Volkswagen Polo 1.4 Trendline (2001)

autoreview

Volkswagen Polo

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 Trendline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand laatst200.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toentertijd de keus tussen een 206, een Yaris en een Polo. Voor de looks gegaan van de Polo; deze facelift is maar kort geproduceerd en prijzen 2e hands waren niet interessant. ’t Is een surfblauwe, een kleur die beter bij een kleine dan bij een grote auto past (Golf, Passat of Octavia in deze kleur zien er niet uit!). Na verhuizing verder van het werk af gedacht aan een Golf IV diesel (2e hands) maar de Polo reed nog prima en besloten er een G3 installatie in te doen (Necam met ringtank - er blijft nog wat bagageruimte over). Hij rijd prima op gas, maar soms als ie koud is slaat ie wel eens af bij de 1e keer wegrijden, net alsof ie te weinig brandstof krijgt (benzine nog want nog niet overgeschakeld naar gas). Op benzine rijdt ie 1 op 14 en op gas 1 op 11,5. Erg goedkoop rijden zo, denk ook niet dat ik hem gauw wegdoe om deze reden.

Overigens is het de ’Master Edition’ met elektrische ramen/spiegels (incl verwarming), mistlampen voor en spiegels/deurgrepen in carosseriekleur. Ook heeft ie grotere wielen en banden (185/55/14). Ziet er dus een beetje sportief uit, maar dat maakt ie niet waar met 60pk (weegt plm. 900 kg).

PROBLEMEN

Binnen 1,5 jaar beide koplamphoogteverstellingsmotoren (nee geen typo!) defect gegaan, waarvan slechts 1 binnen garantie. De andere was geen coulance vond importeur Pon en dealer Century, want buiten garantietermijn.
Er is tot DRIE keer toe de richtingaanwijzerhendel c.q. schakelaar vervangen omdat ie spontaan begon te knipperen, een paar keer heeft deze zelfs gerookt! Ook geen coulance en toen was de auto nog jonger dan 3 jaar. Een van de redenen om niet weer een VW te kiezen. Bovenstaande reparaties hebben bij elkaar dacht ik 3 a 400 euro gekost.

Soms brandt het motormanagement lampje (dat is dan zo vanaf het starten) en dan bokt ie als nog koud. Ooit zei de dealer/uitleescomputer dat de lambdasonde niet ok was. Niet laten repareren omdat ik Century niet meer spek met mijn geld. Inmiddels heb ik er mee leren leven.

Gelukkig inmiddels al enkele 10000-en km’s verder en nog geen meer problemen gehad. Dacht toch aan een zeer slechte auto met name niet-motorisch. Toch betrouwbaarheid op 3 sterren gezet omdat ie me nooit heeft laten staan.

Ik denk dat inmiddels de kleppen tikken. Mogelijk van het rijden op LPG?

Update sept 2010

  • 175.000 km

Inmiddels rijden we al een jaar niet meer op LPG. Omdat er iets mis schijnt te zijn met de computer. Aangezien dit niet meer onze "hoofd"-auto is maar de auto voor korte afstanden maken we ons hier niet zoveel druk om. We hebben een aanrijding gehad aan de achterkant, achterklep en bumper zijn vervangen. Afgelopen winter brak er spontaan een voorveer. We zagen het gebeuren toen we terug naar de auto liepen van boodschappen doen.. Verder geen kosten behalve beurten en APK. De beschermaalg van het kunststof op de deur laat los en de bijrijdersruit gaat moeizaam dicht; volgens mij zit de ruit niet meer recht in de deur.

Spruitstuk lek en niet door APK

  • 200.000 km

Bij de laatste APK bleek dat er een gaatje in het spruitstuk zat. Deze is van kunststof dus zou vervangen moeten worden wil je het goed repareren. Samen met de jaarlijkse beurt (deze keer moest de distributieriem weer vervangen worden) en de APK-afkeur omdat de Polo niet op LPG reed hebben we de auto As-Is verkocht. Was wel positief verrast over de prijs: kreeg er nog 750 euro voor terug bij inruil.

Vorig jaar nog beide elektrische ramen "gerepareerd". Er bleek een stukje plastic tussen de raammotor en de ruit afgebroken te zijn. Gerepareerd met tie-wraps :).

Verder heeft de Polo het redelijk gedaan, liep al een tijdje niet lekker meer op benzine (vermoedelijk dat spruitstuk). Hij bokte soms/sloeg af en bijna altijd bleef het motor-lampje branden. De versnellingsbak lekte al jaren olie, dit regelmatig bijgevuld.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.