Volkswagen Polo 1.6 TDI 95pk Highline (2018) #2

autoreview

Volkswagen Polo 1.6 TDI 95pk Highline (2018)

Signalement

UitvoeringPolo 1.6 TDI 95pk Highline
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst167.000 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke kar, maar geen volledige hosanna

  • 11.500 km

Eind november na bijna een half jaar wachten mijn Polo op kunnen halen. Intussen zijn we een ruime 2 maanden en 11.500 km verder, tijd om de ervaringen te delen.

Voorafgaand een stukje over de samenstelling: het betreft een 1.6 TDI Highline, met de 7-traps DSG. Executive en Advance pakketten, aangevuld met een zwik aan losse opties. Kost een lieve duit, maar dan staat er ook echt wat gaafs.

Dat slaat direct de brug naar de looks. Zoals bij vele andere auto's valt het ook bij de Polo weer overduidelijk op dat de uitvoering een wereld van verschil kan maken. In de basis is het eigenlijk maar een suf ding, maar zo in het zwart met R-line exterieur, antraciet 17", LED-verlichting en getint glas weet hij zelfs de tongen van mensen die niets met auto's hebben los te krijgen. Alleen de naam gaat elke keer mis, ik ben opgehouden met bijhouden hoe vaak de Polo al voor een Golf aangezien is. Dat geeft ook wel weer hoe groot de auto is geworden.

Wat weer doorgaat naar het ruimteaanbod. Mijn vorige auto was een Octavia, de eerste weken voelden dus even claustrofobisch aan. Maar nu dat gewend is valt me elke keer op dat ik voorin prima zit en alle ruimte om me heen heb. Achterin zitten passagiers prima en de kofferbak is in principe ruim genoeg voor het segment. Met de bagagevloer in de lage stand ontstaat een gat tussen de vloer en de bankleuning, dit blijkt een perfecte parapluhouder te zijn.

Terugkomend op de zit voorin. Ik heb in video's veel commentaar gehoord op de harde kunststoffen bovenop de deuren. Dit ervaar ik zelf niet als een nadeel, mijn arm leunt daar prima op. Zelfde geldt voor het verticale stuk naast de ruitbediening, mijn elleboog vindt het goed dus dat het tegenwoordig geen stof meer heeft deert me niet. Mijn rechter knie heeft meer problemen met de Polo. Enerzijds met het instappen, de lichtschakelaar steekt dermate ver uit dat zowel ik als anderen die de auto reden er tegenaan zijn gestoten. Tijdens het rijden is het harde kunststof naast het aircopaneel onprettig, daar ik een stukje zacht materiaal dat wel bovenop het dashboard zit. De zit zelf is gelukkig goed, de Highline stoelen bieden voldoende steun en de lendensteun is een fijne optie. De middenarmsteun is niet in hoogte verstelbaar, vooralsnog heb ik daar geen hinder van.

Het verdere leven aan boord is door de vele opties die ik heb erg prettig. Fijne LED verlichting in het donker, prettige dode hoek detectie voor het ellende treintje sukkelen in de trajectcontrole, waarbij de ACC het gejojo van mensen die de cruise control nog niet ontdekt hebben opvangt. Ondertussen schijnt overdag steeds vaker het licht via het panoramadak naar binnen en was de stoelverwarming na het krabben erg fijn. Parkeren is met sensoren rondom en kantelende rechter spiegel een eitje, de camera die achter het logo verstopt zit is briljant, altijd helder zicht. Tijdens het rijden heb ik Spotify op het navigatiesysteem en is de Helix audioupgrade (accessoire) een hele verbetering tov het standaard systeem, plus dat ik door de plaatsing van de subwoofer in de reservewielkuip de bagagevloer in de lage stand kan zetten, iets wat met de Beats set niet kan.

Door naar de wegligging. Daar kan ik kort over zijn, de platte bandjes icm 17" velgen en het verlaagde sportonderstel met instelbare dempers bevallen me erg goed. De dempers staan bijna altijd op normal, het onderstel is dan communicatief maar niet oncomfortabel. Dat laatste wordt het wel in de sportstand. De dempers lijken zich dan helemaal op slot te zetten. Geweldig tijdens een potje boenderen, dan wordt hoeken, gooien en smijten met het ding een feestje, maar tijdens het normale rijden word je gek van het gestuiter. Gelukkig heb je dus de keuze. Knetterhard tijdens het momentje van spelen en een grijns van oor tot oor krijgen, weer normaal als het speelkwartier voorbij is.
Tot de grote verrassing heb ik tot nu toe nog geen last gehad van het welbekende neusje schrapen bij drempels. De demping voor is blijkbaar ook in de normale stand hard genoeg om dat te voorkomen. Achter is de demping bij drempels te hard, dat heeft een paar keer een doffe dreun opgeleverd omdat vering en demping het niet met elkaar eens waren. Kwestie van rekening mee houden.

