Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2010)

autoreview

Volkswagen Polo BlueMotion
Volkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotion

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst30.008 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Blue-Emotion

  • 980 km

Ook ik hoorde bij de paar duizend personen die zonder er een km in gereden te hebben "blind" een Polo Bluemotion 1.2 TDI heeft besteld.
Na precies een 1/2 jaar (!) kwam hij dan eindelijk. Met een multifunctioneel lederen stuur (daarom zo lang?) en een paar extra optie's: Executive pakket, om de hoek schijnende koplampen (werkt perfect in het donker!) een fantastische radio/muziekweergave en in de kleur Blue Glacier Met.
Overwegingen waren de volgende:
-Veelbelovende nieuwe techniek met een ultrazuinig verbruik in een degelijke VW-jas.
-Een auto waar je ook fatsoenlijk met zijn 3-en of 4-en in kunt zitten.
-lekker lage bijtelling
-een prachtig strak ontwerp (m.n. van voren) en een mooi materiaalgebruik met een in deze klasse fenomenaal afwerkingsniveau.
-Geen wegenbelasting en toch op (relatief) goedkope Diesel rijden.

De eerste indrukken tijdens een proefrit enkele weken geleden:
Pittiger dan ik op grond van andere revieuws had verwacht. Een apart roffelend geluid bij optrekken waar je erg aan moet wennen, maar eenmaal op constante snelheid toch een zeer beschaafd op de achtergrond blijvend motorgeluid.
Een werkelijk perfect werkend start/stop systeem waarmee je echt niet bang hoeft te zijn dat het niet op tijd tot leven komt.
Een behoorlijk hinderlijk tegen je knie drukkende middenconsole.
Een fraai stil en comfortabel onderstel dat wat aan de stugge kant is.
Een mooi strak en precies stuurgedrag en een prima wegligging, al is hij na een hobbel of drempel soms wat deinerig.

De eerst bijna 1000 km:

Natuurlijk even wennen; tussen 1000 en 2000 toeren gebeurt er bar weinig, om daarna best een duw in je rug te voelen. (Als je gewend bent om in de allerfijnste 4-cilinder 1.5 Diesel te rijden die er volgens mij is: Renault Dci 105, valt het wel tegen)
Als je de schakelindicator volgt rijd je heel vaak bij 1400 toeren in een versnelling en dan kun je echt niet acceleren maar geeft de boordcomputer wel hele fraaie verbruiks-waarden aan...
Natuurlijk allemaal een kwestie van wennen.

En dan natuurlijk het verbruik: dat is toch wel het kernpunt van deze auto.
Welnu, over de eerst tank ligt dit rond de 1:20, maar mij viel op dat bij het tanken er na de eerste keer "afslaan" van de pomp toch nog een liter of 4 bij kan. Natuurlijk weet ik niet of de dealer de auto echt tot de nok had afgetankt. Bovendien had ik een flinke snelwegrit gemaakt door de ardennen met noodweer en een ingestelde Cruise control snelheid van 130 km/hr
Het vervolg zal het leren.

Conclusie tot nu toe:
Valt niet tegen, maar moet duidelijk nog worden ingereden en voelt nog wat stug aan. Het verbruik zal vast nog beter worden (nu gemiddeld 4,5 per 100 op de bc) want bij eerdere diesels constateerde ik zelfs boven de 100.000 km nog een verbruiksverbetering!
Voorlopig genieten van het strakke weggedrag, de stille loop en de zeer fraaie muziek-weergave!

van zuinigheid naar dynamiek

  • 2.980 km

Vanwege de vacantie (met onze andere auto) nog niet zo heel veel gereden, maar er zijn toch wel een aantal vermeldenswaardigheden.
Allereerst het eerste echt goed gemeten verbruik. Dwz: echt de gereden kilometers gedeeld door het aantal getankte liters en niet een aflezing van de bc die overigens tot mijn verbazing een te hoog verbruik aan gaf. Dat heb ik wel eens heel anders meegemaakt…
Bij zo’n 980 km ging het brandstof-reserve lampje branden (de laatste 2 blokjes van het laatste kwart van de tankinhoud zijn dan nog zichtbaar) en vervolgens bij 1007 km op de dagteller getankt. Er ging precies 42 liter in. Dat komt dus neer op een reëel verbruik van 1:24 (!) Gezien de duidelijke inrijfase van de auto en het feit dat ik wel redelijk maar niet extreem zuinig heb gereden vind ik dat een heel fraaie waarde. Immers als je de diverse tests en reviews in jullie blad leest, kom je gauw 20-25% onzuiniger uit dan wat er wordt opgegeven (ECE). Wat overigens wel opvalt is dat de echte winst vooral in de stad en rustig voorttokkelend op de buitenweg (tot 110 km/h) wordt gehaald. In de stad gebruik ik ook regelmatig de cc en rij dan bij 50 km/h een idioot lage 1200 tpm. Dat gaat prima (de motor loopt dan eigenlijk heel mooi rond) maar je moet niet plotseling willen versnellen. Een hinderlijk gemis blijft dan de trekkracht en de smeuigheid beneden de 2000 tpm.

