Volkswagen Polo 1.9 SDI (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.9 SDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik had een geweldige Japanse benzineauto, maar vanwege de kilometers heb ik gekozen voor een diesel. Ik wilde een kleine en zo kwam ik uit bij de Volkswagen Polo 6N2 1.9 SDI.
Ik heb gekozen voor de SDI omdat ik geen turbo wil. Dan kan dat ook niet kapot gaan. En snel rijden heb ik lang genoeg gedaan met mijn vorige auto. De auto is compact (ik heb geen kindertjes) en zuinig. Hij ziet er mooi uit (hij is smurfblauw metallic) en voelt degelijk aan. De motorkap wordt open gehouden door een gasveer! Dat is pas luxe. Ook de verlichting van de tellers doet mijn hartje sneller kloppen. De stoelen zitten goed en alles zit erop wat ik nodig heb (electrische ramen, toerenteller, stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling en een dashbardkastje).
Er zitten ook nadelen aan de auto. Hij piept, kraakt en rammelt nogal. Ook is de voorruit gevoelig voor steenslag en schakelt de bak niet prettig.
PROBLEMEN
---Augustus 2007---
Ik heb de auto gekocht met bijna 140.000 op de teller. Ik heb hem gelijk gebracht naar de garage voor een grote beurt. Daar bleken de V-snaar, de stadslichtjes en de ruitenwissers aan vervanging toe te zijn. Die zijn vervangen. Vanaf nu gaan we het netjes bijhouden:
140.000:
- Ruitenwissers voor en achter
- Beide stadslichten voor
- V-snaar
Verbruik met veel snelweg (en dus file) komt op ongeveer 1:21. Netjes!
---Februari 2008---
We zitten nu aan de 155.000 km. Er hoeft geen olie toegevoegd te worden en het verbruik blijft liggen rond de 1:21. Wel zijn ondertussen de de remschijven en remblokken (beide voor) vervangen. Een akelig schurend geluid deed mij hiertoe beslissen. Dit is bij de dealer gedaan. Leuk detail: Omdat de rekening opeens niet meer opgestuurd werd betaalde mijn vriendin de rekening voor mij (een Opel rijdster) en kreeg een paar maanden later een brief van de VW dealer of het niet tijd was om haar Polo in te ruilen voor een nieuwe Polo. Je kan dus beter cash betalen...
Maar goed, hij kraakt nog steeds en ik ben nog steeds verliefd op de blauwe verlichting en blauwe kleur van de auto. Het schakelen went en allesomvattend ben ik nog steeds blij met mijn VW.
150.000
- Remschijven en blokken voor (€300,-)
Updates volgen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.