Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 99.560 km |
KM-stand laatst | 133.000 km |
Stapje terug...
- 115.450 km
Oké, ik ben blij dat ik zo snel een nieuwe en passende baan weer heb gevonden, na het faillissement van mijn vorige werkgever. En ja, ik heb een Golf 2.0 TDI afgeslagen...
Maar een Polo BlueMotion...3 cilinder 75PK dieseltje???
Maar goed, het is maar tijdelijk, hij moet zijn leasecontract uitzitten. Tijdelijk is in dit geval ongeveer 1,5 jaar, maar toe maar. Er zijn ergere dingen. En eerlijk is eerlijk, het valt eigenlijk best mee... Zelfs met een gemiddelde van 1500 km per week, valt het eigenlijk wel mee. Het is bij lange na geen Renault Mégane Estate dCi 110 Bose ( Mijn vorige, en fijnste die ik gereden heb, auto.) maar dit voldoet ook wel.
Zoals gezegd, een BlueMotion uitvoering, 75 PK 3 cilinder. Geen strepentrekker, maar kan prima meekomen en hoeft zich wat dat betreft nergens voor te schamen. Wel flink in de toeren jagen daarvoor en daarbij produceert hij best een pak herrie, maar dat moet je dan maar op de koop toe nemen. De herrie die hij maakt is sowieso wel een dingetje. Misschien ben ik verwend door mijn vorige auto, maar deze is altijd heel nadrukkelijk aanwezig. niet echt irritant, maar wel aanwezig en niet zo'n beetje ook.
Qua zuinigheid kan ik er nog niks over zeggen. Ik ben er simpelweg (nog) niet mee bezig. Ik doe totaal geen moeite om zuinig te rijden, maar voor mij gevoel is ie best zuinig. Als ik er schik van heb, zal ik het eens bijhouden en kom ik er later wel eens op terug. Soms maak ik per ongeluk gebruik van het Start-Stop systeem. Ik zeg per ongeluk, want doorgaans laat ik hem gewoon in de 1e versnelling staan voor het verkeerslicht, met ingetrapte koppeling. Als het echt lang duurt, zet ik hem in de vrij en laat ik de koppeling los. Dan slaat ie dus af en als je de koppeling weer intrapt start ie weer razendsnel. Is prima te doen, maar uit gewoonte denk ik er bijna nooit aan.
Qua luxe niet veel bijzonders. Ramen rondom elektrisch bedienbaar, standaard airco, niet fijn te bedienen cruise-control, ruitenwissers met verstelbare interval, een boordcomputer en een standaard geluidsinstallatie. Daarmee heb je t wel zo ongeveer gehad. Ik moet het tegenwoordig weer doen met een losse TomTom, best onhandig...
Het is een klein wagentje. Meestal gaat dat gepaard met hobbelen en stuiteren, maar niet voor de BlueMotion... Deze staat zo soepel op de beentjes, daar is menig Limousine jaloers op. Zo soepel, dat ik dagelijks de grond wel een paar keer aantik met de snuit. En met een hoge snelheid over een weg met "bulten en kuilen" (de Vogelweg in de polder bijv. voor de insiders.) tilt hem gemakelijk helemaal uit de veren. ook maak ik dagelijk de draai van de A-27 naar de A-6 richting Amsterdam. In die lange doordraai zit halverwege een valse knik en daar beleef ik elke dag weer een spannend momentje.
Voor de rest rijdt hij eigenijk wel prima. Klein maar fijn om het zo maar te zeggen. Ik pas er prima in met m'n 1,89 m. en grof postuur. Op de achterbank moet je niet wezen en 2 kratjes bier vult de kofferbak bijna volledig. Handig als je dagelijks over de grachtengordel van Amsterdam kachelt zoals ik doe, maar als ik mag kiezen dan toch liever een tikkeltje groter. Saai van binnen en strak van buiten, zo zou ik hem in 1 zin omschrijven. Maar dat laatste is een kwestie van smaak natuurlijk.
Ik zal proberen deze review af en toe te updaten, maar ik beloof nog niks. Ik moet daarvoor wel een beetje lol in de auto hebben en daar ontbreekt het nog wel een beetje aan.
Verbruik
- 133.000 km
Mede door de ongekend hoog aantal reacties tot nu toe op mijn review, hierbij een uitgebreid verslag van het gemiddelde verbruik over de afgelopen 34000 kilometers: 4,7 L/100 km.
Blijven de reacties hierna ook nog steeds in grote getale binnen stromen, dan zal mijn volgende update wellicht nog uitgebreider zijn. ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline Climate controle Cruise control
- 2010
- 151.005 km

Volkswagen Polo 1.2 Easyline, 5 Drs, Airco, NL auto, 2e Eig, APK 7-26
- 2011
- 133.870 km

Volkswagen Polo 1.2-12V BlueMotion Comfortline,Climate&Cruisecontrol,Achteruitrijsensoren,Elektrischpakket,15 Inch Lmv
- 2012
- 207.603 km