Ik benoemde het boenderen al, dat brengt me tot de prestaties. Daar valt de Polo door de mand. De 1.6 TDI levert in het hele gamma 115-120 pk, maar is bij de Polo teruggeschroefd tot 95 pk. Op een auto met een rijklaar gewicht van 1300 (!) kg merk je dat hij er hard aan moet trekken als er echt om prestaties gevraagd wordt. Bij normaal rijden verdoezelt de DSG het door vroeg te schakelen en daarmee de 250 nm optimaal te benutten, maar kickdown momenten als iemand inhalen vergt wat meer planning dan ik gehoopt had. Was het vermogen niet softwarematig geknepen, dan was het afdoende geweest, nu is het het net niet.
Een ander puntje dat tegenvalt is het verbruik. Mijn Octavia was ook een 1.6 TDI, daarmee heb ik op basis van tankpas data een gemiddelde van 4.9 l/100 km behaald. Tot nu toe zit ik met de Polo rond de 5,7. Ik weet niet in hoeverre het te wijten valt aan de brede/platte banden, maar tevreden ben ik er nog niet over. Samen met de kleine 40-litertank sta ik vaker aan de pomp dan ik zou willen. Ik hoop dat het verbruik nog gaat zakken.

Qua aandrijving zijn er nog twee opvallende zaken:
1. De DSG. In het begin heb ik hem een paar hard van 2 naar 3 horen schakelen, overeenkomstig met het tanden poetsen bij het schakelen zonder de koppeling volledig ingetrapt te hebben. Dit deed hij vooral bij feller accelereren. De dealer is daarbij goed geïnstrueerd door Pon, ik werd weggestuurd met de mededeling dat het een producteigenschap is. Kan ook wel kloppen, de DQ200 staat immers bekend als een problematisch ding. Ben benieuwd hoe lang het heel blijft.
2. Afgelopen week is moest ik het AdBlue bijvullen. Omdat vloeistoffen in mijn leasecontract zitten heb ik dit bij de dealer laten doen, hierbij gevraagd om meteen de rest van de vloeistoffen te checken. Bij het wegrijden viel me op dat de motor veel rustiger en stiller was. De volgende dag bleef ook het rauwe nagelen tijdens de eerste paar honderd meter nagenoeg uit. Ik heb geen navraag gedaan wat er gedaan is, maar ik krijg het gevoel dat er af-fabriek erg weinig olie in gezeten heeft. Misschien toch nog eens bellen en vragen hoe veel er bij is gegaan.

Al met al een fijne auto die mij in het zien en rijden een glimlach op het gezicht tovert. Echter ook wat minpunten, tot een serieus kwaliteitsvraag stuk aan toe. Hoe het zich verder verhoudt zal de tijd uitwijzen.

Eerste beurt

  • 29.500 km

Nog een paar dagen en dan gaat de Polo door de 30k grens heen. Net voor de onderhoudsinterval verstreken is de auto weggebracht voor onderhoud. Niets vreemds gehoord. Zou het ook vreemd vinden om na 30k in net iets meer dan een half jaar al vreemde gebreken te hebben.

Wat is er sinds de laatste update veranderd?
- Het verbruik is gelukkig wat verder gezakt en staat nu rond de 5,2 l/100 km. Mijns inziens een prima waarde.
- De DSG heeft me het aantal sterren voor betrouwbaarheid doen terugzetten naar 3. Bij het inleggen van versnellingen begint de bak steeds meer te slippen en twijfelen. Ik heb er geen vertrouwen in dat de koppelingsplaten het tot de volgende beurt (60k) uithouden.

Verder begint het steeds lekkerder weer te worden, dus kan het dak vaker open. Heerlijk, al geeft het tussen de grofweg 60 en 80 km/u een drukkend geklapper.

In mijn eerste indrukken schreef ik al dat 95 pk op een ledig gewicht van 1200 kg onderbemeten is. Die indruk blijft, de 110-120 pk die het blok bij andere modellen levert zou veel beter passen. Nu is het maar net aan voldoende.

