Volkswagen Polo 1.0 CL (1987)

autoreview

Volkswagen Polo 1.0 CL (1987)

Signalement

UitvoeringPolo 1.0 CL
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf1996
KM-stand bij aanschaf19.019 km
KM-stand laatst19.019 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto

  • 19.019 km

Na het beginnen met mijn eerste baan, had ik een auto nodig die natuurlijk niet te duur was en zuinig. De opa van mijn zwager was net overleden en de polo stond al een tijdje stil. De weduwe had geen rijbewijs en de auto moest weg. De goede man had hem destijds gekocht van het geld dat hij met een staatslot gewonnen had. Hij gebruikte de auto om naar zijn visstekkie te rijden en 1 keer in de week naar de supermarkt.
Het klassieke verhaal van oude man met pet ging ook hier op
Alleen niet binnen gestaan en puik op de bandjes stond hij ook al niet. Op het moment van aankoop was de auto 9 jaar oud. En de banden hadden dan wel nog goed profiel maar ze waren aan vervanging toe.
Roest was niet te bekennen en de enige opties waren een hoedenplank(!!) en groen getint glas.
Ik had het slechter kunnen treffen met een eerste auto, deze was technisch zo goed als nieuw. Met zijn 45 pk motor en vierbak een absolute basis auto, toen ook al. Maar ik was er erg blij mee.

Voor 4500 gulden mocht ik hem overnemen.

De eerste maanden niets aan gedaan tot ik in Amsterdam door de linkerachterveer zakte. Kreupel de plaatselijke Kwikfit nog gehaald waar bleek dat de veerschotel doorgeroest was omdat de afwateringsgaatjes langere tijd verstopt waren geweest, waardoor het metaal doorgeroest was. Een weinig gebruikte auto is dus niet altijd een voordeel, blijkt maar.
Twee nieuwe schokbrekers achter laten monteren en gelijk 4 nieuwe Michelin Classic banden in maat 155/70 erbij.
Daarna is de polo ingezet als dagelijkse woon-werk auto. Dagelijks zo´n 90 kilometer. Waarbij gezegd moet worden dat de stoelen heel behoorlijk zaten. Ook als verhuisauto ingezet. En daarbij kwam de rechte achterkant goed van pas. Achterbank neer en stouwen maar….

Het eerste jaar zijn we met de polo naar Zwitserland op vakantie geweest. Op de autobahn heb je met zo weinig vermogen en een vierbak niet zo veel te zoeken maar met goed anticiperen zit je de snelle jongens zo min mogelijk in de weg.
Topsnelheid even geprobeerd…. 140 km op de teller. Tja..
In Zwitserland de grimsel en furkapas opgeklommen. Maar hij gaf geen geen krimp. De hele vakantie verliep probleemloos.

2 jaar daarna en korte vakantie naar Luxemburg gemaakt. Ook over de slechte belgische snelwegen was de vering voor ons soepel genoeg.

In de 7 jaar dat we de polo gereden hebben heeft de auto ons nog nooit laten staan. Olieverbruik nihil. Bij deze auto heb ik nog nooit olie bijgevuld. Dat is bij alle auto´s er na wel anders!!
Als onderhoud alleen de normale slijtageonderdelen vervangen. De voorschokdempers en remschijven voor heb ik met hulp zelf vervangen. Verder de oude cassette/radiospeler vervangen door een radio met cd speler en een stel goede boxen en daardoor kon de enkele monospeaker midden op het dashboard met pensioen….
De michelin banden gingen voor 75.000 km mee en achter 125.000 km.
Daarna vervangen door Toyo´s, welke ik alleen kocht omdat ze in de aanbieding waren. De franse sloffen daarna altijd er terugverlangd.
Het verbruik op de snelweg lag altijd zo rond de 1 op 15, 1 op 16.

Omdat met de komst van een kindje gekozen hadden voor een Volvo 440 met de extra achterportieren en ruimere kofferbak, werd de polo meer een tweede auto voor erbij.
En na een jaar twee auto´s in bezit gehad te hebben, met pijn in het hart verkocht aan een vrouw in de buurt voor 900 gulden.
Maar we hebben het nog vaak over de polo als we praten over de vakanties die we ermee gehad hebben. En als ik had gekund zou ik hem het liefst teruggekocht hebben.
Nu na zoveel jaren kan ik zeggen dat het een van de beste auto´s is die we gehad hebben.

Ik zal zo spoedig mogelijk een foto plaatsen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.