Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline (2010)

autoreview

Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline (2010)
Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline (2010)Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline (2010)Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline (2010)Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline (2010)Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline (2010)Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline (2010)Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline (2010)Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline (2010)Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Comfortline (2010)

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TSI 105pk Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf238.500 km
KM-stand laatst304.791 km
Lezerswaardering: 59%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gas is om op te koken, of toch niet?

  • 243.073 km

Omdat ik toch veel reed met mijn eerste auto, een kleine frikandel op benzine (een Cuore, mijn eerste auto), ben ik toch in stilte op zoek gegaan naar een auto op LPG (voordelig in gebruikskosten en aanzienlijk goedkoper in MRB dan diesel met een G3 installatie)

Ik kende al iemand die reeds met een Volvo S60 op LPG reed en per 100km voordeliger uit was dan mijn Cuore, met aanzienlijk meer comfort. Dat kon ik natuurlijk niet weerstaan!

Toen kwam ik deze Polo TSI tegen, met een Vialle LPDi installatie. Had wel reeds 237000km gelopen, maar na een proefrit was ik overtuigd, een schone uitlaat (zie foto, vaak verbruiken TSI's olie door roetaanslag op de olieschraapveren) en het ging als de brandweer!

De eerste ~4500km zijn voor mij niets dan lof, ik heb een gemiddeld verbruik van ca. 7.2L/100km op LPG weten te halen, met enkele uitschieters van 6.4L/100km (+/- 1 op 15.5 op LPG dat ca. 60ct per liter kost!) helemaal top dus!

Wel heb ik een aantal kleine zaken vervangen, zoals de thermostaat en een plastic tuitje van de carterventilatie, de thermostaat was nodig om dat de koelvloeistof niet eerder was vervangen en er daardoor narigheid werd gevormd (aanslag) in de thermostaat waardoor hij dicht bleef staan. Het motortje werd iets warmer dan normaal! (uit voorzorg vervangen)

Review wordt binnenkort uitgebreid, tevens met meer foto's, maar deze foto's, kilometerstand en het gunstige verbruik op LPG wilde ik toch even delen! Met 1032kg leeggewicht ben je ook slechts 30 euro per kwartaal meer kwijt aan MRB dan de benzine Polo 1.2 TSI :)

De kilometers vliegen er onderdoor

  • 254.500 km

Nog altijd leg ik behoorlijk wat plezierige kilometers af in de Polo. Ondertussen heb ikzelf de schokbrekers vervangen (240 euro, enkel onderdeelkosten), bougiekabels omdat marters deze hadden stukgebeten en een setje zomerbanden gemonteerd :)
Ook is de versnellingsbakolie vervangen en heb ik alle filters (interieur, lucht ed.) vervangen.

Ik heb nog geen olie bij hoeven vullen. Valt me dus alles mee met een 1.2 TSI met inmiddels bijna 255000km op de teller, op LPG! (daarbij moet ik wel aangeven dat hij erg schoon verbrandt, chapeau voor Vialle uit Eindhoven)

End the singing

  • 266.000 km

Al een jaar zong mijn auto lieflijk als ik met het raampje open reed. (zonder het raam te openen natuurlijk ook)

Vol goede moed had ik de spanrollen en geleiderollen van de multiriem besteld. Maar goed, eenmaal het zootje losgehaald waren het niet deze rolletjes die een paar octaven te hoog zongen, maar de magnetische koppeling van de aircopomp.

Ik wilde daar dus het lager van bestellen. Ging dat? Natuurlijk niet, garagisten vervangen liever je gehele aircopomp. (300-500 euro ex arbeid) Een glimp op eBay gaf me het inzicht dat ik de gehele koppeling ook voor 70 euro kon vervangen. Natuurlijk wilde ik dat niet. Een half uurtje zoeken bracht me bij het geschikte lager. Besteld! op de meeste plaatsen een maand levertijd - ik heb het echter in 1 week gefixt. Hattink Thermoparts, top service! Nu heb ik weer een heel stille auto, die ondanks zijn 266.000km nog heerlijk rijdt! (en een reparatie van 15 euro!!)

Nog steeds haal ik om en nabij de 1 op 15 op LPG (ca. 7L/100km) - bijgehouden via Spritmonitor.de

De Polo is een fijne, m.i. stille comfortabele reisgenoot die i.c.m. de 1.2 TSI vlot met het verkeer meekomt en indien je zin hebt ook nog rap de 180kmh weet aan te tikken!

Op LPG blijft het lachen aan de pomp, zelden geef ik meer uit dan 15 euro voor een volle tankbeurt en weet ik toch bijna 500km te rijden, fantastisch!
- om het LPdi systeem lekker over te laten schakelen en de benzine fris te houden rijd ik iedere 500-1000km een km of 20-30 aan elkaar op benzine -

De winter overwonnen, trekhaak monteren en op naar

  • 274.500 km

Inmiddels staat de teller alweer bijna op 275.000km, nog steeds om en nabij de 7,2L/100km op LPG. Niets dan lof, de brandstofprijzen stijgen wederom snel, maar op LPG is dat aanzienlijk minder pijnlijk. 4,50 euro per 100km is eerder regel dan uitzondering. De Polo start en rijdt nog altijd als een zonnetje! Zelfs in 'het weekje winter' dat we hier in Nederland gehad hebben, geen centje pijn. Woon-werkverkeer doe ik grotendeels met de speed pedelec (Stromer ST2) maar in de desbetreffende week toch de auto gepakt. Zelfs met -10°C (en lager) startte de auto altijd in 1x. Geen centje pijn.

De auto heeft ook weer een jaar APK erbij, dus dat moet goedkomen! Het mooie aan LPG via de benzineinjectoren is dat je koud op LPG start, dus de olie BLIJFT SCHOON! Zelfs na ~15000km is de olie nog licht getrokken zwarte thee. Qua interne vervuiling zit dat dus wel goed :) (ca. 96% minder deeltjesuitstoot t.o.v benzine directe inspuiting motoren, dus wat nou OPF/benzine roetfilter)

Oh en in die sneeuw... Ploegen met gewoon 110kmh, geen probleem (op de snelweg) terwijl iedereen rustig met 70kmh over de snelweg tokkelde, tsja... Niet iedereen heeft Continental TS860 winterbanden (HEEL veel grip in de sneeuw)! Aanrader.
Verder ga ik binnenkort een trekhaak monteren, voor een appel en een ei een afneembare Westfalia trekhaak voor de Polo gekocht. Her en der een boedelbak, motor-aanhanger of een fietsendrager trekt me wel. (of trekt de polo wel ;))

Onderhoudstechnisch liet de vorige eigenaar de bougies iedere 25.000km vervangen (jaarlijks), maar dat leek me veel. Omdat de auto op LPG start, zou daar het eerste probleem opdoen mochten de bougies slecht worden. Gezien LPG een octaangetal van hoger dan 104 heeft. (meestal rond de 110) Inmiddels ca. 50.000km op dezelfde bougies en nog geen enkel probleem met starten/koud stationair lopen! (in tegenstelling tot toen ik gaatje -geknaagd, hey marter- in een van de bougiekabels had zitten) - verder is er qua verbruik ook nog niet echt een afname, naarmate ik de auto langer heb is het verbruik enkel verder afgenomen. Ik ging van ca. 7.5L/100km gedurende het jaar naar zo'n 7.2L/100km. In de zomer rijd ik vaak rond de 6.4/6.5L/100km LPG op een tank :)

Trekhaak gemonteerd en aanzienlijk wat kilometers

  • 285.200 km

Bij 280.000km heb ik nog een trekhaak gemonteerd, ja zelfs bij deze kilometerstand heb ik dat aangedurfd.. Ik heb zelf een speed pedelec die zo nu en dan eens meegaat; heb een tijdje ergens anders in huis gezeten en toen was mn woon-werk afstand anders.