Zodra de 60k beurt achter de rug is zal ik me weer melden. Of tussentijds, mocht de DSG er eerder mee ophouden...

Tweede beurt

  • 62.000 km

Intussen weer een 30k verder sinds de vorige review. Tijd voor weer een rijtje bevindingen:

- Verbruik: blijft een deceptie, op basis van de tankpasgegevens kom ik op 5,5 liter uit. Ik ben er nog steeds niet over uit of het nou komt door de geknepen motor icm hoge gewicht, de brede banden met grote velgen (215/45/17), of een combinatie van die factoren. Hoe dan ook blijft het 0,7 liter meer dan de gezinssloep Octavia Greenline. Aan de rijstijl is niets veranderd.
- Infotainment: was een iets sterkere processor voor de Discover Media echt zo veel gevraagd? Regelmatig crasht het systeem als ik Spotify aan heb via Android Auto. Op het laatste stukje A12 bij Den Haag heeft het herhaaldelijk aan- en uitgaan van de verlichting de boel ook al laten crashen, wisselen van de kleuren van de kaart werd blijkbaar te veel. Ook mis ik de herhaling van navigatieinstructies van Waze op het Active Info Display, een Renault neemt keurig de pijlweergave over en Volvo toont zelfs de kaart, zo niet bij VW, "navigatie op het mobiele apparaat actief" en daar mag je het mee doen.
- DSG: hij doet het nog én nog op de eerste set koppelingsplaten. Bij de laatste beurt aangekaart dat het ding behoorlijk slipt en een dashcam fragment meegestuurd waar het overduidelijk te horen was. Uitlezen gaf geen aanleiding tot actie, dus het gaat vrolijk verder. Tot het ding echt eens storingen geeft hoef ik blijkbaar niet er voor te bellen. Prima, we zien wel wanneer het echt stuk gaat.

Twijfelgevalletje is het olieverbruik. Op 58k kreeg ik de melding dat ik het oliepeil moest controleren, peil stond op het minimum. Volgens de dealer was er bij de bandenwissel op 47k nog olie bijgevuld. De dealer heeft bij mij de reputatie dat ze altijd wel weer iets vergeten of niet uitvoeren, dus voordeel van de twijfel is tot nu toe voor de auto. Hopelijk heb ik dat goed, de tijd zal het leren.

Volgens de info op de leaseportal was de 60k beurt niets bijzonders. Onderhoudsbeurt, interieurfilter en rondje ruitenwissers.

Dan ook nog maar even wat positieve dingen benoemen:
+ De looks: ik kijk nog regelmatig om bij het weglopen. R-line maakt hem net even wat minder suf, de velgen, privacy glas en LED lampen (ook uit) maken het af.
+ De Highline stoelen icm optionele lendensteun: fijne stoelen met goede ondersteuning. Stoelverwarming maakt het geheel af. Nog nooit een zeurtje van de rug gehad.
+ Audio: als je in bent voor een VW en van wat muziek houdt, neem die Helix audioupgrade. Op normaal volume al erg mooi en helder, op hogere volumes een grijns van oor tot oor.
+ Rijgedrag: het sportonderstel met instelbare dempers staat altijd op normal. Achter is hij bij drempels te hard gedempt en wil nog wel eens een klap geven, ik heb het geluk dat ik bijna alleen maar snelwegen rij. Op snelwegen is de balans goed, voel duidelijk wat er onder de auto gebeurt maar het is verre van vervelend. Met harde wind blijft de auto erg stabiel en ook op de vMax van 199 op de teller of 193 GPS (boekje: 185) geeft het onderstel het vertrouwen dat het met gemak nog veel harder zou kunnen. Ik heb de stuurbekrachtiging op sport, dat geeft veel rust in de besturing.
+ Had ik al vermeld dat ik gestopt was met tellen hoe vaak mensen de Polo voor een Golf aanzien?

Tussentijdse update

  • 72.000 km

Afgelopen maanden gaan de kilometers niet zo hard meer, in 5 maanden slechts 10.000 km. Even een tussentijdse update dan maar, mede ingegeven door de ervaringen met de Polo als vakantieauto.

De laatste maanden heb ik vooral veel spreekwoordelijke rondjes rond de kerk gereden. Het is duidelijk te merken dat diesels hier niet voor bedoeld zijn, het roetfilter raak sneller vol en kan de regeneratiecycli niet afmaken omdat ik de motor alweer uit zet. Het verbruik van de auto werd er niet beter op.

