07
Er zijn nog wat accesoires ingebouwd: Gateway Dimension 300 (USB en Ipod aansluiting), Parrot 3200LS (bluetooth GSM aansluiting) en de achterramen zijn getint. Bevalt allemaal erg goed. Zeker de USB aanluiting aangezien je bij de RNS300 maar 1 CD(rom) kan draaien. Dus of je hebt je Navigatie CD er in zitten of je audio CD. Je kan wel de CDRom verwijderen als de route is geladen en dan de audio CD er in doen, maar dat is wat omslachtig.
Ook de Parrot bevalt goed. Ik zal binnenkort ook foto’s plaatsen van het interieur.

Update 19-09-2008
Eindelijk de foto van de Parrot geplaatst.
Inmiddels ook ABT tuning laten uitvoeren: van 105 PK naar 130 PK. Rijdt echt geweldig (nu dus ook 5 sterren voor Prestaties). Met name als je het nodig hebt; bij 3000 toeren merk je goed het verschil. Ook inhalen in z\'n 6 is geen probleem.

Update 22-11-2008
Intussen staat er alweer 105.000 km op de teller. Nogsteeds hebben we veel plezier van de Touran. De 130pk hebben er ook voor gezorgd dat ik met \"het nieuwe rijden\" 10% brandstof bespraar. Nu dat de winterbanden er weer onder zitten zal dat voordeel wel weg zijn.

PROBLEMEN

  • 105.000 km

Echte problemen hebben we nog niet gehad. Wel trilt het stuur bij 120-130 km/u. Daarbij trilt ook de middelste stoel achter, de bijrijdersstoel en de middenarmsteun. Aangezien hij van de week naar de garage moet voor de eerste servicebeurt, laat ik dit meteen nakijken.

update 14-09-07:
de trillingen zijn wel uit het stuur, maar de middelste stoel achter trilt nogsteeds. Blijkbaar een Touran euvel.

update 23-11-07:
de TDI 105 Pk lijkt wel wat olie te verbruiken; 1 liter op 8.000 km. Dit schijnt heel normaal te zijn, maar met de 90PK in ’98 had ik daar geen last van.
Het trillen blijft ook nu de winterbanden zijn gemonteerd. Wat wel op viel was dat de Vredestein Snowtrac banden minder geluid maken dan mijn zomderbanden van Continental. Toch eens navragen of dit normaal is.
Ik heb inmiddels een nieuw navigatiesysteem (weer de RNS300 maar nu met zilverkleurige toetsen) omdat de oude een storing gaf bij de functie FILELIJST. Zo af en toe valt deze lijst weg en geeft het systeem aan dat ik de Navigatie CD moet plaatsen. Heeft iemand door ook last van (gehad)?
Verder rijdt hij heerlijk en is het voor wat betreft gebuiksgemak en-mogelijkheden de beste auto die ik tot nu heb gehad.

update 06-02-08
het probleem met de navigatie blijft. De dealer zegt dat hij de nieuwe navigatie niet eens ziet als hij de computer aansluit. Volgende week mag de Touran een weekje op vakantie naar Leusden (de importeur PON). Ik hooop dat ze er daar wel uit komen. Ook al een paar keer gevraagd af ze coming home en leaving home kunnen activeren. Lukt ook niet.
Verder geen problemen. Olieverbruik valt nu ook mee.

update 19-09-2008
zoals hieronder vermeld staat is coming home en leaving home geactiveerd. Het is dus mogelijk voor alle business uitvoering die een PLUS boardcomputer hebben (en wellicht ook andere uitvoeringen).
Het probleem met de navigatie lijkt opgelost. Een herinstallatie en een nieuwe update van de sofware moeten het probleem nu verholpen hebben. Maar nu heb ik een slechte radio-ontvangst.
Verder geen echt grote problemen bij de 90.000 km beurt. Alleen een paar nieuwe voorbanden, ruitenwissers en een nieuw raammechanisme aan de bestuurderskant omdat die piepte.

update 22-11-2008
nu 105.000 km op de teller. Elke 10.000 km moet er 0,5L olie bijgevuld worden. Verder geen problemen.

Trillingen komen door de banden

  • 165.000 km

De trillingen zijn groetendeels weg. Blijkt door de banden te komen, die waren verkeerd afgesleten door een noodstop. Nu de winterbanden er onder zitten, rijdt hij prima. Ook minder herrie.
Intussen ook al de nieuwe leasebak besteld: VW Passat 1.6 TDI Bluemotion. Ik zal daar een aparte review voor starten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.