Volkswagen Polo 1.6 (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 167.900 km |
KM-stand laatst | 211.382 km |
Goeie Polo (7 Mei 2009)
- 179.097 km
Ik heb deze auto vorig jaar aangeschaft en hij rijd sinds dag 1 perfect. Bij het bezichtigen van de auto merkte ik niets oneigenaardigs, bijna alle onderdelen zijn wel een keer vervangen. Onderhoudsboekje was aanwezig en alle onderhoudsbeurten zijn netjes op tijd uitgevoerd.
Het is een 5 deurs, dus het is gemakkelijk om de kleine achterin in zijn kinderzitje te doen. Het is niet echt een grote gezinsauto, maar voor 3 personen is het wel voldoende. De ruimte in de koffer is voldoende voor de boodschappen of (voor een dagje uit) voor de kinderwagen. Voor op reis passen er ook nog wel 2 koffers en een handtas.
De uitvoering is niet zo uitgebreid, maar hoe uitgebreider hoe meer reparatiekosten naar verloop van tijd. Er zit geen airco, centrale deurvergrendeling, abs en elektrische ramen in.
Ervaringen:
Ik heb er vanaf Juni 2008 tot en met Maart 2009 zonder enige probleem mee gereden. Tot op een dag toen ik naar me werk reed hoorde ik getik aan de achterkant. Ik dacht in eerste instantie dat er iets in de kofferbak zat wat bij bochten en drempels tegen de zijkanten aanknalde, maar het was de uitlaat die door midden brak. Uitlaat was €70 en monteren deed een vriend van mij gratis. Verder is het slotje van mijn dashboardkastje een keer kapot gegaan en die heb ik vrij snel 2e hands vervangen. De auto trekt snel op en rijd lekker.
Mei 2009 heb ik APK en Grote beurt laten doen bij Kwikfit. APK was zonder reparaties goedgekeurd. Er was dus helemaal niets wat na 11.000 km vervangen moest worden. Dat verbaasde mij, nog nooit bij een andere auto meegemaakt.
Bij de grote beurt hebben ze ook helemaal niets gevonden wat eventueel geadviseerd moet worden of zelfs meteen vervangen moet worden. De keurmeester zei "we stonden te kijken!! hij is echt goed onderhouden!". Alles bij mekaar is dit een goeie auto waar je op kan vertrouwen en die ook nog eens goed kan presteren.
APK en kleine beurt (11 Mei 2010)
- 188.388 km
De auto heeft een APK keuring en een kleine onderhoudsbeurt bij Kwikfit ondergaan. De auto is goedgekeurd zonder reparaties, maar er werd mij wel geadviseerd om mijn linker-voorband (2,5 pm) en rechter-achterband (3,1 pm) op korte termijn te vervangen.
De kleine beurt leverde ook geen bijzonderheden op behalve dan nogmaals het advies om de 2 banden te vervangen.
Wat kwikfit niet doet is de distributieriem vervangen. Ik weet zelf niet wanneer die voor het laatst is vervangen. Ik heb de vorige eigenaar daarover teruggebeld en die had hem zelf nooit laten vervangen. hij reed er 20000 km mee, dus vanaf ongeveer 145000. De eerste eigenares had hem zelf ook nooit vervangen en die had er maar 15000 km mee gereden. De volkswagen dealer kon maar tot 3 jaar terug (Km stand 143000) in de computer kijken en die hadden het in ieder geval niet gedaan.
Dus moet die ergens tussen 90000 en 143000 zijn vervangen. Hij is er wel aan toe, maar ik heb de laatste maanden te veel uitgegeven, waardoor ik hier toch maar even mee wil wachten.
Verder heb ik zelf niets hoeven te vervangen tussen 07-05-2009 en 11-5-2010.
Distributieriem vervangen (24 Juni 2010)
- 189.755 km
Distributieriem, spanrol en waterpomp zijn vandaag vervangen. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en hem nu maar gelijk laten vervangen.
Deze auto heeft mij in 2 jaar nooit in de steek gelaten. De kosten tot nu toe voor onderhoud van deze auto in die 2 jaar zijn €607.
Apk
- 194.576 km
Na een jaar zonder problemen te hebben gereden met deze polo (maar wel weinig kilometers gereden) moest hij weer voor de APK. Behalve 2 remlichten en wat schoonmaakwerk aan de remschijven was hij goedgekeurd.
Ik heb daarbij zelf de remblokken en 4 tweedehands banden laten vervangen. 2 voorbanden van het merk Gislaved en 2 aparte achterbanden van Continental en Viking.
Op reis ervaringen
- 201.235 km
Ik heb met deze auto een hele lange reis naar Marokko gemaakt. 2400km heen en 2400km terug + 1140km in Marokko gereden. Geen problemen onderweg gehad en alles ging goed.
Behalve op rechte snelwegen waar ik tot 145 km/pu heb gereden heb ik ook op hele gevaarlijke bochten op snelwegen in de bergen gereden.
Verder heb ik gereden op wegen in de bergen met tweerichtingsverkeer met veel bochten, op onverharde wegen in de bergen en hellingen (met stenen op de weg), in hele drukke steden en dorpen waar niemand zich aan de verkeersregels houd.
De auto was ongeveer met 350kg geladen inclusief passagiers ,dakdragers en dakkoffertje. De banden zijn gedurende de reis niet ingezakt of leeggelopen. Tijdens de reis heb ik wel olie ververst en een nieuwe oliefilter gedaan.
Nu weer terug in Nederland en de auto rijd nog als voor de vakantie. Al met al een goede ervaring met deze auto.
Problemen met opstarten
- 204.690 km
een week terug wilde ik s'ochtends mijn auto opstarten, maar hij sloeg elke keer na 1 sec af. Ik moest wel 7 a 8 keer opstarten en gas geven en 100m doorrijden en dan pas sloeg de motor niet meer af.
Vandaag naar de garage gebracht en ze hebben er naar gekeken. Het probleem blijkt aan de temperatuursensor te liggen. Hij gaf aan dat de motor 90 graden is terwijl hij in werkelijkheid maar 17 graden was. Daarbij heb ik tegelijkertijd ook maar de bougies, verdelerkap en rotor laten vervangen, want die slijten ook mee en ze zijn ook heel lang niet meer vervangen.
De monteur zei dat de koppeling er ook aan zit te komen, wanneer dat is weet hij niet precies te zeggen. Het ligt er aan hoe ik blijf rijden en hoeveel km ik maak.
Apk keuring
- 205.835 km
Ook nu was er niet veel bijzonders aan de hand. Auto goedgekeurd na reparaties van de 3e remlicht en bijstelling van de remmen.
Olie ververst
- 209.115 km
Vandaag heb ik olie laten verversen met nieuwe oliefilter na bijna 11.000km.
Verder heb ik een nieuwe deurslot van de achterportier laten vervangen nadat mijn zoontje het kapot gemaakt had.
Eindverslag
- 211.382 km
na 4 jaar en 9 maanden afscheid genomen van mijn polo. Ik heb hem via marktplaats verkocht en bij een garage een grotere auto gekocht i.v.m. grotere gezin.
Mijn eindoordeel over deze polo is dat ie technisch en motorisch heel lang in goede staat kan blijven verkeren als je hem goed blijft onderhouden. Als je wil kun je nog 5x een lange vakantiereis maken zonder problemen.
Het uiterlijk van deze auto gaat na een tijdje minder worden door roest aan de wielkasten en lak schade.
De ruimte is genoeg als je 1 kleine peuter hebt, maar als je 2 kleuters hebt begint hij te klein te worden.
Rijcomfort is niet perfect, maar ook niet slecht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.