Onlangs ben ik twee weken op vakantie geweest. Met de zorgen om een hoog olieverbruik (zie vorige update) het vooraf toch even gecheckt en geconstateerd dat de dealer waarschijnlijk niets bijgevuld had. Fijn, hoef ik me daar niet druk om te maken. In twee weken tijd 3800 km gereden, wat ervaringen:
- Ondanks dat het een B-segmenter is vind ik de auto zeer geschikt voor lange ritten. Meerdere keren tegen of zelfs over de 400 km tussen stops gereden, waren dan meer onrustige benen of volle blazen als aanleiding om te stoppen, qua comfort aan boord zou het zo nog verder kunnen.
- Intussen is de TDI niet meer leverbaar en is diesel in Nederland financieel compleet de nek omgedraaid, maar wat is en blijft het toch fijn rijden op lange afstanden. Vooral tijdens klimwerk op de snelweg zorgt het koppel er voor dat de toeren relatief laag kunnen blijven.
- Het vroeg doorschakelen van de DSG zorgt er voor dat hij bij het klimmen soms onnodig schakelt, omhoog en direct weer een versnelling terug. Heeft wellicht te maken met dat ik de aandrijving standaard op eco heb staan. Vrienden hadden een oprit die na een krap bochtje steil omhoog ging, daar vertikt de DSG het om terug te gaan naar de 1, ook al valt de boel zowat stil, zonder een tik tegen de flippers houdt hij hem in 2.
- De airco doet zijn werk goed en vrij stil. Waar ik de Octavia vaak op LO moest zetten om de airco te forceren om koud te blazen heb ik ook met 30+ nooit aan de knoppen hoeven zitten. Precies wat je verwacht van een climate control. Na het harde blazen na het starten is het systeem amper te horen en voor de auto is het ook geen enorm gejoel van de ventilator, hooguit zacht te horen naast het verhoogde stationaire toerental (1k).
- 4 USB poorten zijn een uitkomst. Mijn telefoon ligt er standaard al aan, passagier kon de telefoon ook opladen en achterin nog een tablet om uk te vriend te houden.
- Achteruitrijcamera achter het logo blijft geweldig. Na 10 km over zand/gravel was de auto één grote bende, toch kraakhelder zicht in de camera
- Panoramadak (of wolkenraam, aldus de 3-jarige) is ideaal tegen de wagenziekte. Geeft in de ventilatiestand al voldoende frisse lucht maar voorkomt een hoop gebulder. Helemaal open is natuurlijk de party trick.
- Lange stukken doen de diesel goed. Veel uren achter elkaar gedraaid met af en toe eens even flink werken. Motor loopt voor mijn gevoel weer mooier dan voor de vakantie.

Verdere punten:
- Wanneer komt de navi update? Laatste was afgelopen november. In Spanje ben ik al eens door het weiland (of beter, dwars door de berg) gegaan. In mijn eigen stad is een in 2018 gewijzigde situatie ook nog niet aangepast.
- Ruitenwissers zijn alweer aan vervanging toe. Op de snelweg stuitert het linker stuk aan de bestuurderskant over de ruit. Ben even kwijt of ik nu met set 3 of 4 bezig ben. Sensor staat op de op één na minst gevoelige stand en in de zomer zelfs uit om te voorkomen dat de wissers wat doen als er een insect op de sensor komt.
- Stuur staat iets scheef. Leek altijd al wel, maar is me nu nog meer op gaan vallen. Geen idee of het erger is geworden of dat het nu komt door de lange vakantieritten.
- Panoramadak kraakt. In een verder compleet kraak- en rammelvrije auto is dat vrij irritant. Gebeurt vooral veel op oneffen wegen en wanneer het dak open is.
- Slippen van de DSG gebeurt nog maar sporadisch. Lijkt bijna alsof de bak zichzelf opnieuw ingeleerd heeft. Van regelmatig slippen en af en toe behoorlijk ernstig naar zo heel soms en minimaal. Blijft hopelijk zo.

Blijft een heerlijke auto. Rij er nu weinig mee, maar als ik dan weer instap doe ik dat nog steeds met veel plezier.

Tussentijdse garagebezoekjes

  • 79.000 km

7000 km sinds de laatste update. In augustus weer even mogen proeven hoe het is om 2-3 dagen per week op kantoor te zijn, nu weer volledig thuis en het sociale leven ook weer zo goed als tot stilstand gekomen. Mijn parkeerplaats is aan de noordkant van een parkeerplaats, mos op de tegels heeft al de contouren van de auto en heb het laatst ook al bij de raamrubbers weg moeten halen. Arm in de steek gelaten ding.

