Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Na ongeveer een jaar
- 18.000 km
> Reden voor "aanschaf"
Vanuit mijn werkgever is het gehele wagenpark vervangen, waardoor iedereen de upgrade heeft gekregen van een Peugeot 108 naar en Volkswagen Polo 1.0 TSI Comforline uitvoering met 95pk.
> Samenvatting
Als ik dan maar gelijk met de deur in huis moet vallen: Wat een genot om van een koekblik over te gaan naar een degelijke, ruime B-segmenter met voldoende vermogen voor de Nederlandse snelwegen (zeker in het 100 km/u tijdperk). Het nadeel is alleen wel dat de auto zo saai is als maar kan.
> Comfort
Na een aantal weken was ik volledig gewend aan de auto. Dit heeft in eerste instantie wel even geduurd, doordat ik bij ritten langer dan één uur gigantisch last kreeg van mijn onderrug. De optie voor een lendensteun was in de betreffende uitvoering niet aanwezig. Na een periode van een maand, heb ik hier aan kunnen wennen.
Als ik dit vergelijk met mijn voorgaande auto, dan merk ik op dat de stoelen in de Peugeot 108 beduidend beter zijn.
Wat betreft het interieur van de auto heb ik niets aan te merken. Alles zit waar je het verwacht en het werkt ook allemaal naar behoren. Daarnaast oogt het allemaal wel wat somber, maar dat is smaak gevoelig. Wat ik na bijna 20.000km wel merkte, was dat sprake is van een rammeltje in de middenconsole.
> Rijgedrag
Ik kwam natuurlijk van een Peugeot 108 af met 68pk. Als ik daar iets gewend van was, dan was het toeren maken om de vaart erin te houden. Voor het verkeerslicht was optrekken met de Peugeot ook altijd wel een feestje. Ze hebben bij PSA/Toyota vrij weinig isolatiemateriaal toegevoegd om de auto zo "goedkoop" mogelijk te houden, waarbij het overheersende geluid van de motor altijd wel leuk was.
Bij de Polo is dat het tegenovergestelde. De auto is goed geïsoleerd en nodigt niet uit om door te rijden. Het is voor mij tevens een saaie allemansvriend. Daarnaast heb ik nooit goed kunnen wennen aan de afstelling van de versnellingsbak en de koppeling. Laag in de toeren (< 1700 rpm) trilt alles hoorbaar bij het optrekken en zit er niet heel veel leven in. Daarnaast vlakt het vermogen volledig af na 3500 rpm.
Hier komt bij, dat bij het toepassen van "het nieuwe rijden" de toeren zo ver terugzakken, dat je standaard weer laag in de toeren uit komt. Door de afstelling van de versnellingsbak, ben je vrijwel genoodzaakt om > 2500 toeren pas te schakelen, om het comfortabel te houden. Dit was ik vanuit mijn voorgaande auto's niet gewend en ervaar ik persoonlijk niet als prettig.
> Verbruik
Over het algemeen, bij economisch rijden, is 1 op 18 gemiddeld haalbaar. Op het moment dat er sportiever wordt gereden, haal ik 1 op 16.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI | Virtual | Beats | ACC | Stoelverwarming
- 2019
- 130.211 km

Volkswagen Polo 1.0 TSI Life Virtual Cockpit Parkeersensoren App-Connect Airco
- 2021
- 90.285 km

Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI DSG | Executive | LED | Parkeersensoren | Adaptief onderstel | 18" Faro
- 2019
- 82.000 km
Lezersreacties (0)
Reageren