Dat bleef toch, ondanks het feit dat de motor duidelijk al wat meer “los” begint te komen, een manco. Vandaar dat ik, nieuwsgierig gemaakt door andere auteurs, en met uitstekende ervaringen in het achterhoofd van een eerder door tuning opgewaardeerde diesel, naar het noorden van het land ben afgereisd en de reeds vaker genoemde Ventura tuning heb laten inbouwen!
En wat een verschil!. Direct bij het wegrijden en het nemen van de eerste bochten en rotonde’s vanaf het industrieterrein is al goed te voelen wat een verbetering de toegevoegde 17 pk en 30 nm teweegbrengen. Laten we zeggen dat 90% van de tevoren aanwezige “manco’s” zijn verdwenen…
Een veel soepeler motorkarakter, duidelijk meer respons tussen 1200 en 2000 tpm (al wordt het beslist geen strepentrekker) en vooral het afwezig zijn van de eerst toch wat op de zenuwen werkende hoogklinkende metalige dieselratel. Die typische dieselratel is er nog wel, maar alleen bij rustig trekken in het gebied van 1500-1800 tpm. Daaronder en daarboven een veel sonoorder klinkende motor met aanzienlijk betere prestatie’s. Het lukt nu bijvoorbeeld probleemloos om in zijn 3 op een 2-baansweg even vlot in te halen: iets wat je eerst kon vergeten.
Daarna volgde een rit met behoorlijk hoge kruissnelheden (120-140 km/h) in bar regenweer, waarna opnieuw aftanken een reëel verbruik te zien gaf van 1: 21,3. Ook daar kan ik goed mee leven. Aangezien mijn andere auto (Dci 1,5) destijds van 105 > 130 pk en van 240 > 290 Nm is gegaan en veel meer rijplezier verschafte, durfde ik de stap wel aan. Per slot van rekening is 1,2 gedeeld door 1,5 maal 130 pk nog altijd meer dan de 92 pk die ik nu uit mijn BM kan halen!
Voor het overige: alleen positieve ervaringen. Het geluid van de RCD 310 komt nog beter tot zijn recht, het stuurkarakter blijft heerlijk precies en direct en de kilometers rollen kraak- en rammelvrij onder de goed grip biedene lagerolweerstand-bandjes door.

Problemen tot nu toe:
De 2e dag deed het ratelmechanisme van de verstelbare middenarmsteun het niet meer, om vanaf de dag erna (en nog steeds) weer probleemloos te functioneren. Raar maar waar.

Verder werkt alles prima en blijf ik genieten van de mooie materiaalkeuze en het degelijke afwerkings niveau. Wat een verschil met de nieuwe Fiat Punto op deze punten die ik ook nog ben gaan “spijtkijken”. (zie ook de laatste test in autoweek)

de eerste 10.000 km

  • 10.030 km

De eerste 10.000 km zitten er op. Iets langer dan verwacht, maar doortellend kom ik dan toch wel op zo'n 25.000 km op jaarbasis.
Het lijkt me niet zinvol de bekende zaken die in andere reviews al aan bod zijn gekomen te herhalen, maar voor suggestie's of dingen die men mist houd ik me aanbevolen.

Wat valt op?