Toch nog wat om even een korte update op te geven:
- Eind augustus de auto uit laten lijnen. Het stuur stond vanaf het begin al scheef, tijdens de lange vakantieritten genoeg aan zitten storen om het toch maar eens op te laten lossen
- Panoramadak knarste/kraakte. Geen fijne geluiden om boven het hoofd te hebben. Boel is schoongemaakt en opnieuw gesmeerd, tijd zal leren of het weg blijft
- Bij 78k 'oliepeil controleren, alstublieft'. Weet nog steeds niet of hij bij de 47k wel/niet bijgevuld is (zie update op 62k), maar nu dus zeker dat er 18k na de beurt wat bij moest. Nu zelf niet gekeken, weet van de vorige keer dat het peil dan op minimum staat
- AdBlue range gaat het laatste stuk erg hard als je in Duitsland rijdt. Op een retourtje van 240 km 600 km actieradius er af gereden. Als de actieradius onder de 1000 km komt krijg je elke 100 km een harde piep en oranje driehoek om maar duidelijk te maken dat het spul bijna op is. Ja ja ik weet het, rustig maar
- Navi update waar ik bij de vorige update over schreef bleek gewoon beschikbaar, maar stond niet op de site. Loopt wel ver achter, een in de zomer van 2018 aangepaste situatie staat er nog niet in.
- Melding dat de batterij van de sleutel aan vervanging toe was. Bijna 2 jaar mee gedaan, voor een sleutel met keyless een mooie score. Vervangen is zo gedaan, strak klemmende kapje is de grootste uitdaging.

Volgende update zodra de 90k is of er wat te melden is. Met de huidige gang van zaken kunnen beiden nog lang op zich laten wachten.

Onderhoud

  • 83.000 km

Na de zoveelste keer dat de auto een paar dagen stil heeft gestaan de melding bij het starten: 'inspectie in 30 dagen'. Nooit verwacht die melding te krijgen, de 30.000 km interval kostte normaal iets meer dan een half jaar. Gelukkig wordt de bijtelling direct ingehouden op het salaris en zie ik niet direct op de rekening hoeveel geld er naar stilstaand blik gaat.

Door de stilstand heb ik gemerkt dat de bandenspanning bijhouden er nog wel eens bij inschiet, zodra het de platte banden alsnog als een dweil gaat rijden is het tijd voor de bandenpomp. Hierin is meteen het nadeel van passief TPMS duidelijk, het systeem werkt op basis van ABS/ESP sensoren, als een wiel een afwijkende snelheid heeft geeft het een melding. Lopen de vier banden door stilstand gelijkmatig leeg, dan blijft het dus achterwege. Actief TPMS specifieke sensoren zouden wel een melding geven.

De onderhoudsbeurt was eentje zonder bijzonderheden, zag in de leaseportal dat het €130 gekost heeft. Ik heb nog wel een melding gemaakt van een zoemend geluid de eerste paar honderd meter na een compleet koude start. Deed hij al vorig jaar ook al, maar nooit eerder aan gedacht om het te melden. Kwam volgens de dealer bij een spanrol vandaan, kon geen kwaad maar was even wat spray op gedaan zodat het stil zou blijven. Vrijdag was het stil, zondag was het weer terug. Het kan blijkbaar geen kwaad dus dat laat ik maar, zoals benoemd is het na een paar honderd meter weer weg dus storend is het ook niet.

Valt er verder nog iets te melden? Alleen dat de Polo praktisch goed inzetbaar bleek tijdens een verhuizing. Met de vloer in de hoge positie past de hoedenplank er precies onder, is er geen niveauverschil met de platliggende leuning van de bank en is er geen tildrempel. Daar is echt goed over nagedacht, erg prettig met in- en uitladen van spullen. Keyless openen van de kofferbak opent hem één keer en na het sluiten is hij weer op slot, in een stadcentrum prettiger dan dat het openen de kofferbak meteen de hele auto ontgrendelt en hem dan open laat. Eerder al eens getest of ik mezelf met deze vorm van ontgrendelen buiten kan sluiten, als de sleutel in de kofferbak ligt bij het sluiten en de rest van de auto nog op slot is, dan popt de klep weer open.

Huh weer een beurt?

  • 89.000 km

'Olieservice over 2000 km'
Huh? De auto heeft in januari een beurt gehad en staat door het thuiswerken nog steeds vooral wortel te schieten. Even in het menu gekeken, daar zag ik service inspectie en olieservice staan, beiden met eigen intervallen.

