en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 238.500 km |
KM-stand laatst | 266.000 km |
Eerder had ik een Cuore (mijn eerste auto), maar omdat ik toch veel reed ben ik toch in stilte op zoek gegaan naar een auto op LPG (voordelig in gebruikskosten en aanzienlijk goedkoper in MRB dan diesel met een G3 installatie)
Ik kende al iemand die reeds met een Volvo S60 op LPG reed en per 100km voordeliger uit was dan mijn Cuore, met aanzienlijk meer comfort. Dat kon ik natuurlijk niet weerstaan!
Toen kwam ik deze Polo TSI tegen, met een Vialle LPDi installatie. Had wel reeds 237000km gelopen, maar na een proefrit was ik overtuigd, een schone uitlaat (zie foto, vaak verbruiken TSI's olie door roetaanslag op de olieschraapveren) en het ging als de brandweer!
De eerste ~4500km zijn voor mij niets dan lof, ik heb een gemiddeld verbruik van ca. 7.2L/100km op LPG weten te halen, met enkele uitschieters van 6.4L/100km (+/- 1 op 15.5 op LPG dat ca. 60ct per liter kost!) helemaal top dus!
Wel heb ik een aantal kleine zaken vervangen, zoals de thermostaat en een plastic tuitje van de carterventilatie, de thermostaat was nodig om dat de koelvloeistof niet eerder was vervangen en er daardoor narigheid werd gevormd (aanslag) in de thermostaat waardoor hij dicht bleef staan. Het motortje werd iets warmer dan normaal! (uit voorzorg vervangen)
Review wordt binnenkort uitgebreid, tevens met meer foto's, maar deze foto's, kilometerstand en het gunstige verbruik op LPG wilde ik toch even delen! Met 1032kg leeggewicht ben je ook slechts 30 euro per kwartaal meer kwijt aan MRB dan de benzine Polo 1.2 TSI :)
Nog altijd leg ik behoorlijk wat plezierige kilometers af in de Polo. Ondertussen heb ikzelf de schokbrekers vervangen (240 euro, enkel onderdeelkosten), bougiekabels omdat marters deze hadden stukgebeten en een setje zomerbanden gemonteerd :)
Ook is de versnellingsbakolie vervangen en heb ik alle filters (interieur, lucht ed.) vervangen.
Ik heb nog geen olie bij hoeven vullen. Valt me dus alles mee met een 1.2 TSI met inmiddels bijna 255000km op de teller, op LPG! (daarbij moet ik wel aangeven dat hij erg schoon verbrandt, chapeau voor Vialle uit Eindhoven)
Al een jaar zong mijn auto lieflijk als ik met het raampje open reed. (zonder het raam te openen natuurlijk ook)
Vol goede moed had ik de spanrollen en geleiderollen van de multiriem besteld. Maar goed, eenmaal het zootje losgehaald waren het niet deze rolletjes die een paar octaven te hoog zongen, maar de magnetische koppeling van de aircopomp.
Ik wilde daar dus het lager van bestellen. Ging dat? Natuurlijk niet, garagisten vervangen liever je gehele aircopomp. (300-500 euro ex arbeid) Een glimp op eBay gaf me het inzicht dat ik de gehele koppeling ook voor 70 euro kon vervangen. Natuurlijk wilde ik dat niet. Een half uurtje zoeken bracht me bij het geschikte lager. Besteld! op de meeste plaatsen een maand levertijd - ik heb het echter in 1 week gefixt. Hattink Thermoparts, top service! Nu heb ik weer een heel stille auto, die ondanks zijn 266.000km nog heerlijk rijdt! (en een reparatie van 15 euro!!)
Nog steeds haal ik om en nabij de 1 op 15 op LPG (ca. 7L/100km) - bijgehouden via Spritmonitor.de
De Polo is een fijne, m.i. stille comfortabele reisgenoot die i.c.m. de 1.2 TSI vlot met het verkeer meekomt en indien je zin hebt ook nog rap de 180kmh weet aan te tikken!
Op LPG blijft het lachen aan de pomp, zelden geef ik meer uit dan 15 euro voor een volle tankbeurt en weet ik toch bijna 500km te rijden, fantastisch!
- om het LPdi systeem lekker over te laten schakelen en de benzine fris te houden rijd ik iedere 500-1000km een km of 20-30 aan elkaar op benzine -
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.