Volkswagen Polo 1.2 12V 65pk Highline (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 12V 65pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 50.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In Juli 2007 deze Volkswagen Polo uit 2004 met 50000km op de teller aangeschaft. Inmiddels ca. 20000km verder dus de hoogste tijd om wat over mijn ervaring met deze auto te schrijven.
Dit model is in 2001 geintroduceerd en ligt tussen de golf en de lupo. Dat is duidelijk te zien; de voorkant lijkt (helaas) veel op een lupo met zijn ronde koplampen, de achterkant doet weer meer aan een golf denken. Dit model ging dus al een tijdje mee toen mijn exemplaar van band rolde. Dit scheelt vaak een hoop kinderziektes; veel kapotte bobines bij de eerste lichting.
Van binnen ziet de polo er zeer strak uit, alles sluit perfect op elkaar aan, geen rammeltjes. De binnenruimte is prima, veel opbergvakjes. De (optionele) bekerhouder werkt perfect wat erg belangrijk is voor fervente koffiedrinkers (zoals ik).
Het motor(tje) in de polo is een opmerkeijk exemplaar. Allereerst is de cilinderinhoud vrij klein (1200cc), daarnaast heeft hij geen 4 maar 3 cilinders. Hiermee valt ook een hoop te verklaren qua motorprestaties. In de stad rijden gaat erg soepel mede door zijn relatief hoge koppel. 120kmh op de snelweg haal je makkelijk maar het is duidelijk dat de auto met deze motor niet een echte snelwegtijger is. Bij 120kmh maakt de motor ca. 4000 toeren. Groot, heel groot voordeel is het verbruik van z’on relatief kleine motor. 1:17,5 gemiddeld, gemeten over 3500km.
Het comfort is goed; de stoelen zijn uitstekend. en de vering is comfortabel afgesteld. Het relatief hoge toerental bij 120kmh kan vermoeiend zijn.
Samenvattend kan ik concluderen dat de auto door zijn styling en motor wellicht geen keus met het hart is maar wel met het verstand, de auto rijd namelijk prima en is door zijn lage afschrijving en gunstig verbruik fincieel voordelig.
Update 06-05-2008, 88000km
Auto blijft zeer zuinig rijden, ik haal met rustig rijden toch altijd wel 1:17. Probeer je op een drukke snelweg 140km/h te rijden dan loopt het verbruik op tot 1:13,5.
Problemen:
Defecte accu; van het één op andere moment heeft de accu de geest gegeven. Zo vervangen.
Defecte Bobine; voor het eerst de mobiliteitsgarantie gebruikt. Binnen 10 minuten monteur aanwezig......na 15 minuten nieuwe bobine geplaatst.......en geen rekening: zwak onderdeel dus coulance-regeling VW.
Binnenkort voor 90.000km; wordt vervolgd.
Update 09-05-2008, 90000Km beurt
Schijfremmen en blokken voor vervangen; regulier onderhoud lijkt me.
Lambda sonde moet vervangen worden; niet regulier, €300.
Stuurbekrachtegingspomp moet vervangen worden. ca. 2% van de totale rijstijd is de stuurbekrachteging niet correct. Hij bekrachtigd of te veel of te weinig en de pomp hoor je telkens aan slaan. Totale kosten ca. €850!!. Heb in overleg besloten het nog maar een poosje aan te zien. De dealer was wel bereid om -ondanks het niet laten repareren- het mobileitsgarantiestempel te zetten.
Gaat toch een sterretje bij betrouwbaarheid af.
PROBLEMEN
-Defecte accu; van het één op andere moment heeft de accu de geest gegeven. Zo vervangen. 70000Km
-Stuurbekrachteginspomp beetje defect. 80000Km
-Defecte Bobine; voor het eerst de mobiliteitsgarantie gebruikt. Binnen 10 minuten monteur aanwezig......na 15 minuten nieuwe bobine geplaatst.......en geen rekening: coulance-regeling VW. 84000Km
-Lampda sonde vervangen. 88000Km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.