Dealer gebeld, blijkt dat olie bij VW géén onderdeel is van de reguliere service. Reguliere service heeft een interval van 30k of 1 jaar, olie is 30k of 2 jaar. Eerder heb ik daar nooit wat van gemerkt omdat onderhoud op basis van de kilometers ging.

Voor het vergelijk de prijzen:
Olieservice 05-2021 bij 89k: € 208. Bijkomend een brandstof- en luchtfilter à respectievelijk € 90 en € 57. AdBlue is tevens bijgevuld, zie ik geen kostenpost van, eerder nooit gedaan.
Inspectieservice 01-2021 bij 82k: € 133, in de leaseportal geen specificatie wat het inhield
Combinatie inspectie en olie 02-2020 bij 60k: € 336.
Gevoel dat het een mooie inkomstenbron is lijkt dus niet op te gaan, blijft dan dat het apart is dat het twee aparte onderhoudsmomenten zijn.

En als ik dan toch wat onderhoudsdingen noem, meteen ook de banden even meenemen. Toen de winterbanden (Continental Wintercontact) er af gingen gehoord dat de voorbanden niet meer doorkonden als winterbanden. Dat verklaarde waarom de auto wat meer moeite had in mijn hellende en niet geschoven straat dan verwacht. De voorbanden (Nexen Nblue) van de zomerset zouden nog één of nog net twee seizoenen mee kunnen. Met de heftige regen de laatste weken gemerkt dat de banden er soms toch wat moeite mee hadden, ze blijken nog 4 mm te hebben dus nog lang niet toe aan vervanging. Nou regende het de laatste weken ook wel erg stevig, neemt niet weg dat ik onderstuur en soms wat trekken in het stuur niet prettig vind. Even rekening mee houden als het weer zo hoost.

Verder valt er weinig te noemen. Zowel qua tijd als kilometers zit de auto nu halverwege het contract. Na 2,5 jaar en 90k ben ik nog steeds blij met de keuze voor deze auto. Kijk nog regelmatig om als ik wegloop, het zit nog steeds lekker en rijdt prettig. Ook al is het thuiswerken qua tijd efficiënt, ik mis het rijden wel. Eens zien of er deze zomer toch nog een roadtrip in zit.

APK en olie

  • 105.000 km

Nog een paar dagen, dan blaast de Polo 3 kaarsjes uit. Nadat ik mijn 3 voorgaande auto's maximaal een half jaar heb gereden is dit fors langer. Af en toe toch eens rondkijken wat er verder op de markt is, om vervolgens te constateren dat ik nog steeds erg blij ben met de Polo. Onlangs nog eens onderstreept toen ik de auto net iets verderop moest parkeren dan anders. Kom later de hoek om gelopen, valt een goed uitgeruste Polo op, besef dat het mijn auto was kwam pas een tel later.

Enfin. Sinds de laatste update 2x kort weggeweest, beide keren op 1000 km van huis. De Polo blijft op zulke ritten goed bevallen, enige wat blijft opvallen is het eerder aangehaalde verbruik, dat blijf ik hoog vinden. Het zal een combinatie zijn van de brede banden en zeker in de heuvels magere 95 pk op de (met 2 personen + bagage) in realiteit al snel 1400 kg, met 138 kmu op de teller vind ik 5,5-6 l/100 km aan de hoge kant.

De laatste rit zaten we met 4 personen in de auto. De Duitsers hebben de kofferbak zo vormgeven dat 3 handbagagekoffers op de kant precies passen, met nog wat ruimte voor een losse tas er naast en plat spul kon nog onder de hoedenplank. Op de lompe Franse drempels was het gewicht achterin te merken, op de snelweg niet. Op de snelweg viel juist de bak op, bij korte acceleraties schoot het toerental in 7 eerst +/- 300 toeren omhoog voor hij terugviel en accelereerde. Ik dacht eerst dat er een twijfel zat, terug naar 6 en toch maar 7, maar bij vastzetten in 7 deed hij het nog. Bij het inleggen van 3 en 5 wil hij af en toe wel eens slippen, dit had ik echter nog niet meegemaakt. Heb het na die rit niet meer kunnen reproduceren, zal dus het gewicht geweest zijn.

