Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI (2019) #4

autoreview

Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI (2019)

Signalement

UitvoeringPolo 2.0 TSI GTI
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst65.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Polo GTI 2.0

  • 65.000 km

Tweede auto
In verband met de noodzaak van een tweede zijn mijn wederhelft en ik in november vorig jaar opzoek gegaan naar een tweede auto met een aantal eisen;
- ik kan erin rijden (2m lang)
- Makkelijk te parkeren
- adaptieve cruise control
- LED verlichting
- Relatief zuinig

Met de bovenstaande lijst veel dealers afgegaan en in een aantal auto’s een proefrit gehad;
- Seat Leon 1.5l
- Audi a3 1.4
- Toyota Yaris
- Toyota Corolla

Alle vier de auto’s reden prima en vooral bij Toyota weet je dat je een auto koopt die betrouwbaar en zuinig is (o.a. 10 jaar garantie). Geen van alle gaf echter een glimlach op het gezicht bij de proefritten.

Vandaar stelde ik voor om eens naar een auto te kijken met iets meer pit die in Nijmegen stond; een Polo GTI 2.0. Mijn wederhelft was in eerste instantie sceptisch; immers is een GTI niet de meest economische keuze (verzekering en onderhoud). Toch maar een proefrit gepland en binnen vijf minuten was ze volledig overtuigd; een prachtige auto om te zien, waarbij zowel zuinig als sportief rijden mogelijk is. Uiteindelijk niet gekozen voor het exemplaar dat in Nijmegen te koop stond (saaie spec) en opzoek gegaan naar een exemplaar in de kleur blauw. Een tweetal weken later tot aanschaf v/d Polo GTI overgegaan.


Eerste "upgrade"
Aangezien het een importauto betreft bleek dat alarmklasse 3 niet aanwezig is. Vandaar, al is het niet verplicht, besloten om alarmklasse 3 in te laten bouwen. Na wat research terecht gekomen bij Anka in Nijmegen. Na overleg besloten om een aftermarket alarm en een bearlock op de DSG te laten installeren. Dit ging allemaal erg vlot en ik kon de week opvolgend de auto in de ochtend inleveren voor installatie. Aan het eind v/d dag kreeg ik een belletje dat ik de auto kon ophalen met 1 opmerking; men had toch een origineel alarm geïnstalleerd aangezien dit type aftermarket alarm problemen kon geven. Normaliter is het OEM alarm significant duurder, maar Anka heeft dit zonder meerprijs geïnstalleerd! Dat is nou service.


Inmiddels twee maanden in bezit;
Summiere samenvatting;

Pro`s;
Verbruik 1 op 18 haalbaar bij gewone rijstijl
Verbruik 1 op 12 bij sportieve rijstijl
Goede wegligging
Goede zitpositie
Sportieve rijeigenschappen

Con`s;
- Draaicirkel valt tegen

Toelichting;

Motor & aandrijving
2.0 TSI i.c.m. DSG is een genot om mee te rijden, vanuit stilstand en de tussenaccelaraties is de auto vlot. Enkel vanaf de 4.500 a 5.000 toeren merk je dat het blok niet "veel" meer geeft en minder doorpakt. Ik denk dat er nog wel wat meer uit te halen is middels chippen. Richting lente/zomer zal ik eens kijken wat hier de mogelijkheden in zijn.

Comfort
De stoelen bieden voldoende ondersteuning in het dagelijks verkeer en ook bij wat sportiever rijden sluiten de stoelen prettig aan. I.c.m. het koude weer in de ochtend is de stoelverwarming een luxe waar veel gebruik van wordt gemaakt (warmt snel op). Enige gemis is stuurverwarming, maar dat is nou eenmaal niet leverbaar op de Polo GTI. Vering is natuurlijk wat harder dan een normale polo, maar zeker niet onaangenaam (t.o.v. sommige andere "hot hatches".
Ruimte voorin is meer dan genoeg, met mijn lengte van 2m kan ik er prima in zitten. Achterin blijft er dan niet veel over; maar daar is de polo ook niet voor aangeschaft. Kofferbak heeft voldoende ruimte om de dagelijkse zaken te vervoeren.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

DirectLease
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life (5D/5H)
€ 429
 
Arval
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life (5D/5H)
€ 448
 
Leaseplan
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life (5D/5H)
€ 486
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens