Volkswagen Polo 1.9 TDI Highline (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.9 TDI Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 77.000 km |
KM-stand laatst | 190.500 km |
ERVARINGEN
- 124.000 km
Sinds begin oktober 2007 heb ik deze auto en wat een verschil met m`n vorige auto. Autorijden is weer een feest. Voor het eerst in m`n leven rij ik in een diesel maar wat een power heeft deze Polo TDI. De auto is compact van buiten, maar verrassend ruim van binnen en ligt erg goed op de weg. Ik heb de Highline uitvoering die standaard al vele opties heeft, plus nog veel extra opties die je vaak alleen maar in grotere en duurdere auto`s ziet. De stoelen zitten prima en comfortabel, ook bij lange ritten. Volkswagen heeft de Polo heel degelijk en netjes afgewerkt. De auto heeft overal van die handige opbergvakken waar je veel spullen in kwijt kan. Het verbruik is prima: gemiddeld 1:19 en op de snelweg bij normaal gebruik zelfs 1:21. Verder merk ik op besturing erg licht is en dat is best wel prettig. De auto rijdt comfortabel en is niet te hard geveerd. Je merkt haast niet dat je in een diesel rijdt als je op de snelweg rijd bij een toerental van 2000 p/min (ongeveer 100 km/uur). Bij het stationair draaien van de motor of als deze nog koud is dan hoor je wel degelijk dat er een (pompverstuiver) dieselmotor in je auto zit. Ook fijn is dat de auto 8 speakers heeft die een krachtig en mooi vol geluid produceren. De vele opties die deze auto heeft waaronder cruisecontrol en de digitale automatische climate control maakt het autorijden zeer aangenaam.(review aangepast).
10 januari 2008:
bij 88000km en volgens de service-interval indicator is door de VW dealer een onderhoudsbeurt (longlife) uitgevoerd. Daar kwam niets bijzonders uit.
PROBLEMEN
- 190.500 km
10 oktober 2007:
het stuur trilt bij het remmen en dat komt door volgens de VW dealer door kromme remschijven. Deze worden binnen enkele weken vervangen.
19 november 2007:
Bij 84000km zijn voor en achter remschijven en remblokken vervangen door de VW dealer. De problemen zijn hiermee opgelost. Verder is het remlichtlampje rechtsachter vervangen.
28 januari 2008:
Het stuur begint weer te trillen bij ongeveer 89000km. Langs de VW dealer geweest en die constateerde dat de remschijven weer krom zijn. Deze zijn onder garantie vervangen omdat ze er net 2 maanden op zitten. Ze hebben speling gevonden op de flenzen wat het probleem zou kunnen zijn. Ik vermoed zelf dat het een kwaal is van de Polo of een slechte kwaliteit en te kleine remschijven voor deze Polo. Ik heb verder zelf het linker achterlicht lampje vervangen.
31 januari 2008:
Inmiddels zit ik nu op de 90000km met deze Polo. De Polo rijdt nog steeds voortreffelijk. Het verbruik blijft met gemiddeld 1:20 erg netjes. Heb wel na slechts 6000km de voorste remschijven en remblokken opnieuw moeten laten vervangen door de VW dealer (onder garantie) omdat deze weer krom waren.
4 april 2008:
Bij 94000km begint het stuur langzamerhand weer te trillen bij het remmen. Ik naar de VW dealer en er een monteur in laten rijden. Die vermoed dat de remschijven weer krom zijn en denkt dat het probleem de astappen zijn die krom zijn waardoor het euvel weer optreed. Ongelofelijk he? Dit is dus al de 3de keer. Bij 95500km de auto naar de VW dealer gebracht en die constateerde dat de astappen en de remschijven gewoon goed zijn. Het probleem zijn de remblokken die wat verglaasd zijn en niet geheel vlak meer zijn. Alles is weer keurig netjes onder garantie opgelost. Ze hebben zelfs me auto gewassen. Hopende dat het probleem nu weg blijft maar ik heb er een hard hoofd in. Verder rijdt de auto super goed en lekker. Ben dan ook buiten de remmen om erg tevreden.
5 augustus 2008:
Heb problemen met de koppeling en die is samen met de 2-massa vliegwiel vervangen door de VW dealer. Ook waren de remschijven weer krom voor de zoveelste keer bij 104.000km. Opnieuw zijn deze weer onder garantie vervangen maar ik vrees dat het binnen de kortste keren weer terug komt. Een duur geintje dit keer want ik was 1415 euries kwijt wat erg veel is. Zeg maar dag tegen je vakantiegeld. Zo wordt autorijden niet meer leuk. Ik twijfel nu zo erg aan Volkswagen die zo bekend staat om de degelijkheid, niet dus! Er moet iets aan de hand zijn met deze auto.
22 september 2008:
Je houd het niet voor mogelijk. Alweer begint het stuur te trillen met het remmen bij 110.000km. Ben je slechts 6000km verder en heb je alweer.....kromme remschijven. Vandaag terug gegaan naar de VW dealer. De werkplaats chef heeft even in de auto gereden. En hij constateerde ook kromme remschijven en er is een afspraak gemaakt op 3 oktober 2008. Ben het nu knap zat en heb gezegd: jullie zoeken nu net zolang tot dat er iets uit komt, want er iets aan de hand met deze auto. Waarderingen heb ik aangepast.
4 oktober 2008:
Weer opnieuw, al voor de 4de keer zijn de schijfremmen en remblokken onder garantie vervangen bij 111.600km. Ze zeggen dat ze de oorzaak hebben gevonden. Ze hebben geconstateerd dat de wielnaven niet goed zijn en deze zijn dus vervangen, ik ben weer 530 euries armer. Nu maar weer hopen dat alles goed blijft.
2 december 2008:
Dit is echt niet te geloven en alweer voor de zoveelste keer, ben inmiddels de tel kwijt geraakt, bij 116.000km begint het stuur te trillen bij het remmen. Weer langs de dealer geweest en er een monteur na laten kijken. Die constateerde kromme remschijven. Een "voor de zoveelste keer" een afspraak gemaakt op 5 januari 2009. Ik ben benieuwd.
10 januari 2009:
Remschijven, remblokken, wielnaven en nog meer dingen met de betrekking op dat "steeds maar kromtrekken" gebeuren zijn door de VW dealer opnieuw onder garantie vervangen bij 119.700km. Tevens is de distributieriem vervangen omdat ik aan de 120.000km zit. Ik moet zeggen, ze hebben heel erg hun best gedaan waarvoor mijn hartelijk dank. Ben de auto weliswaar de hele week kwijt geweest maar heb een leenauto gehad. Ik hoop nu echt dat alle problemen achter de rug is.
3 maart 2009:
Zomaar ineens tijdens het rijden valt de stuurbekrachtiging uit. Het controlelampje blijft dan ook branden. Dus maar weer langs de dealer geweest en een afspraak gemaakt voor 9 maart. Inmiddels is de hydraulische pomp vervangen. De kosten zijn maar liefst 940 euries en de helft is vergoed omdat ik nog in de garantie zat omdat de auto nog niet zo oud is en omdat de auto weinig km heeft gelopen.
7 april 2009:
Bij 126.000km is de auto terug gegaan naar de VW dealer Kamsteeg in Voorschoten i.v.m. weer voor de zoveelste keer die kromme remschijven. Ik ben de auto 8 dagen kwijt geweest en een leenauto terug gekregen die ik heb moeten betalen wat me 236 euries heeft gekost. Alles zeggen ze, hebben ze gecheckt en er is overleg geweest met importeur Pon. Ze hebben het opgegeven want ze 'konden niets vinden'. Daar sta je dan, 795 euries lichter voor het onderzoek, inclusief een Longlife beurt en een leenauto. Een berg geld voor de gewone man en erg teleurstellend dat ik een kapotte auto terug heb gekregen waar verder niets aan het probleem "remschijven" is gedaan. Ik heb nu zelf iemand van een garage bedrijf ingeschakeld die hopelijk wél het probleem met deze auto kan oplossen. Ik ben hevig teleurgesteld in Kamsteeg.
