Volkswagen Polo 1.6 TDI 90pk BlueMotion Technology Trendl. (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.6 TDI 90pk BlueMotion Technology Trendl. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 196.000 km |
Zo trouw als een labrador
- 160.000 km
Dit is pas de eerste evaluatie die ik schrijf over onze Polo omdat dit de wagen is waar mijn vrouw altijd mee rijdt. Af en toe rijd ik er eens mee, en dan stap ik elke keer weer goedgezind uit.
Bij de aanschaf hebben we ook andere merken overwogen, maar wel de vaste waarden: een Ford Fiesta en een Opel Corsa. Maar de Polo reed het beste en heeft een ijzersterke reputatie. Eerst probeerden we de Polo 1.2 TDI Bluemotion maar dat was een onding dat niet voorruit te branden was, dus na een proefrit van 2 km stonden we terug bij de garage. Overgestapt in een Polo 1.6 TDI Bluemotion technology en dat was ons ding; vlotte prestaties, geen 3-cilinderkoffiemolengeratel, een solide indruk, ... In die tijd kregen we nog een korting van 1500 € van de overheid omdat we een diesel kochten. Kan je nagaan hoe tijden veranderen...
We hebben de handgeschakelde versie genomen en daar ben ik nog steeds blij om omdat ik dat nog altijd plezant vind om te rijden. De versnellingsbak schakelt kordaat en accuraat, ook nu nog.
Het is een wagen die degelijk in elkaar steekt en ons tot nu toe nog nooit in de steek heeft gelaten. Er zijn in die 10 jaren 3 reparaties uitgevoerd: de linkerachterstoel kon niet meer platgelegd worden door een geblokkeerd ontgrendelingsmechanisme, de achterklep kon niet meer vergrendeld worden door een defect in het mechanisme en heel recent draaide het raamsysteem van het bestuurdersportier in de vernieling. Het zijn dus elke keer technische mankementen aan mechanische systemen. Maar als je bekijkt dat dit 3 defecten zijn op 10 jaar tijd, dan vind ik dat niet verkeerd en het zijn geen zaken waardoor je niet meer kan rijden. Oh ja, de laatste paar maanden valt de verlichting van de wijzers van de toerenteller en de snelheidsmeter af en toe uit. Da's niet plezant, maar er valt mee te leven. Als de wagen nog eens op onderhoud moet, dan melden we dat wel aan de garagist om het te laten maken.
EDIT 25/6/2020 : het mechanisme om de motorkap te openen is afgebroken. Dat wordt mechanisch defect nummer 4. Kost 60 Euro dus niet de grote som, maar vind het wel het melden waard.
Het verbruik valt super mee, temeer omdat mijn vrouw elke dag 50 km naar het werk rijdt en 50 km terug en hiervan 80 % over lokale wegen is. Het zal je dan ook niet verbazen dat we rond de 4,5 liter per 100 km uitkomen. Natuurlijk moet er ook in dit VAG-product af en toe een scheutje olie bij in de motor.
Wat ook enorm handig is, is de overzichtelijkheid van de carrosserie. Wij parkeren onze Polo achteruit op onze oprit vlak naast de muur van ons huis. Door de hoekige vorm van de auto en de grote raampartijen kan je de wagen tot op een centimeter nauwkeurig parkeren. Een zaligheid.
Over de ergonomie kan ik kort zijn: een blinde kan de was doen. Alle bedieningen zitten op de ideale plaats en zijn duidelijk waarvoor ze dienen. Je kan gewoon niet missen.
Onze wagen wordt door de verdeler onderhouden volgens de opgegeven intervallen en meer is er ook niet nodig. 2 Jaren geleden werd het interieur door een firma grondig onder handen genomen/gereinigd en hij ziet er weer uit als nieuw.
Ik ben er zeker van dat deze nog wel ettelijke jaren in ons bezit zal blijven. Het kriebelt natuurlijk wel eens om een andere wagen te kopen, maar waarom zouden we? Topproduct!
Roetdeeltjesdebacle maakt er een einde aan
- 196.000 km
Sinds juli 2022 wordt er in België een nieuwe testmethode gebruikt voor het bepalen van het aantal roetdeeltjes voor diesels. Tevens worden de normen strenger. Dat maakt dat het steeds moeilijker wordt om diesels door de keuring te krijgen. Zo ook onze Polo. Omwille van de burn-out van mijn vrouw, reed de Polo enkel nog maar rond de kerk. Eerst was de wagen afgekeurd maar door een paar honderd kilometer te rijden, was de roetfilter geregenereerd en schoolgebleven. Daardoor werd ie na 2 maanden toch goedgekeurd.
Maar een grondig nazocht bij Carrec, leerde dat de wagen door onze garagist (een officiële verdeler notabene) was verwaarloosd en gebreken werden ons niet gemeld. Dat maakt dat er ineens een inhaalslag gemaakt moest worden want de koppeling was aan vervanging toe, 4 versleten schokdempers waarvan 2 lek), klemmen rond uitlaat waren weggeroest en de motor zweet. Dat zijn in mijn ogen allemaal normale slijtage na bijna 200000 km. Maar daarenboven zaten er nog een paar kleinere reparaties aan te komen.
Midden 2020 is er een pompverstuiver stuk gegaan en midden 2021 de tweede. Dat was minder tof, namelijk 2 x 850 Euro aan reparatie. De schrik dat de andere 2 pompverstuivers het ook wel eens zouden kunnen begeven, deed ons overstag gaan om de wagen te verkopen.
De wagen heeft ons altijd trouwe dienst bewezen. Tevens was het een goedkope manier van rijden. We hebben slechts een 734 euro per jaar afgeschreven want uiteindelijk kregen we nog een redelijke prijs voor de wagen.
De Polo werd gekocht met het hoofd, nu zijn we op zoek naar een auto voor ons hart, dus wordt het een cabrio…
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vijf spaardiesels voor minder dan € 5.000

Volkswagen Polo - Occasion Aankoopadvies

Occasiondubbeltest - Opel Corsa 1.4 aut. vs VW Polo 1.2 TSI

Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline

Volkswagen Polo 1.2 TSI 90pk Highline (2012)