Nog steeds goed te spreken over het algehele rijgedrag. Wel een dramatische verslechtering van het verbruik door de invallende kou in combinatie met toch ook wel korte afstanden. Slechtste uitschieter naar onderen: 1: 18,87
Bijna geen enkele keer slaat de motor in de stad af terwijl daar voor mij lang niet altijd een (logische) verklaring voor is. Dat zal voor een groot deel het meerverbruik verklaren...
Ook boven de 120 km/uur een flinke meerconsumptie. Ben van plan om de Ventura Tuning (die 2 standen kent) te wijzigen naar de "eco-stand". Misschien scheelt dat?
Voorts: als de ventilator bv op streepje 1 staat en ik schakel en rij vervolgens in zijn achteruit, dan gaat ie 4 streepjes harder blowen, wat weer verdwijnt bij de versnelling in zijn 1 vooruit. Meer mensen die dit is opgevallen?
Het ratelsysteem van de hoogteverstelling van de middenarmsteun blijft toch nu en dan haperen: hinderlijk maar natuurlijk niet ernstig.
Op de eerste (platgereden) sneeuw hebben de Conti-lagerolweerstand-banden die hard opgepompt in de zomer zo lekker rolden een dramatisch slechte "grip". Zelfs inparkeren lukte een keer ternauwernood! Op het gevaarlijke af. Misschien alsnog winterbanden monteren?

verder geen opvallendheden en geen mankementen. Over het precieze gebruik zal ik bij 20.000 km rapporteren.

en dan is ie weg...

  • 30.008 km

Omdat ik door omstandigheden wat minder heb gereden, nu pas een vervolg.
De Polo bevalt op zich nog steeds goed. Er hebben zich geen grote problemen voorgedaan, wel een aantal typische kleine dingen, die ik ook in veel andere reviews ben tegengekomen:
-met regenachtig weer druppelt er bij het openen van het portier water op de stoel: ook als je een bocht naar rechts maakt met een geopend raam...
-als je de airco kort hebt gebruikt om de ruit te ontwasemen en je zet hem uit, dan beslaat de voorruit direct vreselijk en moet je of de airco weer aanzetten of de ramen tegen elkaar open zetten en de ventilator op "vol".
-bij ongeveer 28500km deed zich bij mij ook ineens de al vaker genoemde zoem/fluittoon van de brandstofpomp achterin voor, maar een aantal weken later is dat ook weer verdwenen (!?)
-ook bij mij af en toe een hinderlijke metalige rammel ergens links achterin (het achterportier?) waarover ook anderen berichten.

Verder 2 opvallendheden:
tussendoor bleek bij ongeveer 25000 km het koelvloeistofniveau onder het minimum te staan en ben ik tussentijds naar de dealer terug geweest. Daar kreeg ik de slappe smoes te horen dat hij waarschijnlijk af fabriek niet helemaal gevuld geweest zou zijn, maar bij de eerste beurt (30000km) stond hij weer op het minimum!
Bij de dealer te horen gekregen dat er een nieuwe EGR klep in moet (waarvoor weer een nieuwe afspraak gemaakt moet worden!) maar het verband tussen een en ander ontgaat me.

Een groter en vervelender probleem is dat ik op een ochtend instap en tegen een groot gat aankijk in het stuur: mijn airbag is gestolen!!!
Zonder een spoor van (in)braakschade terwijl ik 100% zeker weet dat de auto was afgesloten, voor en na de diefstal.
Zeer veel rompslomp met politie-aangifte, een nieuwe bestellen etc...
Nadat er een nieuwe is geplaatst blijkt de claxon en de stuurbediening van de radio niet te werken(!) dus ook daar moet ik weer voor terug. Dit vind ik eigenlijk niet kunnen: een grote min voor de dealer!

Overigens heb ik een paar duizend km de Ventura tuning er weer uitgehaald en kon het volgende merken:
Hij blijkt inmiddels best goed ingereden en loopt ook zonder de tuningbox een stuk soepeler dan ik me van eerder kan herinneren.
Het verbruik met en zonder (o.a. over een vast traject van 350 km naar het buitenland, dat ik onder zeer vergelijkbare omstandigheden nogal eens rijd is ongeveer 0,2 L/100km in het voordeel van "met" de Ventura-box. Dat scheelt dus niet veel, maar het verschil in power en dus in rijplezier is vele malen groter!

Gemiddeld verbruik is in de winter tussen de 1:18,5 en 1:21 geweest, in de zomer tussen de 1:20,5 en de 1:22.
Eenmaal een rit van 150 km waarbij ik mijn best heb gedaan kwam uit op 3,7/100 km (dat is ongeveer 1:27 en dat komt naar mijn mening behoorlijk in de buurt van het opgegeven theoretische verbruik van 1:29,4!

Al met al ben ik (behalve de genoemde punten) nog steeds behoorlijk tevreden, stel de sterren nog niet bij en ga vrolijk op weg voor de volgende 30000km

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.