Volkswagen Polo 1.2 TSI 90pk Highline (2012)

Succes zonder franje

Volkswagen Polo 1.2 TSI 90pk Highline
De auto's in het B-segment worden steeds serieuzer en dus kunnen we tegenwoordig niet meer spreken van 'boodschappenautootjes'. In dit deel van de markt doet Volkswagen goede zaken met zijn Polo. Wij reden die met de 1,2-liter TSI-krachtbron.

De Volkswagen Polo is verreweg de meest succesvolle auto in zijn segment. In 2011 werden er ruim 25.000 van verkocht en dat is bijna tweemaal zoveel als van de nummer twee in dit segment, de Opel Corsa. Kortom, de aandrijflijn en daarmee de basiseigenschappen van de Polo vallen bij erg veel mensen in de smaak.

Onopvallend

Om een succesnummer te zijn, moet je in ons toch ietwat calvinistische landje vooral niet boven het maaiveld uitsteken. En de Polo blinkt daarin dan ook uit. Het serieuze karakter van de auto kunnen we al aflezen van de buitenkant. Het uiterlijk is minder speels dan dat van zijn voorganger, die met zijn afgeronde koplampjes altijd iets aaibaars bleef hebben. Het is een keurige, onopvallende en neutrale auto. Je zou hem saai kunnen noemen, maar als je erin zit, vergeet je dat algauw. Het dashboard zit mooi in elkaar, met goede, stevige materialen, en ook
ergonomisch is het top. Alles zit precies waar je het verwacht en je kunt de Polo bij wijze van spreken geblinddoekt rijden zonder ooit mis te grijpen. Hij is lekker ruim en dat geldt ook voor de achterbank. Vooral de hoofdruimte is daar goed voor elkaar. De koets heeft redelijk rechte lijnen en dat betaalt zich hier in terug.

Mocht je de Polo nog steeds wat saai vinden, dan wordt dat oordeel niet anders als je ermee gaat rijden. Hoewel hij precies genoeg stuurt, is het gevoel met de wielen aan de magere kant. Niettemin is de Polo neutraal in de bochten, al helt hij wel wat over. Onder de kap heeft de Polo een direct ingespoten 1,2-liter TSI, die goed is voor een vermogen van 90 pk. Over een gebrek aan trekkracht valt ook niet te klagen. Al vanaf 1.500 omwentelingen per minuut heeft de viercilinder 160 newtonmeter aan koppel beschikbaar.

De krachtbron is in onze Polo gekoppeld aan een zeventraps DSG, Volkswagens bekende transmissie met dubbele koppeling. Er is natuurlijk ook een handgeschakelde versie leverbaar, maar die had de importeur even niet voorhanden. Uit eerdere tests weten we dat de handgeschakelde bak heerlijk strak en precies werkt. Toch werkt ook de DSG erg goed. Ook de motor blijkt een erg prettige metgezel. De Polo wil er best mee vooruit, ook al halen we bij de sprint van nul naar honderd de fabrieksopgave toch niet helemaal. Dat laatste geldt overigens ook voor het brandstofverbruik, maar daar kijken we niet van op. Toch is een gemiddelde van 1 op 14,2 zeker niet slecht te noemen.

Redelijk compleet

De geteste Polo is een Highline, die voor Volkswagen-begrippen redelijk compleet is uitgerust. Zo is de auto onder meer voorzien van automatische klimaatregeling, sportstoelen, mistlampen vóór en 15-inch lichtmetaal. Onze testauto was ook nog eens voorzien van een Advance-pakket, dat voorziet in een schuifdak, xenonlampen, bochtverlichting en leds. En het kan niet op: dan is er nog het Executive Plus-pakket, waarmee wordt voorzien in navigatie en telefoonvoorbereiding. Verder zijn er nog wat zaken toegevoegd als parkeerhulp, 17-inchwielen en allerlei sportieve versierselen.

Oordeel

3 sterren

De Volkswagen Polo heeft een lekkere motor en ook de DSG-transmissie is erg goed. Jammer alleen dat de auto wat frivoliteit mist.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Polo 1.2 TSI 90pk Highline
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 21.464

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.197 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.970 mm / 1.682 mm / 1.485 mm
Wielbasis 2.470 mm
Massa leeg 1.029 kg
Laadvermogen 581 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 560 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,9s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 124 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (63) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.