Volkswagen Polo Variant 1.9 SDI (2001)

autoreview

Volkswagen Polo Variant 1.9 SDI (2001)

Signalement

UitvoeringPolo Variant 1.9 SDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf48.000 km
KM-stand laatst250.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 250.000 km

De VW Polo Variant 1.9 Sdi is een fijne gezinswagen. Hij geeft precies wat je nodig hebt; niet meer en niet minder.
Eigenlijk is de Polo Variant een Seat Cordoba en die is net wat ruimer dan een gewone Polo. Met ons gezin (man, vrouw en 3 kinderen) gaat het net.

Je koopt hem tweedehands voor een schappelijke prijs.
Een Golf is nogal wat duurder en biedt maar iets meer.
Ik kocht de mijne na 2 jaar en 48.000 km voor E 12.250; dus in 2003.
De uitvoering is basic, maar wel met airco, trekhaak en metaallak.

De 1.9 Sdi is met 68 geen strepentrekker. Toch is het in de praktijk een prettige motor die lekker oppakt vanaf lage toeren. Je hoort de motor goed, maar niet irritant. Het verbruik is plezierig laag; ik haal met gemak 1 op 20 bij een mix van snelweg, buitenweg en stad. Anticiperend dikwijls zelfs 1:22!

Olieverbruik is een halve liter per 5 dkm. Schijnt voor 1.9 Sdi normaal te zijn.

De auto is comfortabel geveerd. Dat is meestal prettig, behalve bij fikse drempels. Dan merk je iets teveel duikneiging, mede door de zware dieselmotor voor de vooras en de variant-uitbouw achter de achteras. Ook bij lastwissel van links naar rechts zou de boel wat strakker mogen. Maar bij gewoon rijden is het comfort juist prima.
De rechtuitstabiliteit is goed; de auto voelt volwassen.

Mijn totale kosten liggen na 5 jaar en 200.000 zelf gereden kilometer op circa 20 eurocent per km en dat is heerlijk voordelig!
Daarmee lach je iedereen uit, terwijl je toch goed rijdt!

Reken maar even mee:
E 10.000 afschrijving, uitgaande van E 12.250 bij aanschaf en afschrijving van 5 cent per km; restwaarde is dan nu E 2.250 (bijna 8 jaar oud en 250 dkm).
E 13.000 diesel, bij 1:20 en E 1,30 per liter (was eerst goedkoper:)).
E 9.000 onderhoud etc. bij garage, inclusief de beurten, distributieriemen (90 dkm en 180 dkm), nieuwe winterbanden (2 keer), nieuwe lichtmetalen velgen met nieuwe zomerbanden (2 keer), radio/cd speler, nieuwe schokbrekers, nieuwe koppeling, etc.
E 8.000 belasting en verzekering (casco, hoogste no-claim)
Totaal E 40.000 ofwel zo\'n 8.000 euro per jaar of E 0,20 per km.

PROBLEMEN

  • 250.000 km

Er zijn een paar kleine irritaties te melden:

De raambediening van beide achterportieren is op twee verschillende warme dagen volledig defect geraakt. Je kon slingeren wat je wilde, maar het resultaat was enkel gekraak. De boel is gerepareerd, maar het voelt nog altid gammel aan. Komt heel knullig en goedkoop over. Foei VW!

Het dashboard ziet er prettig uit, met mooie blauwe verlichting, maar het kraakt iets teveel.

De eerste versnelling legde zwaar in vanaf stilstand. Dit begon bij circa 100 dkm en werd steeds vervelender. Bij 180 dkm is een nieuwe koppeling gemonteerd. De platen toonden nog nauwelijks slijtage en toch was dit de oplossing. Ik begrijp er niets van. U wel? Kostte me wel een slordige 700 euro.

De wat slappe originele schokbrekers begonnen vanaf 120 dkm fietspompgeluiden te maken en werden nog slapper dan ze al waren. Vooral met mensen aan boord op een snelweg met hobbels kon de boel een beetje in kadans geraken. Niet fijn. Bij 150 dkm heb ik ze laten vervangen door strakkere Monroe reflex dempers. Kostte 800 euro. Rijdt stukken lekkerder :)

Op een kwade dag bleef opeens de koppelingspedaal onderin liggen, dus wel ingetrapt maar niet meer opkomend. Zo maar opeens! Ik schrok natuurlijk, maar kon doorrollen tot een bushalte. De wegenwacht gebeld. Die wist het niet. Per auto-ambulance naar de garage gebracht; was best leuk. Daar had mijn monteur Bertie van Skoda-garage Vruggink in Halle (=Achterhoek) de boel in 5 minuten gerepareerd! Echt klasse.

De gordels voorin rollen matig op.

De voorwielophanging lijkt gevoelig te zijn. Ik werd eens aangereden linksvoor en het duurde meerdere controles bij de bandenspecialist voor de boel weer spoorde.

De deursloten zitten soms vast bij vorst, zelfs al doe je ze niet op slot. Ze willen gewoon totaal niet meer open, noch vanaf buiten, noch vanuit binnen. Ik ben al eens door de achterklep naar binnen gekropen! Staat wel slordig :)

Toch overheerst de tevredenheid ondanks deze puntjes.
Het is elke dag starten en lopen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.