Omdat het een diesel is moet de auto na 3 jaar voor de APK. Ik had niet anders verwacht dan dat het er probleemloos doorheen zou gaan. Terwijl de auto er was heb ik meteen maar even een vloeistofronde gedaan, 2 dagen voor de APK kwam de AdBlue melding en de avond vooraf het oliepeil. In het rondje vloeistoffen is meteen de remvloeistof vernieuwd, geen idee of het nodig was maar fijne gedachte dat het gedaan is. Naast de vloeistoffen meteen de winterbanden er onder, in het voorjaar er even aan denken om vooraf melding te maken over de cuppende achterbanden, wat een rust ineens weer. En een rondje ruitenwissers, voor setje 5 of 6 en achter de 3e, mijn gruwelijke hekel aan slechte ruitenwissers en de Polo's honger naar die dingen zijn een leuke inkomstenbron voor de dealer, €60 voor en €30 achter.

De olie heeft nog een aparte alinea nodig, dat verbruik begint opvallend te worden. Op 89k heeft de auto een olieservice gehad, bij 99k 'oliepeil controleren, alstublieft'. Eerst wat eten zodat de motor in de tussentijd af kon koelen, nog ongeveer een kwart op de peilstok. Half litertje er bij en gaan met de banaan. 's Avonds laat onderweg naar huis, ping: 'oliepeil controleren, alstublieft'. Het was tegen 1'en toen ik thuiskwam en ik de auto de volgende ochtend om 8u bij de dealer neer zou zetten heb ik het niet meer gecontroleerd. Volgens de dealer viel 1l:12k nog binnen de toleranties, maar werd het wel veel bevonden. Maar in de gaten houden hoe het zich in de komende tijd verhoudt...

...alhoewel, met het hernieuwde thuiswerkdevies zal het een tijd duren om te ontdekken hoe het gaat, zakelijk gaat het voorlopig nergens meer heen.

Rustig verder tokkelen

  • 122.000 km

Afgelopen week heeft de auto de 120k olieservice gehad, mooi moment voor een update. De Polo tokkelt de kilometers nog steeds erg prettig en probleemloos weg.

Korte opsomming:
- Nog steeds de oorspronkelijke remblokken voor. Althans, ze staan niet in het kostenoverzicht. Ik maak er de sport van zo min mogelijk te remmen, terwijl ik toch behoorlijk doorrij. Voel bij heel licht remmen wel een lichte kromming in de schijven voor (achter trommels), mag nog geen naam hebben.
- Zomerbanden eindelijk op de vervangingswaarde van de leasemij. Vorig jaar met regen al snel optredende aquaplaning gehad. Achter begonnen ze te cuppen, kon nog wel bij de sowieso sterke herrie die ze maakten. Blij dat de af-fabriek Nexen N'blue er eindelijk onderuit gaan.
- Vorige olieservice op 99k. Bij 105 en 110k melding voor olie bijvullen. Op 119k melding voor olieservice echter drukte in de werkplaats dus nog een paar weken doorrijden, even gekeken: net boven het minimum. Na de olieservice loopt de motor weer beduidend rustiger. Ben benieuwd hoe lang het vooruit kan.

Soms kijk ik nog naar iets anders, eens zien wat een opvolger kan worden. Om vervolgens keer op keer te concluderen dat ik de Polo nog niet zat ben. Op wat missend vermogen na voldoet hij aan wat ik in een auto zoek en dat doet hij nog tegen overzichtelijke maandlasten.

Nog een jaartje - alles op een rijtje

  • 140.000 km

De Polo heeft onlangs het vierde kaarsje uitgeblazen. In aanloop naar de verjaardag vroeg de auto om een inspectie, dit keer weer omdat er 30k voorbij was. De inspectie meteen gecombineerd met de bandenwissel en APK.

Nadat in het voorjaar de zomerbanden vervangen zijn zag ik dat ik nu twee nieuwe winterbanden heb. Althans nieuw, DOT code van half 2021 dus gok op een paar tweedehandsjes voor het laatste winterseizoen. Ze lijken nieuw en rondom dezelfde banden, dus ik vind het prima.

Verder zijn de remblokken voor na 138k vervangen. Gezien het vele filerijden en bij vrij baan regelmatig flink doorrijden vind ik het een hele nette score.

Na vier jaar maar eens een opsomming van wat feiten.

