Volkswagen Touran 1.9 TDI 105pk Business (2006)

autoreview

Volkswagen Touran 1.9 TDI 105pk Business (2006)

Signalement

UitvoeringTouran 1.9 TDI 105pk Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst230.000 km
Lezerswaardering: 36%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Touran is een ruime en compacte auto.De rijeigenschappen zijn voor een MPV zondermeer erg goed. In vergelijking met mijn vorige auto, een VW Golf Variant TDI 110 PK, heeft deze 105 PK TDI minder power met name als gevolg van het hogere gewicht van de Touran. Dit wil echter niet zeggen dat de 105 PK te weinig is. De TDI motoren van VW zijn krachtig maar ook vrij rumoerig (met name als de motor nog koud is). De auto heeft in alle versnellingen veel trekkracht, ook in de 6e versnelling is relatief veel trekkracht aanwezig. Je kunt zuinig rijden met deze motor. Ik rijd elke dag ongeveer 80 km (woon-werkverkeer) voornamelijk over 80 KM wegen en binnenwegen. Een verbruik van 1:18 is mogelijk bij een normale rijstijl. De boordcomputer geeft een verbruik aan van 1:20. Dit is echter te optimistisch. Je moet minstens een halve liter bij het verbruik per 100 km optellen (dus 5,5 l/100km i.p.v. 5,0 l/100 km). Bij flink accelereren en bij snelheden boven de 100 km neemt het verbruik redelijk fors toe. Op onze vakantie naar zuid Frankrijk (waarvan 2200 km met een vouwwagen en 1000 km vakantieverkeer vnl. in de bergen) was het gemiddelde verbruik 1:14.

De Business uitvoering heeft een complete uitrusting met o.a. aluminium velgen en een radio navigatiesysteem (RNS 300). Als extra opties hebben wij gekozen voor een automatische airco, 8 luidsprekers en metallic lak. De Touran Business is in vergelijking met b.v. de Touran Trendline een aantrekkelijke aanbieding. De Business uitvoering is echter met name bedoeld voor lease-rijders. Het blijkt dat dealers deze uitvoering niet graag aan particulieren verkopen. Ik heb bij een drietal VW dealers een offerte opgevraagd. De inruilprijs voor mijn Golf was belachelijk laag waardoor je de extra opties van de Business uitvoering eigenlijk zelf moet betalen. 1 dealer gaf ook toe dat hij bj inruil op b.v. een Touran Optive (met minder opties) een hogere inruilprijs voor mijn Golf kon bieden. Uiteindelijk heb ik de auto gekocht bij een algemeen (Bovag) bedrijf die 3000 euro (!) meer teruggaf voor mijn Golf dan de reguliere VW dealers. De auto is gewoon via de Nederlandse importeur geleverd.

Tijdens een vakantie met 2 kleine kinderen waarin je de auto intensief gebruikt, leer je een auto pas echt goed kennen. We zijn met name de rij eigenschappen, de ruimte en de stoelen van de Touran gaan waarderen. De auto ligt als een blok op de weg en stuurt (in vergelijking met de Golf) erg scherp. Ook bij hoge snelheden geeft de auto geen krimp. In het begin moest ik wel even wennen aan de strakke vering. Oneffenheden in de weg zijn voelbaar, maar zoals gezegd is dit een kwestie van wennen. De stoelen zitten erg comfortabel en geven veel steun. De bekleding van de stoelen in de Business uitvoering is echter wel kwetsbaar (raakt snel vuil maar is ook goed schoon te krijgen). De auto heeft veel opbergmogelijkheden en de kofferruimte is riant. De drie seperate stoelen achter zijn eenvoudig te verwijderen en terug te plaatsen. Het ontbreken van een reserve wiel is een minpunt. Het radio navigatiesysteem speelt ook MP3 bestanden af, hetgeen een groot voordeel is t.o.v. de radio/CD spelers in andere uitvoeringen van de Touran. De geluidskwaliteit van de radio/CD/MP3 speler is uitstekend. 8 luidsprekers (als optie) is aan te bevelen. Bij het navigatiesysteem wordt standaard een Benelux CD geleverd. Hoewel op deze CD ook de autosnelwegen (hoofdroutes) staan, is het een nadeel dat je voor elk land een aparte (dure) CD moet kopen. De bediening van de navigatie is nogal omslachtig, c.q. tijdrovend. De (automatische en gescheiden) airco functoneert naar tevredenheid. De ergonomie bij VW is top, alles zit op de juiste plaats en is makkelijk te bedienen. De Touran heeft een relatief hoge aanschafprijs. A.g.v. het longlife systeem vergen de volkswagens relatief weinig onderhoud waardoor de onderhoudskosten beperkt zijn. Dit is mijn ervaring met mijn vorige auto die tevens geen noemenswaardige problemen heeft gekend gedurende 150.000 km. Ik hoop dat de Touran net zo betrouwbaar is als de Golf. De eerste ervaringen zijn positief.