18 juni 2009:
Bij 132.250km is de auto intussen bij een andere garage geweest. Eerst is alles is gecheckt op gebreken zoals speling, trillingen en zo. Er is geconstateerd dat de stuurstang rechts speling heeft. Dit is vervangen. Ze hebben daarna de auto uitgelijnd en de wielen zijn uitgebalanceerd. Tevens zijn de aandrijfassen gedemonteerd, nagekeken en opnieuw ingevet. Daar kwam verders niets bijzonders uit. De remschijven en remblokken, van een ander merk, zijn vervangen. De auto rijd weer prima ook na inmiddels 1500km, maar het is te kort om te zeggen dat het zo blijft.
14 augustus 2009:
En ja hoor na nog geen 3000km gereden te hebben (km-stand 135.500) begint het stuur weer aardig te trillen. En na 5000km zijn de remschijven zo krom dat het haast geen doen is om normaal te remmen. Ik weet niet meer wat ik moet doen.
20 oktober 2009:
Bij een km-stand van 142.200 was ik hevige trillen bij het remmen zo zat dat ik heb besloten om maar eens de remschijven af te draaien. Het remmen is weer geweldig zonder trillen.
12 november 2009:
Ik ben nu 2600 km verder (km-stand 146.600) en de auto remt, ja ja, nog steeds zonder trillen, perfect. Zou dat gedoe van het kromtrekken van de remschijven nu wegblijven?
02 januari 2010:
Ik ben nu 7000 km verder (km-stand 153.700) en helaas is het trillen toch weer terug gekomen. Ik baal als een stekker wat kan ik nu nog doen? Die andere garagehouder weet het ook niet meer. Ik ga even brainstormen.
26 maart 2010:
Auto heeft een nieuwe APK en een Longlife beurt gehad bij de dealer (km-stand 155.000). Er kwam niets bijzonders uit. Toen ze vroegen over ik tevreden was over alles zei ik dat de auto mij wel beviel, behalve dan het euvel van die trillende remmen door kromme remschijven. Toen ik zei dat ik vorig werd weggestuurd omdat ze niets meer konden doen voor mij, werd het advies gegeven om er toch over te praten om tot een oplossing te komen. Dat is inmiddels gebeurt en op 7 juni 2010 wordt de auto na gekeken door de dealer.
07 juni 2010:
Km-stand 160.000: De auto weggebracht voor het remschijven / trilling probleem. 10 juni heb ik de auto opgehaald en er zijn opnieuw de remschijven en blokken vernieuwd én weer onder garantie. Verder is alles is gecheckt op slingeringen, wielnaven, lagers, spellingen en zo maar alles was goed. Dat betreft ben ik erg goed geholpen door de dealer Kamsteeg waarvoor nu alle lof.
09 september 2010:
Helaas is het trillen weer terug gekomen bij een km-stand van 165.000. De auto is vandaag onderzocht bij Kamsteeg en ik mocht er bij zijn. Daar is geconstateerd dat de remschijven weer krom zijn. Na veel meten en kijken is er geconstateerd dat er een slingering cq een onbalans zit in de aandrijfassen. Bij een test van 80km/u op de brug waarvan de wielen van de grond af zijn kon je goed zien dat de aandrijfassen slingeren. Zelfs het stuur zag je gewoon mee trillen! Wellicht zou dat het probleem kunnen zijn. Hoe dit is ontstaan is mij een raadsel. Op 2 november gaat de auto weer terug naar Kamsteeg (dealer).
02 november 2010:
Bij km-stand 170.500 de auto weg gebracht en op 4 november weer opgehaald. Opnieuw zijn de remschijven en blokken vervangen. Tevens hebben ze de ophang rubbers vervangen omdat daar speling in zat. Verder is er niets vreemds geconstateerd. De aandrijfassen vonden ze blijkbaar ook goed. En weer is alles onder garantie gedaan waarvoor alle lof.
20 december 2010:
Km-stand 173.500: Toch weer begint langzaam aan het stuur te trillen bij het remmen. Dus betekend dat voor de zoveelste keer (ben de tel kwijt geraakt) de remschijven krom zijn. Ik zal binnenkort weer contact op nemen met de dealer. begin er nu echt moedeloos van te worden.