Regulier onderhoud:
- 5 inspectiebeurten (30k/1j) en 4 olieservices (30k/2j): €1.545,68
- 4 zomerbanden: €869,02
- 7 setjes ruitenwissers voor: €406,56
- 2 interieurfilters, 1 brandstof en 1 lucht: €256,75
- 1x remblokken voor: €232,32
- 1x remtrommels achter reinigen: €95,59
- 2 ruitenwissers achter: €55,66
Totaal €3461,58 --> 2,5 ct/km
Opmerkingen hierbij:
- De twee nieuwe winterbanden staan niet in het onderhoudsoverzicht, kosten dus onbekend.
- Ruitenwissers zijn een drama, vooral de linkerhelft van de bestuurderskant is snel strepen en stuiteren. Die laat ik dus elke keer vervangen.

Onvoorzien:
- Uitlijnen wielen nav scheefstand stuur: €120,35
- Krakend panoramadak verhelpen: €53,58
Totaal nog geen cent per km.

Bandenwissels: €846,03. Heb vier losse banden, elk half jaar banden omleggen. Als het een eigen auto was zou ik denk ik eerder voor een aparte wielset gaan en een goede krik kopen, die verdien je zo terug.

Diesel: 5,2l/100km reëel verbruik komt op €9.143,40 uit, 6,5 ct/km.
Olie onregelmatig bij moeten vullen, AdBlue max elke 16k. Van beiden geen totaaloverzicht.

Running costs dus 9 ct/km.

En als ik dan toch al aan het rekenen ga:
- MRB: 3,7 ct/km
- Afschrijving ga ik uit van 20k: 14,3 ct/km
Totaal: 36 ct/km
Verzekering is van zoveel variabelen afhankelijk dat ik die buiten beschouwing laat.

Tschüß

  • 167.000 km

Na ruim 4,5 jaar en 167.000 km scheiden onze wegen, een collega rijdt de laatste 2 maanden contract uit. Een korte samenvatting:

Plus:
- Uiterlijk. Ik blijf er nog steeds naar omkijken. Totaalplaatje met R-line, de velgen, LED koplampen en getint glas geven de auto echt een andere uitstraling dan de suffe basisversies.
- Wegligging: vond het precies de goede balans tussen communicatie en comfort. Icm de Goodyear Eagle F1's die er nu onder zitten is bochten doortrekken geen probleem.
- Panoramadak: als het even kan is hij open, erg fijne optie
- Helix audio: die ga ik missen.
- Modern comfort: dodehoekdetectie, ACC, Android Auto, achteruitrijcamera etc, hoop kleine maar erg prettige dingen die ik mis als ik in een auto zonder rijd.
- Motor: voor een brandstofmotor blijft een diesel toch wel het fijnste. Ik wilde een Highline met DSG en zou dus op een 1.0 TSI uitkomen, een week voor bestellen kwam hij ook als 1.6 TDI beschikbaar. Elke keer als ik met een benzine gereden heb besef ik weer hoe fijn diesel is.

Mwah:
- Geluidsniveau: toen ik de auto ophaalde vond ik hem erg stil, stiller dan de Octavia 1.6 TDI die ik als voorloper had. Intussen vind ik het op de snelweg toch vaak maar een lawaaiige mix van wind en banden.
- Stoelen: de Highline stoelen zitten beter dan die van andere uitvoeringen. Toch mis ik op lange ritten nog wel wat ondersteuning voor de bovenbenen, terwijl ik met 1,74m niet bijzonder groot ben.

Betrouwbaarheid:
- De DSG heeft de eerste paar honderd kilometer af en toe de tandjes gepoetst bij 3 > 2. Dat is verdwenen, daarentegen begon de koppeling voor de oneven versnellingen al snel wat te slippen. Vooral te merken bij het slippend aangrijpen bij acceleratie. Heb het idee dat het inhouden bij schakelen bij volle acceleratie ook ooit minder was.
- Recent is de koelventilator vervangen. Ondanks dat hij het prima deed zat er speling op, daardoor maakte hij bijgeluiden en schudde de auto bij stationair draaien. Met €1000 een prijzige reparatie. Ook de nieuwe lijkt het zelfde euvel te hebben, omdat het bij 40 graden en volle zon goed ging én de auto er toch binnenkort uit gaat laat ik het maar.
- Stuur stond vanaf nieuw iets scheef, heb ik later recht laten zetten. Toen ook een door stof en zand knarsend panoramadak laten schoonmaken, zelf kom je niet goed bij de geleiders.

What's next?
Omdat ik bij de nieuwe werkgever een poolauto krijg is het nog afwachten wat het wordt, in elk geval een EV. Een ID3 zou een logische opvolger van de Polo zijn, echter kan de hele ID reeks mij op geen enkele manier bekoren. Na 3x VAG kan iets uit een andere stal ook geen kwaad.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.