Samenvattend ben ik (tot dusver) erg tevreden over de Touran. Sommige mensen vinden het een ietwat saaie auto. Ik vind het een echte volkswagen met een tijdloze vormgeving. Indien je vormgeving belangrijk vindt moet je geen MPV kopen. Ook de Toyota Corolla Verso en de Opel Zafira vind ik persoonlijk geen spectaculair vorm gegeven auto’s. Een (midi) MPV koop je vooral om de praktische en flexibele eigenschappen.

PROBLEMEN

Hoewel ik nog geen echte problemen heb gehad, zijn naar mijn mening volkswagens niet meer zo degelijk als in het verleden en v.w.b. dit punt minder onderscheidend t.o.v. de concurrentie. De gebruikte materialen zijn kwalitatief minder. Zoals in veel reviews al is beschreven is de kunstof krasgevoelig. Voor een familie-auto die over het algemeen redelijk intensief wordt gebruikt, had ik een betere kwaliteit kunstof verwacht. Problemen tot dusver:
- De kofferbakklep is niet goed gemonteerd waardoor de naden niet goed op elkaar aansluiten.
- Een rubberen raamafdichting is los gelaten.
- Afdekklepje van een luidspreker is krom getrokken (waarschijnlijk door de hitte).
- De taal van het radio navigatiesysteem springt regelmatig spontaan terug naar het Duits. Volgens de garage moet er een nieuwe software update worden geinstalleerd.

Ik heb een afspraak gemaakt met de garage in de verwachting dat bovenstaande problemen onder garantie worden verholpen.

UPDATE JANUARI 2007:
Inmiddels ruim 20.000 km gereden met mijn Touran. Bovengenoemde problemen zijn onder garantie verholpen. Ik heb gelukkig geen nieuwe problemen gehad. Wel erger ik me aan irritante rammels en resonanties. Deze zijn vaak temperatuur afhankelijk en hoor je dus niet altijd. Je verwacht dit niet van een ’degelijke’ volkswagen. Bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt zal ik dit zeker melden aan de dealer. Los van de rammels rijdt de auto voortreffelijk en verbruikt weinig olie. Na 13.500 km heb ik een halve liter long life olie moeten bijvullen. Tevens heb ik in oktober een set winterbanden aangeschaft. Deze heb ik gekocht bij een VW dealer in Duitsland net over de grens bij Enschede. De complete set orginele VW aluminium velgen met Continental winterbanden kostte € 600,-, includief montage en opslag zomerbanden. Zeker een aanrader voor mensen die in de grensstreek wonen.

UPDATE JULI 2008:
Inmiddels 63.000 km gereden. Heerlijke gezinsauto. We staan telkens weer versteld van de ruimte. Auto rijdt perfect. Ik moet tussen de 30.000 km beurten door een liter olie bijvullen. Het gemiddelde verbruik ligt op 1:18. Gelukkig geen problemen.

Afscheid

  • 230.000 km

Vandaag na ruim 7,5 jaar hebben we onze Touran ingeruild. We kijken met heel veel plezier terug op de jaren die we in deze perfecte gezinsauto hebben gereden. Ik heb slechts 1 serieus probleem gehad, namelijk een defecte versnellingsbak in 2009. De auto was toen 3 jaar oud. Ondanks dat de garantie was verlopen is de versnellingsbak volledig vergoed door VW. Verder geen problemen gehad. Na 230.000 kilometer nog steeds de originele / eerste rijmschijven, uitlaat en koppeling. Voor mijn gevoel had ik nog veel langer in de Touran kunnen rijden maar ik was toe aan wat anders. Vandaag de Touran ingeruild voor een nieuwe Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ambition Proline Plus. Ik hoop met deze auto net zo veel plezier te beleven als de Touran.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.