07 februari 2011:
Km-stand 175.600: En ja hoor, het trillen is terug gekomen. Auto weer bij dealer gebracht. En meteen een APK keuring laten doen. Ben me auto maar liefst 10 dagen kwijt geweest. Ze hebben de remschijven afgedraaid en verder niets bijzonders kunnen vinden. Ze hebben de hoofdremcilinder vervangen omdat ze het vermoeden hebben dat de auto té krachtig remt? Ik heb er weinig vertrouwen in en ik zie wel. Als het dan nog niet goed is wordt de auto waarschijnlijk in geruild.
10 juni 2011:
Km-stand 181.300: De auto is weer terug van de dealer. Ik weet nog niet precies wat ze hebben gedaan maar zo te zien hebben ze de remschijven opnieuw afgedraaid en is de auto weer uitgelijnd. Het trillen is dus weer weg maar voor hoelang? Zodra ik meer weet zal ik dit bericht aanvullen.
23 december 2011:
Km-stand 190.500: 3 maanden geleden heb ik weer gebeld met de garage omdat het trillen weer is terug gekomen. Mijn contactpersoon zou me terugbellen maar dat duurde 4 weken en dus heb ik zelf maar weer gebeld. Bleek dus dat mijn contactpersoon niet meer in dienst was. Ik kreeg zijn "opvolger" aan de lijn en die zou me binnen 1 week terug bellen. Het werden er 5 en omdat dit te lang was heb ik besloten om zelf maar weer te bellen. Uiteindelijk een afspraak gemaakt op 19 december. De auto is weer nagekeken en ze hebben wat gevonden: er is speling geconstateerd op de stuurkogel? waardoor het stuurhuis gedemonteerd moest worden. Dat is overigens geen garantie geval, dit komt op mijn rekening. Verder zijn er weer nieuwe remschijven en blokken er op gezet en is de auto helemaal gecheckt. Dat valt wél onder garantie. Heb eveneens de leenauto niet hoefde te betalen. Op de rekening die ik mee gekregen hebt staat dat ze de spoorstang hebben vervangen. Ik hoop dat het nu echt weg blijft. Omdat ik sinds een paar maanden een nieuwe baan hebt dichtbij huis, heeft het niet zoveel zin om nog in een diesel te rijden. Ik overweeg dan ook bij een vaste aanstelling om de auto in te ruilen. Dat is over 4 maanden en dan maar hopen dat de auto nog goed is. Ben overigens perfect geholpen door de dealer Kamsteeg Voorschoten, ze doen echt hun best waarvoor alle lof.
16 maart 2012:
Km-stand 195.000. Ik heb de auto op 15 maart 2012 voor een APK en een 2-jaarlijkse onderhoudsbeurt naar de garage Kamsteeg gebracht. En jawel, de remschijven waren ook weer eens krom. Dus ik balen maar de garage ook. Ik zei: dit is een gebed zonder eind, ben het nu meer dan zat. Heeft het wel zin om een grote onderhoudsbeurt uit te voeren van 500 euries? Ze zouden wel even kijken. Een dag werd ik gebeld. Er was zoveel stuk aan de auto en dat zou me meer dan 2200 euries kosten. Kreeg ter plekke bijna een hart attack. En dan heb ik het niet eens over het remschijven probleem maar dat dat is een verhaal apart. Heb besloten, mede ook omdat ik een vast contract heb gekregen en niet zoveel km meer rijdt, om de auto in te ruilen. Ik heb een andere bijna nieuwe Polo 1.2. TSI gekocht. En moet toegeven, heb een zeer mooie inruilprijs gekregen voor de TDI. Over een maand rij ik dus in een andere Polo.
01 juni 2012:
Km-stand: 199.000. De Polo TDI is inmiddels ingeruild voor een nieuwe Polo TSI. Ik ben er heel blij mee. Rijd totaal anders. En heb inmiddels 1000km gereden, zie andere review die binnenkort online komt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.