Toen heb ik hem met de bank plat meegenomen, maar dat zorgt ervoor dat alleen de bestuurder mee kan! Dus inmiddels is een fietsendrager meenemen of een klein aanhangertje geen probleem meer. Trekhaak monteren was een fluitje van een cent, 6 bouten los van de stootbumper achter en je schuift de balk in de kokerbalken waar al gaten in voorbereid zitten. Kabel op de CAN-BUS aan laten sluiten door de garage en cest ca! Rijden maar :)

De versnellingsbak schakelt nog steeds prima, motortje start en loopt altijd nog lekker. Het enige echte euvel is een fluitende ventilator motor, die zou ik nog eens moeten vervangen. Verder ziet de auto er zowel van binnen als buiten nog puik uit! Verder hoef ik denk ik niet veel over de Polo te vertellen.. Rijdt redelijk voorspelbaar, stuurt licht, geen last van onderstuur en is voor zijn segment ERG stil! (totdat je boven de 120-130kmh komt, maar goed dat doe ik toch zeeeer zelden)
De ketting is nog steeds degene die in het bezit van de eerste eigenaar is vervangen (zakelijke eigenaar) de vorige eigenaar heeft hem nooit hoeven vervangen. Ook ik hoor hem bij koude start niet rammelen. (ik luister altijd met het raam open/deur open even bij de koude start!
https://youtu.be/dSLBq0auCTk (zie deze video, zelfs in winterse omstandigheden was het geen probleem)

Bij 278667km heb ik de bougies vervangen voor NGK iridium bougies, de vorige hebben er ca. 50.000km in gezeten (deze waren vlak voordat ik hem kocht gemonteerd). Ik merkte dat de auto wat slechter begon te starten. Dit omdat hij op LPG start; LPG ontbrandt moeilijker waardoor je dit soort perikelen sneller op zult merken. Met nieuwe bougies gaat 'ie weer als een zonnetje! Verbruik lijkt ook weer iets afgenomen, in de zomer zit ik aan ca. 7L/100km (LPG, over het algemeen ca. 1 op 14/15). Terwijl ik vrijwel altijd 110-115kmh op de teller rijd!

Op naar de 3 ton!

De 3 ton, TSI en LPG vloeibaar door de benzine inj

  • 304.791 km

3 ton. We hebben het gehaald, de Polo heeft het gehaald. Nog altijd lachen aan de pomp en de kilometers glijden er vrolijk onderdoor!
Verder eigenlijk weinig te vertellen, een klein storinkje gehad zoals ik hieronder beschrijf.

Recent een klein probleempje gehad, wat groter leek dan het was

P0171, armmengsel. Wat was het? Carterventilatieklep die een vacuumlek veroorzaakte. Wat heb ik allemaal vervangen? MAP-sensoren en een beetje hoofdpijn. Ik vreesde voor de injectoren, maar injectorreiniger deed het tijdelijk verhelpen (of ja, niet eens 1 rit, sporadisch kwam de P0171 met rare fueltrims terug). Na vervangen carterventilatieklep (die op de cilinderkop zit met een aansluiting aan de turbo) weer als vanouds!

Fijne auto, 3 ton bereikt zonder noemenswaardige problemen. De uitlaat is nog altijd blank metaal. Genieten! (ja dat kan met een polo, ze zijn vrij stil als je niet boven de 120 rijdt, comfortabel en zit een prima geluidsset in)

LPG nog steeds rond de 70ct/L. Als ik de benzinetank sporadisch vul krijg ik bijna tranen in mijn ogen, man wat is dat goedje (E98) duur zeg. Blij dat ik op LPG rijd, octaangetal hoger en verbrandingstemperatuur lager! (vloeibaar ingespoten via de benzine injectoren) GEWELDIG!!

Jammer dat Vialle failliet is gegaan. Het LPdi systeem presteert fenomenaal. Gelukkig zijn er alternatieven! Holger Becker heeft gemaakt wat Vialle Directblue zou zijn, Direct Gastec Gastronic LPG systeem. Go for it! Als showcase zou ik eigenlijk wel zo'n Audi S3 8V (300pk) of RS3 willen hebben met LPG!

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens